• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3147 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي

نظر‌خواهي «اعتماد» از سياستگذاران و كارشناسان:

مهم‌ترين بحث اقتصادي رييس‌جمهور چه بود؟

هر چند ديروز رييس‌جمهور بارها و بارها به رانت و فساد اشاره كرد و رشد اقتصادي را با وجود فساد فراگير غير‌ممكن دانست اما تاكيدش بر مساله رفراندوم و استفاده از واژه‌هايي تازه براي نشان دادن مواضع هسته‌يي با استقبال بسياري از كارشناسان روبه‌رو شد. روزنامه اعتماد در نظرخواهي‌اي كه از كارشناسان و مسوولان داشت اين سوال را با آنها در ميان گذاشت، مهم‌ترين بحث اقتصادي رييس‌جمهور چه بود؟

 مسعود نيلي، مشاور رييس‌جمهور

مهم‌ترين بحثي كه امروز در همايش اقتصاد ايران مطرح شد و رييس‌جمهور نيز بر آن تاكيد داشت اين بود كه اقتصاد ما به رشد پايدار احتياج دارد تا بتواند اشتغال ايجاد كند. در واقع رسيدن به اين رشد يك الزاماتي دارد، بخشي از اين الزامات در حوزه اقتصاد قرار مي‌گيرد و بخشي ديگر در سياست‌هاي داخلي و سياست‌هاي خارجي ريشه دارد. من فكر مي‌كنم در مجموع تاكيد بر اينكه بايد اقتصاد و سياست در كنار هم بده بستان و تعامل داشته باشند تا رشد پايدار محقق ‌شود، اهميت فراواني داشت كه البته به نظر مي‌رسد با توجه به شرايط فعلي قطعا اين مهم محقق خواهد شد.

قنبري، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت

رييس‌جمهوري در صحبت‌هاي خود كه در نخستين كنفرانس اقتصاد ايران بيان شد، به شكلي منطقي به تبيين مشكلات و معضلات اقتصادي ايران پرداخت. او در صحبت‌هاي خود مسير حركت به سمت توسعه را نشان داده است. از حرف‌هاي وي مي‌توان نتيجه گرفت كه بايد تلاش كرد اقتصاد را به سمت رقابتي شدن برد تا كشور به پيشرفت برسد. سياست و اقتصاد را از يكديگر جدا كرد و مسائل و جدل‌هاي سياسي را به بخش‌هاي اقتصادي تعميم نداد. با رانت و كساني كه از آن بهره‌مند مي‌شوند مقابله شود و حمايت از توليدكننده را جزو وظايف اصلي دانست. اينها پيش نيازهاي رسيدن به اقتصادي سالم و رو به پيشرفت است.

كمال اطهاري، كارشناس اقتصادي

رييس‌جمهوري در صحبت‌هاي خود در نخستين كنفرانس اقتصاد ايران از بومي‌سازي سخن به ميان آورد. اين مساله و بيان آن از طرف رييس‌جمهوري از اين جهت حايز اهميت است كه نشان‌دهنده عدم موفقيت مسوولان در شكل دادن به اقتصاد مطلوب است. درواقع مي‌توان مدعي شد كه ايران بعد از انقلاب، از نظر سياسي به استقلال رسيده است اما در عرصه اقتصادي كماكان وابسته است. براي ريشه‌يابي بايد ديد مشكل از كجاست. مهم‌ترين مشكل در راستاي بومي‌سازي اقتصاد، عدم توجه كافي به نهادسازي و رشد بخش‌هاي مولد اقتصاد است. علت اين مساله ديگر به تحريم‌ها مربوط نيست. مشكل تنها به عدم بومي‌سازي بر‌نمي‌گردد چرا كه عدم بومي‌سازي علت نيست، علت اصلي نبود نهادهاي واقعي و مردمي در جامعه است. دولت‌هاي ايران همواره تحت تاثير دو نگرش هستند، نگرشي رانتجو كه خواهان دادن همه قدرت به دست دولت است و بخشي كه مي‌خواهد تمام جامعه از بازار تبعيت كنند. اين دو نگرش هر دو راه خطايي را نشان مي‌دهند. مادامي‌كه در ايران نهادهاي واقعي وجود نداشته باشد، بومي‌سازي و استقلال اقتصادي ناممكن است، چرا كه اين دو مولفه، نبايد از سوي دولت‌هاي پيگيري شود بلكه اجتماع بايد به‌آن شكل دهد. نقش دولت در اين ميان تسريع فرآيند شكل‌گيري است.

سيد حميد حسيني، عضو اتاق بازرگاني

فكر مي‌كنم دكتر روحاني امروز به ظرفيت نهفته‌يي كه در قانون اساسي وجود دارد اشاره كردند و فعال كردن اين ظرفيت مي‌تواند زمينه‌ساز تغييرات بزرگي شود. با توجه به اينكه پروسه تصميم‌گيري در ايران طولاني است مي‌توان در مواردي نظير پرونده هسته‌يي يا موضوعاتي كه با زندگي روزمره مردم در تماس است از روش رفراندوم استفاده كرد. من فكر مي‌كنم رييس‌جمهور برگ برنده خود را رو كرد و اعلام كرد كه اگر قرار است روال كارها همين طور باشد من از ابزار قانوني موجود استفاده مي‌كنم.

عليرضا دايمي، معاون وزير نيرو

تصور مي‌كنم آقاي رييس‌جمهور در سخنانش تنها به يك موضوع مهم اشاره نكرد بلكه موضوعاتي مهم را در سخنراني خود مطرح كرد. حرف‌هاي وي درباره ضرورت خروج از ركود و مهار نرخ تورم مهم بود خصوصا كه تاكيد كرد همه تلاش مي‌كنيم كه در يك برنامه چند ساله تورم را تك‌رقمي كنيم. بحث ديگر در مورد رابطه بين اقتصاد و سياست بود. به نظر من تحليل بسيار خوبي ارايه كردند چرا كه براي اينكه بتوانيم اقتصاد مملكت را اداره كنيم لازم است رابطه بين سياست داخلي و خارجي را تنظيم كنيم و نكته سوم كه به نظر من مهم بود مباحث مصرف انرژي بود كه بتوانيم با صادرات برق يا آب امنيت كشور را برقرار كنيم.

كردبچه، مشاور سازمان مديريت و برنامه‌ريزي

مهم‌ترين حرف رييس‌جمهور طرح بحث رفراندوم بود. برگزاري رفراندوم در فضاي اقتصادي امروز اهميت فراواني دارد و مي‌تواند زمينه‌ساز تغييراتي جدي در كشور شود. من تصور مي‌كنم مي‌توان با اين بحث به آينده اقتصاد ايران اميدوار بود. در شرايط امروز رفراندوم اگر به شكل درستي در عرصه اقتصادي انجام شود مي‌تواند گامي به جلو و به سوي توسعه و ترقي باشد .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون