• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3562 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير

نگاه گاردين به فرهنگ‌سازي بخشش از سوي هنرمندان ايراني

بهار سرلك

 

طي سال‌هاي گذشته هنرمندان با برگزاري نمايشگاه‌، اجراي نمايش، اكران خيريه فيلم‌ها به نفع زندانيان محكوم به‌اعدام براي فرهنگ‌سازي بخشش در جامعه تلاش كرده‌اند. فيلم «دهليز» به كارگرداني بهروز شعيبي، «خط ويژه» ساخته مصطفي كيايي و «طبقه حساس» ساخته كمال تبريزي از جمله فيلم‌هايي هستند كه به نوعي آغازگر اين امر خير محسوب مي‌شوند.
چندي پيش فيلم «چهارشنبه» به كارگرداني سروش محمدزاده در پرديس سينمايي كوروش به نفع زندانيان اعدامي روي پرده رفت. داستان اين فيلم كه شهاب حسيني، آرمان درويش و نسيم ادبي در آن به ايفاي نقش مي‌پردازند، درباره قصاص و درگيري يك خانواده براي راضي كردن برادر كوچك‌تر‌شان براي گرفتن پول ديه و بخشش قاتل پدر است.
 اكران خيريه اين فيلم با حضور شهاب حسيني، مهتاب كرامتي، اكرم محمدي، اسدالله يكتا، اميرمهدي ژوله و... برگزار شد و حالا روزنامه انگليسي گاردين از حضور شهاب حسيني در ميان هنرمنداني كه در تلاش براي نجات محكوماني كه در بند اعدام به سر مي‌برند خبر داده و نوشته است: «او بخشش را در كشورش تشويق و تبليغ مي‌كند. شهاب حسيني كه جايزه بهترين بازيگري جشنواره فيلم كن امسال را از آن خود كرد از محبوبيت و شهرتش براي ترغيب خانواده‌هاي قربانيان بهره مي‌برد تا آنها بخشش را به جاي قصاص انتخاب كنند.»
گاردين در ادامه مي‌نويسد: «در رويدادي كه به تازگي در سينماي كوروش تهران برگزار شد و هدفش جمع‌آوري پول براي خانواده‌هايي كه براي گرفتن بخشش تلاش مي‌كردند، بود شهاب حسيني، مهتاب كرامتي و همچنين شهيندخت مولاوردي، معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده شركت داشتند. در اين رويداد 60 هزار پوند از طرف حضار اهدا شد و در نهايت خانمي گوشواره‌هاي خود را هم بخشيد.»
محمود اميري مقدم، فعال حقوق بشر در ايران در حاشيه برگزاري ششمين كنگره عليه مجازات اعدام در اسلو به گاردين گفته است: «بخشش رويدادي خوشايند است. انسان زماني كه شرايطش را داشته باشد، بخشش را به جاي مجازات انتخاب مي‌كند. مي‌توانيد جريان در حال رشدي را ببينيد كه مردم بخشش را به جاي قصاص انتخاب مي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون