تغييرات در اجراي پروژه آزادراه تهران- شمال
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به جزييات تغييرات در اجراي پروژه آزادراه تهران- شمال، گفت: براي جلوگيري از تخريب يك روستا در مسير، تونل جديد در دست اجرا قرار دارد.
علي نورزاد با اشاره به تغيير رويكردها در وزارت راه و شهرسازي براي احداث پروژههاي زيربنايي، گفت: توجه به حقوق شهروندي، استفاده از فناوريهاي جديد و ارتقاي ايمني پروژهها از موضوعاتي است كه مورد توجه قرار دارد. بهگزارش مهر، او با اشاره به اين اقدامات در احداث آزادراه تهران- شمال، اظهار داشت: يكي از اين تغييرات، تصويب و ساخت قطعه F به طول ۱۸۰۰ متر براي اتصال قطعه يك اين آزادراه به جاده موجود كندوان است كه در دولت يازدهم به مجموعه عمليات عمراني منطقه يك اضافه شد. مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل ادامه داد: براي جلوگيري از تخريب روستاي لانيز در مسير منطقه يك كه تبعات محيط زيستي، فرهنگي، اجتماعي به دنبال داشت، تونل دوقلو شماره ۱۷ به طول ۹۰۰ متر نيز در دست اجرا قرار گرفت. نورزاد با بيان اينكه علاوه بر اين به دليل پيشروي مناطق مسكوني در روستاي سولقان و هزينه بالاي تملك اراضي اين بخش در جريان اجراي پروژه، عمليات ترانشهبرداري به ساخت دو رشته تونل به طول ۳۰۰ متر تغيير پيدا كرد، افزود: علاوه بر اين، تغيير در روسازي مسير منطقه يك از رويه آسفالتي به رويه بتني در دستور كار قرار گرفت زيرا رويه بتني عمر طولانيتر و افزايش دوره بهرهبرداري نسبت به روسازي آسفالت به دنبال دارد كه كاهش هزينههاي نگهداري را موجب ميشود. او همچنين از تغيير در ساخت تونلها در منطقه يك آزادراه تهران شمال خبر داد و گفت: در طرح اوليه، لاينينگ تونلهاي مسير غير مسلح در نظر گرفته شده بود كه جبراي افزايش ايمني مقرر شد تا لاينينگ تمامي تونلها به صورت مسلح و با استفاده از آرماتور انجام شوند. معاون وزير راه و شهرسازي افزود: تغيير در طراحي تاسيسات مكانيكي و الكتريكي تونلهاي مسير از ديگر تغييرات اين پروژه است به طوري كه در ابتدا مقرر بود تاسيسات مكانيكي و الكترونيكي تونلها بر اساس يك طرح قديمي اجرا شود كه با بازنگري يك شركت ايتاليايي اين سيستمها به روز شد. نورزاد، استفاده از تكنولوژي حفاري تونلهاي دوقوسي (Double arc) در منطقه يك آزادراه تهران-شمال را از ديگر مواردي دانست كه در دست اجرا قرار دارد و گفت: استفاده از دستگاه حفاري تمام مقطع و مكانيزه TBM براي احداث تونل غربي البرز در منطقه دو آزادراه براي اولين بار در صنعت راهسازي كشور برنامهريزي شده است. او با بيان اينكه مجموع اين اقدامات نشانگر تغيير طرح احداث منطقه يك و تونل البرز در منطقه دو آزادراه تهران- شمال در دولت يازدهم است، گفت: با اين تغييرات، حجم عمليات اجرايي پروژه و هزينههاي اجرايي افزايش پيدا ميكند اما تلاش ما اين است كه اين پروژه در بهار ۱۳۹۶ به بهرهبرداري برسد. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به پيشرفت فيزيكي متوسط ماهيانه 14/2 درصد در اين پروژه، افزود: با توجه به تعهدمان براي اتمام منطقه يك و زمان باقي مانده مقرر است تا پيشرفت فيزيكي ماهانه را به رقمي حدود 5/3 درصد برسانيم تا در سفرهاي تابستاني سال آينده از اين آزادراه با كاهش ۶۰ كيلومتري مسير تهران تا چالوس بهره مند شوند.