• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3559 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳ تير

پيشنهاد رييس‌جمهور بايد مورد بحث جناح‌ها قرار گيرد

امير محبيان از تئوريسين‌هاي اصولگرا و دبيركل حزب نوانديشان در خصوص پيشنهاد رييس‌جمهور در خصوص برگزاري نشست‌هاي همگرايي گروه‌هاي سياسي مي‌گويد: پيشنهاد رييس‌جمهور براي رسيدن به نوعي همگرايي در خصوص سوژه‌هاي ملي مطرح در كشور و ارايه نظر از سوي نخبگان دو جناح از منظر فراجناحي پيشنهادخوبي است اما تا تحقق آن راه بسياري است.

امير محبيان در گفت‌وگو با اعتماد آنلاين بااشاره به موانع موجود در مسير هم انديشي جناح‌هاي سياسي گفت: جناح‌هاي سياسي يكپارچه نيستند، آنها حتي در داخل خود هم اين‌گونه نيستند و در درون هر جريان سياسي تعدادي جريانات فرعي وجود دارد كه اختلافات آنها با يكديگر كمتر از اختلاف‌شان با رقيب نيست و اين مانعي براي همگرايي براي حضور در چنين گروهي هست. متاسفانه عمق برخي اختلافات در حدي بالاست كه ايجاد همگرايي حتي در داخل جريان نيز با دشواري مواجه است. اين استاد دانشگاه بيان كرد: پيشنهاد رييس‌جمهور به عنوان يك مساله طرح شده بايد مورد بحث جناح‌ها قرار گيرد. وي ادامه داد: معتقدم كه در جريان رقابت‌هاي دو جناح سياسي، دموكراسي خود را نشان مي‌دهد و نمود پيدا مي‌كند.

اين فعال سياسي همچنين اظهار داشت: بايد اين طرح به صورت روشن بيان شود، حدود و كاركردآن مشخص و اثرات و رابطه‌اش نيز با خود دولت مشخص شود و در اين صورت مي‌توانيم بگوييم يك طرح قابل عرضه براي گروه‌ها داريم نه يك طرح و فكر زودگذر كه از ذهن رييس‌جمهور گذشته است.

اين استاد دانشگاه اضافه كرد: پيشنهاد من اين است كه اگر دولت اين طرح را جدي مي‌داند يك كارگروهي از نماينده‌هاي دولت و در عين حال برخي چهره‌هاي صاحب انديشه در گروه‌هاي مختلف سياسي گرد هم بيايند، يك طرح اوليه را به صورت ضرب‌الاجل تهيه كنند و در حد رسانه‌ها مطرح شود و به رسميت برسد. جريانات سياسي در چنين شرايطي بايد بدانند كه دقيقا در درون خود به چه مساله‌اي بپردازند و در اين صورت حتي ممكن است خير گسترده‌تري از اين طرح به دست بيايد. يعني جريانات سياسي به جاي اينكه در حوزه مسائل كشور و مردم در پي استفاده براي تهديد طرف مقابل باشند، درصدد تحليل بر مي‌آيند.

محبيان در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به سخنان رييس‌جمهوري درخصوص همكاري نيروهاي انقلاب گفت: تعريف انقلابي‌گري كه رييس‌جمهور مطرح كرده همان تعريفي است كه مقام معظم رهبري دارند واين تعريف درستي است و مي‌تواند دستمايه يك حركت باشد اما گاهي از يك واژه و تعريف، دو جريان سياسي دو تعريف مختلف و متضاد دارند و اين مي‌تواند در عمل سبب يكسري تعارضات شود كه بايد از سطح تعريف اول كه خوب هم هست فراتر رفته و مفاهيم مبتني برآن را يكي يكي تعريف كرد تا ما يك مفهوم مشخص و واضح از مفهوم انقلاب و انقلابي داشته باشيم تا بعد دچار اختلاف نشويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون