• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3567 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۴ تير

پيروزي شكننده حزب كارگر در استراليا

استراليا در شش سال گذشته با پارلماني مواجه بوده كه عملا هيچ يك از احزاب نتوانستند اكثريث مطلق را در آن كسب كنند و همواره احزاب براي كسب اين اكثريت دست به ائتلاف زده‌اند. دولت‌ها نيز به‌طوردايم در حال تغيير بودند و ثبات چنداني در چشم‌انداز سياسي در استراليا ديده نمي‌شود. مردم استراليا روز شنبه به پاي صندوق‌هاي راي رفتند تا به اين شرايط خاتمه دهند اما نتيجه‌اي كه روز يكشنبه رقم خورد براي به وجود آمدن ثبات سياسي در استراليا چندان اميدوار‌كننده نبود. در انتخابات روز شنبه حدود 78 درصد از واجدين شرايط در انتخابات شركت كردند تا سرنوشت 150كرسي پارلمان اين كشور را تعيين كنند. اما نتايج نشان مي‌دهد كه ائتلاف محافظه‌كاران كه قدرت را به رهبري مالكوم تورنبال در اختيار داشته با از دست دادن 23 كرسي عملا اكثريت خود را در پارلمان از دست داده و ميدان را به حزب كارگر اين كشور واگذار كرده است. نتايج به دست آمده نشان مي‌دهد كه حزب كارگر توانسته 71 كرسي پيروز رقابت سخت و نفسگير استراليا باشد. اما اين رقابت به اندازه‌اي نزديك شده كه دو حزب اصلي استراليا گردن به گردن در رقابت قرار گرفتند و نتايج نهايي نشان داد كه حزب كارگر توانسته با رايي معادل 22/50 درصد پيروز رقابت شود كه اختلافي كمتر يك درصد را ميان دو حزب نشان مي‌دهد. اكنون مشكلي كه به وجود آمده ائتلاف محافظه‌كار با 67 كرسي و حزب كارگر با 71 كرسي هيچ يك تاكنون نتوانستند اكثريت را در اين انتخابات به دست بياورند. حزب كارگر اگر مي‌خواهد دولت را به تنهايي تشكيل دهد بايد حداقل 5كرسي ديگر را براي خود جذب كند كه بيش از هر زماني نياز به راي احزاب مستقل در اين رقابت دارد.
در اين بين 12 كرسي باقي مانده از پارلمان استراليا ميان ساير احزاب و افراد مستقل تقسيم شده كه مستقل‌ها در اين بين شش كرسي را در اختيار گرفتند. اما رقابت در اين بين بسيار نزديك است كه شمارش نهايي آرا هنوز در استراليا اعلام نشده است. زيرا برخي از راي‌ها كه در استراليا به صورت پستي ارسال مي‌شود هنوز به مقصد نرسيده و ممكن است نتيجه نهايي در روز دوشنبه اعلام شود. اكنون آن‌گونه كه ستاد انتخابات استراليا اعلام كرده در برخي مناطق آرا به حدي نزديك بوده كه نتايج آن بسيار بحث‌بر‌انگيز شده كه بايد حل و فصل شود.
اما آن‌گونه كه به نظر مي‌رسد با توجه به آراي مردم استراليا حزب حاكم شانس چنداني براي تشكيل دولت ندارد و بايد منتظر ماند تا حزب كارگر به رهبري بيل شورتن فعاليت خود را براي تشكيل دولت آغاز كند مگر اينكه به مانند سال‌هاي گذشته بايد شاهد وقايع غيرمنتظره سياسي در استراليا باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون