• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3559 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳ تير

برخي براي توليد «آيه يأس» مي‌خوانند

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور كه سابقه چند ساله وزارت صنايع و معادن را در كارنامه خود دارد، چندي است كه با نگراني بيشتري به وضعيت توليد و صنعت كشور مي‌نگرد و قصد دارد تا با همراهي بيشتر محمد نعمت‌زاده، پيركهنه كار كابينه به بخش توليد توجه ويژه‌تري را نشان دهد. به اين جهت در ادامه سلسله بازديدهاي وي كه در يكي دو ماه گذشته از كارخانه‌ها و شهرك‌هاي صنعتي روي داده است روز گذشته اسحاق جهانگيري به همراهي وزير صنعت، معدن و تجارت و هيات پرتعدادي از معاونين وزير و مسوولاني كه دستي در بخش يارانه‌هاي توليد دارند از استاندار گرفته تا معاوني از بانك مركزي و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و مسوولاني از شهرك صنعتي عباس آباد به اين شهرك رفت تا به بررسي مشكلات و دغدغه‌هاي صنعتگران بپردازد. اسحاق جهانگيري و محمد نعمت‌زاده گويا روالي جديد را در سال پاياني دولت نخست دكتر روحاني در پيش گرفته‌اند و آن هم صراحت بيان در ابراز برخي مسائل است.

 

آيه «يأس» خواندن را تمام كنيد

شايد به همين جهت است كه معاون اول رييس‌جمهور در اين گردهمايي با انتقاد از كساني كه به سياه‌نمايي در كشور و مأيوس كردن مردم مي‌پردازند، مي‌گويد: « پيام من به اين افراد اين است كه آيه يأس خواندن و منفي صحبت كردن حدي دارد و بايد جايي متوقف شود و نبايد فضاي كشور را تا اين ميزان سياه نشان داد و عليه آن تبليغ منفي كرد. ممكن است در بهترين شرايط اقتصادي نيز برخي واحدهاي توليدي دچار مشكل باشند، عده‌اي طوري صحبت مي‌كنند كه گويي گرد مرگ بر سر واحدهاي توليدي پاشيده شده و توليد و كار در كشور رو به موت است. عده‌اي مي‌خواهند به مسائلي بپردازند تا ذهن مديران و جامعه را به سمت مسير دلخواه خود هدايت كنند؛ اما نبايد اجازه بدهيم تا فضاي اميد در جامعه از بين برود.»

وي با تاكيد بر اينكه نبايد مردم به آينده كشور و فرزندان‌شان مأيوس شوند، تصريح كرد: «دلسوز نظام در مقطع فعلي كه حوادث دلخراشي در كشورهاي اطراف ايران وجود دارد، كسي است كه مانع از يأس و نااميدي مردم شود. عده‌اي آن‌چنان تبليغ مي‌كنند كه كارخانه‌هاي لوازم خانگي يكي پس از ديگري از بين رفته يا در آستانه نابودي است؛ درحالي كه امروز از واحد توليدي لوازم خانگي بازديد كردم كه نه‌تنها با نهايت ظرفيت مشغول كار است، بلكه هيچ كالايي انباشته شده در انبار نداشته و محصولاتش به كشورهاي ديگر صادر مي‌شود. در طول دوره پنج‌ساله‌اي كه وزير صنايع و معادن بودم، هر سال بخش صنعت رشد دو رقمي داشت اما اگر همان موقع نيز سوال مي‌شد كه آيا وضعيت صنايع كشور چگونه است، پاسخ مي‌دادم درصدي از واحدها مشكل دارند و برخي از آنها نيز تعطيل شده‌اند. هر واحد توليدي و صنعتي ممكن است با بحران روبه‌رو شود اما بايد براي ادامه توليد به آن واحد فرصت داد و راه‌حل يافت تا آن واحد صنعتي سرپا شود و ادامه كار دهد.»

 

نبايد از شاگرداول‌هاي توليد غافل ‌شويم

معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه بايد به صنعت و توليدكنندگان كشور اعتماد داشت، تصريح كرد: « توليدكنندگان ظرفيت و سرمايه كشور هستند. توليدكننده‌اي كه توانسته 800 نفر نيرو داشته باشد، سرمايه ملي است و بايد تا وقتي كه مدير و مالك كارخانه‌اي فكر مي‌كند مي‌تواند واحد توليدي‌اش را سرپا نگه دارد، به او اميد داد و مأيوسش نكرد؛ چرا كه هيچ‌كس بهتر از خود او نمي‌داند كه مي‌تواند به حياتش ادامه دهد يا خير؟ نبايد به بهانه اختلال در برخي واحدهاي توليدي، از شاگرد اول‌هاي بخش توليد غفلت كرد، گاهي آنقدر به واحدهاي دچار بحران پرداخته مي‌شود كه فراموش مي‌كنيم واحدهاي خوب و سرپا را معرفي و مورد حمايت قرار دهيم تا آنها با مشكل مواجه نشوند.

وي با اشاره به بازديد خود از سه واحد توليدي در شهرستان پاكدشت و ديدار سرزده دو هفته پيش خود از دو واحد صنعتي ديگر در غرب تهران افزود: «اين واحدها با رونق و نشاط فعاليت داشتند، به‌طوري كه امروز از واحدي بازديد كردم كه به 23 كشور نظير كانادا، انگليس و منطقه خاورميانه كالا صادر مي‌كند. بايد دست اين توليدكنندگان را بوسيد كه افتخار كشور و ملت هستند. اگر مديري در دولت وجود داشته باشد كه نخواهد مشكل چنين واحدهاي توليدي را حل كند، حتما به ناحق در آن جايگاه قرار گرفته و كسي كه به او مسووليت داده، انتخاب درستي نكرده است؛ چرا كه ما مسووليم و نبايد از حال اين واحدها غفلت كنيم. ما مسووليت گرفته‌ايم تا مسائل پيش روي توليدكنندگان را برطرف كنيم. هيچ كاري براي جمهوري اسلامي ايران واجب‌تر از توليد و اشتغال نيست و هيچ فردي شرافتمندتر از توليدكننده نيست.»

 

درخواست جهانگيري از رسانه ملي

وي با بيان اينكه مديريت در واحدهاي توليدي كشور حرف اول را مي‌زند، گفت: «هركس به دنبال بدنام و بي‌اعتبار كردن مديران كشور است، راه اشتباه مي‌رود. سرمايه انساني مهم‌ترين عنصر در ارتقاي يك واحد توليدي و سازمان است و بايد از اين سرمايه حفاظت شود. رسانه ملي بايد با مديران موفق واحدهاي توليدي و صنعتي كشور مصاحبه كند. بايد فضايي فراهم كرد كه مديران موفق بتوانند از افزايش توليد و صادرات خود و اشتغالزايي واحدهاي‌شان در فضاي فراهم شده توسط دولت سخن بگويند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون