• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3559 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳ تير

منافع مخالفان دولت به خطر افتاده است

 

 

سه سال از آغاز مسووليت حسن روحاني در قوه مجريه مي‌گذرد و از همان آغاز دولت با گزارش وضعيت كشور در پايان دولت دهم تلاش كرد تا واقعيت بحراني اقتصاد كشور را در دولت پيشين به اطلاع مردم برساند. اگر چه برخي ابعاد خسارت‌ها و فسادهاي ايجاد شده در دولت‌هاي نهم و دهم طي اين سه سال عيان شد اما به گمان بسياري از فعالان سياسي و اقتصادي اين تمام آن چيزي نيست كه بر سر كشور آمده است. دولت روحاني تعهدات زيادي در زمينه اقتصادي به مردم داد و تلاشي سخت براي جبران خسارت‌ها و ايجاد آرامش در عرصه اقتصادي را آغاز كرد. داريوش قنبري، فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه بسياري از شاخصه‌هاي اقتصادي در دولت روحاني وضعيت بهبود را نشان مي‌دهد. او همچنين از موانع پيش روي دولت نام مي‌برد؛ موانعي كه در دو دسته دشمنان خارجي كشور و همچنين مخالفان و منتقدان تند و تيز داخلي تقسيم مي‌شوند. او معتقد است كه منتقدان دولت همان دسته‌اي بودند كه بايد در زمينه عملكرد دولت پيشين و اشتباهات آن پاسخگو مي‌بودند ليكن به جاي آن سعي در تخريب دولت فعلي دارند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه كشور لااقل براي دوره‌اي 12 ساله نياز به مشي و رويكردي اعتدالي دارد و اعتدال و منطق تنها نوشداروي حل مشكلات كشور است كه در دوره‌اي 8ساله در كشور به بار آمده است.

 

مهم‌ترين چالش‌ها، مشكلات و مصايب دولت چه بوده است؟

مهم‌ترين چالشي كه دولت آقاي روحاني در پيش دارد مسائل و مشكلات به ارث رسيده از دولت گذشته است. در عرصه‌هاي اقتصادي و سياست خارجي مشكلاتي جدي از آغاز رياست‌جمهوري روحاني بر سر راه دولت وجود داشت كه البته اين دو حوزه ارتباط تنگاتنگي با يكديگر دارند. خيلي از مسائل و مشكلات اقتصادي به خاطر مشكلات در حوزه سياست خارجي است كه در كشور پديد آمده است. از همين رو دولت روحاني كارويژه رسيدگي واصلاح به سياست خارجي حاكم بر دولت گذشته را در پيش گرفت.

عملكرد دولت در مقابل اين مشكلات را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا دولت در تحقق شعارهاي خود موفق بود؟

حل اين مسائل و مشكلات در مجموع زمانبر نيز هست و در كوتاه‌مدت اين مساله حل شدني نيست. دولت روحاني در ابتداي روي كار آمدن گزارشي از وضعيت كشور ارايه و در همان ابتدا اعلام كرد كشور را با چه وضعيتي تحويل گرفته است. آقاي روحاني اعلام كرد كه دولت احمدي‌نژاد سالانه فقط 15 هزار شغل ايجاد كرده كه در مجموع در هشت سال فقط 120 هزار شغل ايجاد شده است. در چنين شرايطي دولت به آقاي روحاني تحويل داده شد و راي دادن به آقاي روحاني هم پاسخي بود به مسائل و مشكلاتي كه در حوزه اقتصاد و سياست خارجي در دولت آقاي احمدي‌نژاد براي كشور ايجاد شد. آقاي روحاني تلاش كرده طي سه سال گذشته اقتصاد كشور را كه گروگان سياست خارجي بوده، آزاد كند و در اين راستا در كمتر از سه سال توانسته برجام را به نتيجه برساند و گام نخست را به خوبي برداشت. كيست كه نداند مسائل و مشكلاتي كه در عرصه سياست خارجي در دوران آقاي احمدي‌نژاد ايجاد شده و كشور تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار گرفته، سال‌ها طول مي‌كشد كه كامل از سر راه برداشته شود. بر اساس برجام هم گفته نشد كه يك شبه همه‌چيز حل مي‌شود. حل كامل مسائل و مشكلات دوره زماني 15ساله را مي‌طلبد. البته برخي مسائل بايد سريع‌تر حل شود. طرف مقابل مذاكرات هم به نوعي كارشكني مي‌كند.

منتقدان و مخالفان دولت از آنجايي كه نتيجه لازم در انتخابات مجلس شوراي اسلامي را به دست نياوردند در چه حوزه‌ها و به چه اشكالي چوب لاي چرخ كارهاي دولت قرار مي‌دهند؟ مجموعا دولت چه موانعي بر سر راه خود دارد؟

دولت از يك طرف با كارشكني‌هاي افرادي در داخل كشور روبه رو است؛ كساني كه اتاق فكر عليه دولت تشكيل داده‌اند و هر روز عليه دولت نقشه كشي مي‌كنند. از طرف ديگر مسائل دشمن خارجي است كه دولت بايد آن را كنترل كند. دولت در برابر هر دو دسته در موضوع برجام ايستاد و به خوبي توانست شرايط را به دست بگيرد. با اينكه امكانات رسانه‌اي دولت به هيچ عنوان به اندازه مخالفان و منتقدان نيست، دولت توانست مردم را به خوبي با خود همراه كند. به اين خاطر كه برجام در واقع خواست و مطالبه مردم بود كه دولت به آن جامه عمل پوشاند. تندرو‌ها با وجود رسانه‌هاي قدرتمند در همراه كردن مردم با خود عاجز هستند. البته در اين يك سال باقي مانده از دولت تندرو‌ها تمام تلاش خود را مي‌كنند تا مردم را از دولت روحاني نااميد كنند و واقعيت نقاط مثبت دولت را بپوشانند. همچنين تندرو‌ها تلاش مي‌كنند تا نقاط ضعف دولت را بزرگنمايي كنند. در حالي كه بسياري از مشكلاتي كه بزرگنمايي مي‌كنند ريشه در دولت پيشين دارد و دولت براي حل آن بحران‌ها و مشكلات نياز به زمان نياز دارد. اتاق فكر تندرو‌ها عليه دولت بسيار فعال است. هر روز مساله‌اي را بزرگ مي‌كنند و تلاش مي‌كنند براي دولت حاشيه‌سازي كنند. از طرفي تلاش مي‌كنند تا با سرگرم كردن دولت به اين حاشيه‌ها او را از انجام مسووليت‌هاي خود باز بدارند و دولت را نااميد كنند. خوشبختانه دولت در حال حاضر بخش قابل توجهي از مشكلات را از ميان برداشته است. در حوزه‌هاي اقتصادي و سياست خارجي تمركز زيادي داشته است. كاري كه در طول اين سه سال انجام داده اين بوده كه كشور را از شرايط فوق‌العاده و بحراني به وضعيت عادي برساند. اين يك دستاورد مهم از سوي دولت روحاني است. چرا كه ادامه وضعيت بحراني در كشور مي‌توانست به وجود آورنده بحران‌هاي جديد باشد و خوشبختانه دولت اين وضعيت را كنترل كرده است.

دولت چگونه توانست شرايط كشور را از وضعيت بحراني به وضعيتي عادي بدل كند؟

ما در شرايطي قرار گرفته بوديم كه صادرات نفت‌مان از دو ميليون و ششصد هزار بشكه به ششصد هزار بشكه تنزل پيدا كرده بود. عملا دو ميليون بشكه صادرات نفت‌مان كاهش داشت. همان‌طور كه آقاي ظريف هم اعلام كرده بود اگر برجام نبود، به زير دويست هزار بشكه هم مي‌رسيد و كشور با بحراني جدي مواجه مي‌شد. خوشبختانه برجام به نتيجه رسيده و صادرات نفت ايران به سطح قابل قبولي رسيده است؛ در حال بازيافتن بازارهاي خود هستيم و صادرات كم كم به مرز دو ميليون بشكه مي‌رسد. ازطرفي در زمينه‌هاي ديگر فرصت‌هايي را براي استفاده از ظرفيت‌هاي اقتصاد جهاني پيدا كرده‌ايم. زمان مي‌برد كه اين تلاش‌ها به نتيجه مطلوب برسد. نمي‌توان گفت كه سال آخر روحاني بايد همه مشكلات حل شود. به هر حال هشت سال بي‌برنامگي در كشور بوده است و به دشمنان ما اجازه داده شده كه عليه ما توطئه كنند و بحران ايجاد كنند. نمي‌توان گفت كه آقاي روحاني در چهار سال آينده معجزه كرده و مشكلات را تماما حل كند. دولت با توجه به ظرفيت‌ها و امكانات و شرايط موجود حداكثر تلاش خود را كرده است و در يك چارچوب علمي دولت قابل انتقاد نيست. تمام آنچه بايد انجام مي‌داده را انجام داده است. مخالفان هم كاري جز نقد بي‌حاصل ندارند. مخالفان بايد بگويند كه در يك چارچوب منطقي و علمي دولت چه مي‌توانسته انجام دهد و نكرده است. به جاي تخريب‌هاي بي‌حاصل نقد منطقي مطرح كنند. مخالفان به جز تخريب‌هايي كه از گذشته داشتند هنري ندارند. آنهايي كه اتاق فكر عليه دولت روحاني تشكيل داده‌اند در مشكلات شكل گرفته سهيم هستند. اگر اين هنري كه در جهت تخريب دارند در جهت سازندگي كشور به كار مي‌گرفتند وضعيت كشور غير از چيزي بود كه الان شاهد هستيم.

عمليات تخريب دولت در يك سال باقي مانده از دولت يازدهم چه شكل و شمايلي خواهد داشت؟

سال آخر دولت اين تخريبگران سرعت تخريب خود را بيشتر مي‌كنند. آنها انسجام و منابع مالي زيادي دارند و منافع‌شان در نتيجه اقدامات دولت روحاني به خطر افتاده است. برخي كارهايي كه تحت عنوان دور زدن تحريم‌ها انجام مي‌شد و براي برخي سودآور بود ديگر وجود ندارد و منافع آنها به خطر افتاده است. مطمئنا با اين تخريب‌ها دستاوردهاي دولت زير سوال نمي‌رود. مردم از شرايط كشور آگاه هستند. اينكه كشور از وضعيتي بحراني به وضعيت عادي رسيده است دستاورد قابل قبولي است. گذر زمان اين مشكلات را حل مي‌كند. ايران ظرفيت‌هاي خوبي در جهت استفاده از سرمايه خارجي دارد. اگر همين روشي كه در زمينه سياست خارجي دولت در پيش گرفت ادامه يابد در آينده‌اي نه چندان دور مي‌توانيم بخش قابل توجهي از سرمايه‌هاي خارجي را به داخل كشور جذب كنيم و دارايي‌هاي بلوكه شده خودمان را پس بگيريم. دولت بايد فرصت داشته باشد تا اين كارها را انجام دهد. نه تنها در چهارساله دوم دولت بلكه هشت سال ديگر پس از آن نيز كشور به تفكر اعتدالي نياز دارد تا بتواند از پس مشكلات موجود در كشور بر بيايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون