• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3567 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۴ تير

بيش از 150 كشته و 200 زخمي در انفجارهاي روز گذشته عراق

داعش انتقام فلوجه را در بغداد گرفت

سارا معصومي

نفس‌هاي داعش به شماره افتاده است يا توان دولت‌هاي منطقه هميشه پرخبر خاورميانه براي بازگرداندن آرامش به ملت‌هاي‌شان؟ مي‌گويند كه مخوف‌ترين گروه تروريستي كه جهان در قرن حاضر به خود ديده است در هشت ماه گذشته 666 مورد عمليات انتحاري را مديريت كرده است. رمادي را پس مي‌گيرند، پرونده فلوجه باز مي‌شود. فلوجه را پاكسازي مي‌كنند، موصل به چشم مي‌آيد و درست در روزهايي كه همه در حال همدردي با تركيه براي اتفاق‌هاي فرودگاه آتاتورك استانبول هستند، پايتخت عراق رنگ خون به خود مي‌گيرد. تنها چند دقيقه پس از اين انفجارها در استانبول و بغداد است كه رهبران جهان در فضاي مجازي دست به قلم مي‌شوند و مي‌نويسند كه قلب ما با استانبول است يا ما كنار دولت و ملت عراق در اين مصيبت ايستاده‌ايم. ايستادن‌هايي كه بيشتر بيان از عجز نه تنها بازيگران منطقه‌اي كه ناتواني جامعه جهاني در مهار گروهي بي‌مرز دارد. شايد استانبول تاوان آشتي اردوغان با روسيه را داد و بغداد نقطه انتقام داعش براي از دست دادن فلوجه شد. صبح روز گذشته در هركجاي جهان كه از خواب بيدار شده باشيد در فضاي مجازي يك خبر به چشم مي‌خورد: شما كه خواب بوديد 80 نفر در بغداد كشته شدند. دو منطقه الكراده در مركز بغداد و شهرك شيعه‌نشين الشعب در شمال پايتخت اين‌بار ميزبان عمليات مرگ بار مرداني بودند كه دل به داعش داده‌اند. تاكتيك داعش هنوز همان است كه بود: بمبگذاري يا اعزام فرشته‌هاي مرگ به پرازدحام‌ترين مناطق. در پايتخت عراق هم اين‌بار قرعه به نام يك منطقه تجاري و يك بازار افتاد. در منطقه الكراده، مردم در حال عبور از كنار يك خودرو به ظاهر معمولي بودند كه ناگهان صداي انفجار از تكرار فاجعه خبر داد: داعش خودنمايي كرد.
مقام‌هاي محلي تلاش مي‌كردند آمار را هرچه پايين‌تر نگه دارند اما عمق فاجعه هر ثانيه بيشتر مشخص شد و در نهايت اعلام شد كه 83 نفر كشته شده و 176 نفر هم زخمي شده‌اند. بر اساس گزارش نيويورك‌تايمز، آمار كشته‌ها در منطقه الكراده 78 نفر بوده است و از ميان زخمي‌ها هم 160 نفر در اين منطقه مجروح شده‌اند. گروهي كه مي‌گويد به دنبال خليفه‌گرايي اسلامي است ماشين مملو از بمب را درست در روزهايي كه نفس ماه رمضان هم به شمارش افتاده است و مسلمانان خود را براي عيدفطر مهيا مي‌كنند در شلوغ‌ترين نقطه بغداد پارك كرد و رفت. در بيانيه داعش كه ساعتي پس از وقوع فاجعه منتشر شد آمده است كه اين گروه عمدتا شيعيان را هدف قرار داده است. البته هيچ منبعي هنوز صحت اين بيانيه را تاييد نكرده است اما شيوه بمبگذاري و هدف قرار دادن شهروندان غيرنظامي با تاكتيك‌هاي داعش كاملا منطبق بود.
بر اساس گزارش خبرنگار آسوشيتدپرس كه در صحنه حضور داشته است حتي چندساعت پس از انفجار نيز آتش نشان‌ها تلاش مي‌كردند شعله‌هاي دورتر و كم‌رمق‌تر را خاموش كنند يا تكه‌هاي بدن قربانيان را در پارچه‌هاي مخصوص قرار دهند. بسياري از قربانيان كودكان بودند. حتي ساعت‌ها پس از انفجار هم بغداد در محاصره صداي آمبولانس‌هايي بود كه يا مجروحان را به بيمارستان‌ها مي‌رساندند يا در حال تلاش براي رسيدن به محل حادثه بودند. شاهدان عيني مي‌گويند كه شدت انفجار بسياري از مغازه‌هاي با فاصله از محل حادثه را هم تخريب كرده بود. ساعتي پس از انفجار بود كه نخست وزير عراق خود را به محل حادثه رساند. نوري العبادي چند روز پيش نيز به مناسبت پاكسازي و آزادسازي فلوجه از دست داعش به اين شهر رفته بود. تصاوير ويديويي لحظه حضور العبادي در محل حادثه مردم خشمگيني را نشان مي‌دهد كه فرياد مي‌زدند: دزد. بسياري نيز با نزديك شدن به خودرو وي بر ماشين او مي‌كوبيدند. گفته مي‌شود كه داعش مسووليت حادثه در الكراده را بر عهده گرفته است اما تا لحظه تنظيم اين خبر در خصوص پذيرش مسووليت انفجار در منطقه الشعل الشيعه اظهارنظري از سوي داعش صورت نگرفته است.
حملات مرگبار بغداد در حالي صورت گرفت كه كمتر از 10 روز پيش بود كه عراق آزادسازي كامل فلوجه از دست داعش را اعلام كرد. در يك سال گذشته نيروهاي عراقي توانسته‌اند بسياري از مناطق در اختيار داعش را از اين گروه باز پس بگيرند. با وجود اين موفقيت‌هاي دولت، داعش تاكنون با حملات مداوم خود نشان داده است كه حتي اگر در خط مقدم هم نباشد باز هم مي‌تواند ضربه‌هاي جدي به دولت عراق بزند.  تعدد و تنوع حملات تروريستي در عراق يكي از اصلي‌ترين دلايل اعتراض‌هاي داخلي به حكومت نوري العبادي است كه وي را به بي‌كفايتي و ناتواني در تامين امنيت متهم مي‌كنند. ماه گذشته حتي منطقه الخضرا بغداد هم از حملات معترضان درامان نماند. داعش هنوز هم موصل كه دومين شهر بزرگ عراق است را در اختيار دارد و منطقه‌هاي مهمي در شمال و غرب عراق هم در اختيار اين گروه است. نيويورك تايمز در خصوص مناطق در اختيار داعش مي‌نويسد: در اوج قدرت داعش در سال 2014 در عراق، اين گروه يك سوم عراق را در اختيار داشت اما در حال حاضر گفته مي‌شود كه تنها 14 درصد از سرزمين عراق را در سيطره خود دارد.

انفجارهاي اخير در عراق
 28 فوريه 2016: دو حمله انتحاري بازاري در شهرك صدر را لرزاند. 70 نفر كشته شدند.
 6 مارس 2016: تانك مخصوص حمل سوخت در نزديكي يك ايستگاه بازرسي در منطقه حيلا منفجر شد. 47 نفر كشته شدند.
 26 مارس 2016: عاملان انتحاري به محل برگزاري مسابقه فوتبال در اسكندريه حمله كردند. آمار كشته‌شده‌ها 32 نفر اعلام شد.
 1 مه 2016: انفجار دو ماشين بمبگذاري شده در جنوب سماوه، 33 كشته بر جا گذاشت.
 11 مه 2016: انفجارهاي پراكنده در بغداد 93 كشته بر جا گذاشت. 64 نفر آنها شيعيان در منطقه صدر بودند.
 17 مه 2016: انفجار چهار خودرو بمبگذاري شده در بغداد 69 نفر را به كشتن داد. سه منطقه شيعه نشين هدف بودند.
 9 ژوئن 2016: 30 نفر در عمليات‌هاي انتحاري در داخل و حومه بغداد توسط داعش كشته شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون