• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3562 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير

معاون حجتي اعلام كرد

مصرف شير در ايران 60 كيلو كمتر از متوسط جهاني

مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي با بيان اينكه در زمينه سرانه مصرف لبنيات ۶۰ كيلوگرم با دنيا فاصله داريم، گفت: خريد توافقي شيرخام محدوديت زماني نداشته و فعلا ادامه دارد. حسين صفايي با بيان اينكه براساس برآوردهاي انجام شده ميزان شير عرضه شده توسط دامداران مازاد بر نياز صنايع لبني است و ما حدود دو هزار تن مازاد در اين زمينه داريم، اظهار داشت: همين مساله باعث شده بود اكثر دامداران در آستانه زيان قرار بگيرند. به‌گزارش مهر، او با اشاره به اينكه سرانه توليد لبنيات در كشور ۱۱۰ كيلوگرم و سرانه مصرف حدود ۱۰۰ كيلوگرم است، افزود: سازمان بهداشت جهاني توصيه مي‌كند اين عدد ۱۶۰ كيلوگرم در سال باشد، بنابراين ما ۶۰ كيلوگرم با سرانه جهاني در اين زمينه فاصله داريم. مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي كشور تاكيد كرد: براي تحقق اين هدف و رسيدن به مصرف سرانه مطلوب در مرحله اول بايد توليد را حفظ كنيم كه دچار مشكل نشود. صفايي با بيان اينكه براي حل اين مسائل راهكارهاي مختلفي پيشنهاد و جاري شد كه يكي از آنها خريد توافقي شيرخام از دامداران است، اضافه كرد: دولت خريد توافقي شيرخام را از توليدكنندگان آغاز كرد تا ظرفيت‌هاي توليد حفظ شود. او با اشاره به اينكه شيرخشك خريداري شده از دامداران تبديل به شيرخشك و خامه مي‌شود، گفت: از آنجايي كه خامه مي‌تواند منشا توليد كره باشد و باتوجه به اينكه ما سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزارتن كره وارد مي‌كنيم بنابراين از اين طريق مي‌توانيم كمبود خود را جبران كنيم. صفايي با بيان اينكه خامه توليدي يا براي صبحانه و توليد شيريني و شكلات مورد استفاده قرار مي‌گيرد و يا تبديل به كره مي‌شود، اظهار داشت: محصول خامه جذب بازار داخلي و شير خشك استحصالي به تدريج صادر مي‌شود.
مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي كشور با اشاره به اينكه اجراي طرح خريد توافقي شيرخام در ۱۵ استان هدف‌گذاري شده است، ادامه داد: در حال حاضر خريد در هفت استان انجام مي‌شود، ضمن اينكه در حدود يك ماهي كه اجراي اين طرح آغاز شده، قيمت شيرخام در اكثر نقاط تغيير كرده و بهبود يافته است.
صفايي با بيان اينكه هم اكنون خريد توافقي در استان‌هاي تهران، البرز، چهارمحال و بختياري، اصفهان، خراسان رضوي، فارس و سمنان انجام مي‌شود، اضافه كرد: ما در هشت استان ديگر نيز اعلام آمادگي كرده‌ايم و به محض اينكه آنها احساس نياز كنند، خريد در آنجا آغاز خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون