• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3564 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۰ تير

تلاش دولت براي شفافيت شركت‌هاي نفتي؛

روايتي از بي‌انضباطي مالي در كارنامه شركت نفتي نيكو در دولت گذشته

مديرعامل سابق شركت نيكو گفت: هزينه‌هاي نابجا، قراردادهاي بدون پشتوانه، ابهام در اخذ تضامين براي دريافت وجه فرآورده‌هاي نفتي فروخته شده و وجود ده‌ها ميليون دلار وجوه سرگردان، بخش‌هايي از بي‌نظمي مالي در اين شركت مهم نفتي در گذشته است.
به گزارش ايرنـــا، شــركـــت نيكــــو Naftiran Intertrade Company  را مي‌توان مهم‌ترين شركت نفتي ايراني نام برد كه در عرصه بين‌المللي فعاليت دارد، اين شركت علاوه بر فروش نفت خام، وظايفي مانند صادرات دريايي فرآورده‌هاي نفتي، واردات بنزين، سوآپ و تامين مالي برخي پروژه‌هاي صنعت نفت را نيز عهده‌دار است.
محسن پاك‌نژاد،مديرعامل سابق شركت نيكو ضمن برشمردن هزينه‌هاي نامتعارف، امضاي قراردادهاي بي‌پشتوانه، آشفتگي و نابساماني در فرآيند سپرده‌گذاري، معوق ماندن بهاي محموله‌هاي فروخته شده برخي از بي‌انضباطي‌هاي مالي اين شركت در گذشته به حساب مي‌آيد.
وي افزود: فعاليت اين شركت در اواخر دولت گذشته، دچار حاشيه‌ها و ابهاماتي بود كه وزارت نفت دولت يازدهم تلاش كرد كه با شفاف‌سازي اين ابهام‌ها را برطرف سازد.
به گزارش شركت ملي نفت، مديرعامل سابق شركت نيكو در مراسم توديع خود، گفت: تيرماه 93 با حكم وزير مسووليت شركت نيكو را عهده‌دار شدم و شركت اوضاع آشفته‌اي داشت، اتخاذ تصميمات نادرست و بدون تدبير در گذشته در كنار محدوديت‌هاي ناشي از تحريم، منشا بسياري از مشكلات ايجاد شده در شركت نيكو بود.
وي افزود: تامين مالي بعضي از مشاركت‌ها، موانع بانكي و استفاده از ساير مسيرهاي پرداخت در دو سال همواره از مواردي بود كه بايد به دقت بررسي و با احتياط لازم اجرا مي‌شد. مديرعامل سابق شركت مزبور اضافه كرد: تجارت فرآورده‌هاي نفتي در اختيار شركت نيكو است، ابتدا رويكرد پرخطر و نامطمئني براي اخذ تضامين لازم و دريافت وجه محمولات فروخته شده، قراردادهاي امضا شده قبلي وجود داشت كه از اين منظر بخشي از بهاي محموله‌هاي فروخته شده به صورت معوق باقي مانده بود.
وي گفت: بنابراين ضمن پيگيري اخذ پول‌هاي ذكر شده، تمامي قراردادها به نحوي اصلاح يا با اتخاذ تدابير لازم و رفع اشكالات آن بارديگر امضا شد.
پاك‌نژاد افزود: مهم‌ترين اقدامات صورت گرفته در دو سال گذشته در نيكو، برقراري انضباط مالي بود كه از اين محل آسيب جدي به شركت نيكو وارد شده بود و در دوره تيم مديريتي جديد در سال 93 تاكنون تمام تلاش‌ها بر تعيين تكليف وجوهات به كار گرفته شده و با انتقال مطلب به مراجع ذي‌صلاح در موارد لازم، اقدام‌هاي حقوقي نيز در دستور كار قرار گرفته است.
وي اضافه كرد: قراردادهاي فاقد عنصر تضمين، ابهام در تعاملات گذشته نيكو با طرف‌هاي تجاري قراردادها، هزينه‌هاي غيرضروري كه نيازمند بازنگري جدي و اساسي بود و نيروي انساني مازاد بلاتكليف، همگي از جمله مواردي بودند كه در دو سال گذشته گريبانگير شركت شده كه براي رفع آنها اقدام‌هاي لازم صورت گرفت. پاك‌نژاد افزود: حضور شركت نيكو در سطح بين‌الملل و وجود قابليت‌هاي كارشناسي در اين شركت، عاملي بود كه با بررسي مشخص شد بخش عمده‌اي از اين تجربيات و ظرفيت‌ها در گذشته به بهره‌برداري نرسيد.
به اعتقاد وي، وجود ده‌ها ميليون دلار وجوه سرگردان كه وصول آنها در هاله‌اي از ابهام قرار دارد، دستاورد قراردادهايي است كه بدون اخذ تضامين لازم از قرارداد‌هاي گذشته به‌جاي مانده است.
مديرعامل گذشته شركت مزبور گفت: قراردادهاي جديد به نحوي اصلاح و امضا شد كه از نظر وصول وجوه محموله‌هاي فروخته شده، شركت نيكو را در حاشيه‌اي امن قرار مي‌دهد.
معاون مديرعامل شركت ملي نفت ايران در امور توليد، وجود بي‌نظمي، آشفتگي و نابساماني در فرآيند سپرده‌گذاري‌هاي بانكي شركت نيكو در دوره گذشته را يادآور شد و افزود: اين موارد مستلزم بررسي و شفاف‌سازي است كه اين مهم در دو سال گذشته با همت مجموعه همكاران در شركت نيكو انجام شد.
وي گفت: وجود هزينه‌هاي نابجا در اين شركت، برقراري انضباط مالي و ساماندهي ساختارهاي قبلي را ضروري ساخت كه با برنامه‌ريزي مناسب به عمل آمده، ضمن ارتقاي كنترل‌هاي داخلي نسبت به كاهش هزينه‌هاي نامتعارف و تعديل نيروي انساني اقدام شد. پاك نژاد ضمن انتقاد نسبت به امضاي برخي قراردادها در گذشته، گفت: فقدان پشتوانه‌هاي قراردادي در برخي از آنها، امكان وصول بخشي از مطالبات را با ابهام روبه‌رو كرده است.
وي افزود: قراردادها در دو سال گذشته ساماندهي شد و روش‌ها و فرآيندهاي به كار رفته قبلي، ميراثي از آشفتگي و نابساماني را به جاي گذاشته بود.
پاك‌نژاد شناسايي مطالبات و رفع مغايرت‌ها و ابهام‌ها با نبود مستندات قراردادي را مهم‌ترين مواردي ذكر كرد كه در ابتداي حضور تيم مديريتي جديد در نيكو به مورد اجرا درآمد.
علي كار،در مديرعامل شركت ملي نفت نيز در اين مراسم، گفت: انتظار مي‌رود شركت نيكو مانند آنچه در دو سال گذشته رخ داده در ادامه با شفافيت كامل عمل كند و به ريل اصلي خود بازگشت كند.
وي تصريح كرد: آنچه مورد نظر است، انضباط مالي، تعامل با هيات‌مديره و ايجاد يك نگاه پويا و بين‌المللي در اين شركت است. كاردر گفت: وزير نفت در دو سال گذشته آنچه برآن تاكيد داشته، ضرورت شفاف‌سازي اقدامات انجام شده در نيكو است.
بيژن زنگنه وزير نفت در هفته جاري در حكمي «سيدمجيد هدايت‌زاده رضوي» را به عنوان رييس هيات‌مديره و مديرعامل شركت «نفتيران اينتر تريد» (NICO) منصوب كرد. پيش از اين، محسن پاك‌نژاد، مسووليت مديرعاملي نيكو را برعهده داشت. مديرعامل شركت ملي نفت ايران نيز در حكمي محسن پاك‌نژاد را به عنوان معاون مديرعامل شركت ملي نفت ايران در امور توليد منصوب كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون