• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3567 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۴ تير

مصاحبه بي‌سابقه اف‌بي‌آي با هيلاري كلينتون

شيطنت توييتري ترامپ كار دست او داد

گروه جهان| هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در حالي كه مبارزات انتخاباتي خود را ادامه مي‌دهد و آماده حضور در كنوانسيون نهايي حزب در فيلادلفيا مي‌شود، روز شنبه به مدت سه ساعت و نيم به پرسش و پاسخ‌هاي اف‌بي‌آي در خصوص استفاده از ايميل شخصي براي ارسال اطلاعات محرمانه در زمان تصدي پست وزارت امورخارجه پاسخ داد. هيلاري كلينتون صبح روز گذشته گفت: در خصوص موضوع ايميل‌ها و رفع ابهامات مصاحبه‌اي داوطلبانه را با ماموران اف بي‌آي داشتم. نيك مريل سخنگوي كمپين انتخاباتي كلينتون نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد: خانم كلينتون با خوشحالي از اين فرصت براي كمك به وزارت دادگستري براي به نتيجه رسيدن پرونده افشاي ايميل‌هاي محرمانه وي در زمان تصدي وزارت امورخارجه استفاده كرده است.  كلينتون كه پس از اين مصاحبه در شبكه تلويزيوني MSNBC براي مصاحبه با چاك تاد مجري اين شبكه حاضر شده بود اعلام كرد كه من مشتاق به انجام اين كار بودم. از سوي ديگر سي‌ان‌ان روز گذشته خبر داد كه اين جلسه نشان داد كه تحقيقات اف بي‌آي رو به پايان است و به نقل از منابع غيررسمي به نظر مي‌رسد كه كلينتون از اتهامات احتمالي تبرئه خواهد شد.
با اين حال بحث افشاي ايميل‌هاي شخصي كلينتون بر ستاد انتخاباتي او سايه افكنده است و ماموران اف‌بي‌آي در حالي وارد خانه وزير امور خارجه سابق امريكا شدند كه جمهوريخواهان قصد دارد تا با اين ابزار جلوي صدرنشيني كلينتون را در نظرسنجي‌ها بگيرند. گفتني است در نظرسنجي‌هاي هفته‌هاي گذشته هيلاري كلينتون همواره توانسته در صدر قرار بگيرد. از طرفي جمهوريخواهان تلاش كرده‌اند كه از ملاقات بيل كلينتون رييس‌جمهور سابق امريكا با لورتا لينچ دادستان كل امريكا در فرودگاه تا بي‌طرفي دادستاني در پرونده ايميل‌هاي هيلاري كلينتون را زير سوال ببرند. از همين رو بسياري از كارشناسان معتقدند كه نتيجه تحقيقات دادستاني و موقعيت فعلي وزارت دادگستري تاثير عمده‌اي بر رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا خواهد داشت. منابع آگاه از تحقيقات اف‌بي‌آي به سي‌ان‌ان اعلام كردند كه به نظر مي‌رسد كه در طول دو هفته آينده نتيجه تحقيقات منتشر شود و اين موضوع بدون هيچ هزينه‌اي براي كلينتون به پايان برسد و اعلام كنند كه هيچ مدركي دال بر تخلف واضح براي خانم كلينتون وجود ندارد. گفتني است عده‌اي از مقام‌هاي جمهوريخواه معتقدند كه هيلاري كلينتون در اين زمينه متهم است و بايد نسبت به استفاده از ايميل شخصي و سرور خانگي براي ارسال مطالب محرمانه پاسخگو باشد. با اين وجود برخي مقامات دموكرات نيز معتقدند كه اف‌بي‌آي پيش از برگزاري كنوانسيون نهايي حزب در 25 جولاي نظر خود را اعلام خواهد كرد. اكنون زمان براي وزارت دادگستري از اهميت بسيار بالايي برخوردار است زيرا كنوانسيون‌هاي جمهوريخواه و دموكرات در جولاي تكليف نامزدهاي خود را روشن مي‌كنند و وزارت دادگستري بايد نظر خود را در خصوص اتهام عليه كلينتون تا پيش از برگزاري كنوانسيون نهايي حزب ارايه دهد تا مشخص شود كه كلينتون متهم است يا خير در چنين شرايطي اگر كلينتون متهم شناخته شود دموكرات‌ها اين فرصت را خواهند داشت تا در كنوانسيون حزب بتوانند نامزد ديگري را انتخاب كنند. اما در حال حاضر اخبار و گزارش‌ها از امريكا حاكي از اين است كه هيلاري سر سالم از اين معركه به در خواهد برد.
جنجال يك ستاره براي ترامپ
در حالي كه محبوبيت ترامپ در ميان راي‌دهندگان امريكايي روند خوبي را طي نمي‌كند يك بار ديگر ترامپ با يك توييت كه براي نخستين بار مجبور شد تا پست خود را از صفحه شخصي خود در توييتر حذف و سپس تغيير دهد. او در پست خود تصويري از هيلاري كلينتون را به نمايش گذاشته بود كه پشت سر آن با تعداد زيادي صد دلاري پر شده بود و با يك ستاره شش پر در كنار هيلاري كلينتون نوشته بود، نامزد هميشه فاسد، كه اين تصوير بيش از اينكه بر عليه كلينتون تمام شود به نفع او شد و بسياري از كاربران انتقادات فراواني را عليه اين تصوير عنوان كردند و برخي اعلام كردند كه اين تصوير ضديهودي با هدف ضربه زدن به نامزدي طراحي شده كه حتي يهودي نيست. پس از اين موضوع رسانه‌هاي زيادي از جمله هافينگتون‌پست مانور گسترده‌اي را روي عكس منتشر شده از سوي ترامپ دادند و وجهه ضد يهودي او را نيز پررنگ كردند. با اين وجود ترامپ و تيم انتخاباتي او متوجه شدند كه گاف بسياربدي داده‌اند و سپس پست خود را حذف كرد و ستاره شش پر را به يك دايره در كنار چهره كلينتون تغيير داد تا فشار كاربران از روي دوش او براي استفاده از يك ستاره شش پر برداشته شود. البته به نظر مي‌رسد ترامپ در حالي با اين اقدام قصد داشته تا نسبت به حمايت يهوديان از كلينتون انتقاد وارد كند، كه خود بستگاني يهودي دارد. جارد كوشنر داماد ترامپ يهودي است و بچه‌هاي او نيز بيش از حد يهودي هستند و حتي تعدادي از حاميان شخص ترامپ نيز يهودي هستند. اكنون بسياري از تحليل‌ها حاكي از آن است كه به طور غريزي ترامپ از يهوديان نفرت دارد. زيرا ترامپ در سابقه خود حمايت نژادپرستان و نئونازي‌ها را در كارنامه خود دارد. همچنين تعداد زيادي از اراذل و اوباش ضديهودي نيز از حاميان ترامپ به شمار مي‌آيند. آري فليشر از جمله جمهوريخواهان يهودي و مشاور مطبوعاتي جورج بوش، كمپين انتخاباتي ترامپ را مورد انتقاد قرار داد و در خصوص اين اقدام گفت: من فكر مي‌كنم اين موضوع بيشتر از روي حماقت بوده تا كينه‌توزي؛ وي افزود كه اين اقدام در كارزار مبارزات انتخاباتي امريكا يك اشتباه احمقانه به شمار مي‌آيد و عملا به كمپين انتخاباتي ترامپ صدمه جدي وارد مي‌كند.
راجر استون مشاور كمپين تبليغاتي ترامپ در ايميلي با عصبانيت هرچه تمام‌تر خطاب به هافينگتون پست نوشت: شما بايد شرمنده براي انتشار چنين خبر تلخي باشيد اما شما براي يك سازمان رسانه‌اي واقعي كار نمي‌كنيد.
سردبير هافينگتون پست نيز در پاسخ به اين اتهامات از سوي مشاور ترامپ نوشت: دونالد ترامپ به طور منظم در حال تحريك خشونت‌هاي سياسي و دروغ‌هاي سريالي است. او شخصيتي بيگانه‌ستيز، ن‍ژاد پرست و زن ستيز دارد و بارها و بارها اعلام كرده كه متعهد به تحريم 6/1 ميليارد مسلمان در سراسر جهان براي ورود به ايالات متحده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون