• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3567 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۴ تير

بحث بيلبوردهاي ضدامريكايي به صحن شورا كشيده شد

برخي كمپين راه مي‌اندازند تا امريكا گل نخورد

درچند روز گذشته بيلبوردهاي تهران براي چندمين بار حاشيه‌ساز شده‌اند تا جايي كه تصاوير بيلبوردها و تبليغات جديد شهرداري تهران در شبكه‌هاي اجتماعي و برخي سايت‌ها دست به دست مي‌شود و حالا موضوع‌شان به صحن علني شوراي شهر هم كشيده شده است. در اين بيلبوردها، جملاتي با مضمون هشدارهاي بهداشتي وآسيب‌هاي اجتماعي درمورد جامعه امريكا درج شده كه توجه‌هاي بسياري را جلب كرده. هشدارهايي مانند اينكه: در امريكا از هر ۵ نوزاد، ۲ نوزاد نامشروع به دنيا مي‌آيند. يا اين جمله كه: از ۱۱۰ شهروند امريكا يك نفر در زندان است، يا اطلاع‌رساني در مورد اينكه در هر ۹ ثانيه يك زن امريكايي مورد ضرب و شتم قرار مي‌گيرد. اين بيلبوردها و بنرهاي نصب شده روي آنها در اين مدت چنان حاشيه‌ساز شدند كه ديروزاعضاي شوراي شهر هم نسبت به آن واكنش نشان دادند. احمد مسجدجامعي، وزير اسبق ارشاد و عضو كنوني شوراي شهر تهران با تحليلي انتقادي از عملكرد شهرداري از اين اقدام گفت: اختلاف ما با امريكا اختلافي عميق و استراتژيك و بنياني است و با نگاه سطحي نبايد آنها را در ذهن‌ها تقليل داد و احيانا نتيجه عكس از آن گرفت. وي با اشاره به مضامين برخي از اين بنر‌ها گفت: ما كه با ملت امريكا مشكلي نداريم كه به آنها نسبت‌هاي نارواي خارج از چهارچوب‌هاي عرفي، اخلاقي و مذهبي بدهيم و سطح دعوا را حتي به نامشروع بودن فرزندان آنها بكشانيم. اين به واقع لوث كردن اصل مساله و كم كردن از وزن و اعتبار و اهميت مخالفت با روند و بازي قدرت در امريكاست. از اين رو اعتقاد دارم كه اين‌چنين نيست كه در پيام‌هاي اجتماعي حرمت‌هاي اخلاقي را زير پا بگذاريم.
البته در اين جلسه مجتبي شاكري، رييس كميته فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران درمقام دفاع از اين اقدام شهرداري برآمد و ضمن تقدير از عملكرد سازمان زيباسازي در زمينه نمايش پيام‌هاي ضد امريكايي در هفته حقوق بشر امريكايي، گفت: كار خوب بايد مورد تشويق قرار بگيرد و در عين حال اگر خطايي رخ دهد نيزبايد در جاي خود نقد شود؛ كما اينكه در جريان اجراي طرح نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر انتقادهايي را كه به عملكرد سازمان زيباسازي وارد بود مطرح كردم. وي ضمن نمايش تصاويري كه در روزهاي اخير توسط سازمان زيباسازي روي بيلبوردهاي سطح شهر به نمايش درآمده است، يادآور شد: از ميان 37 نوع تصويري كه در فضاهاي تبليغاتي سطح شهر به نمايش درآمده، تصاويري كه با محتواي سرفصل‌هاي نقض حقوق بشر توسط امريكا نظير كودتاي 28 مرداد، تحريم‌هاي اقتصادي، تحريم‌هاي دارويي و جنايات عليه ملت يمن و... طراحي و به نمايش گذاشته شده، رويكرد خوبي است كه توسط سازمان زيباسازي اتخاذ شده است. شاكري با بيان اينكه مقام معظم رهبري به تازگي حتي به شعرا توصيه كردند كه اشعار آنها داراي موضع باشد، خاطرنشان كرد: در شرايطي كه امريكا برجام‌هاي مختلف را در برابر ما آرايش مي‌دهد و بنا دارد ما را به پذيرفتن برجام‌هاي ديگر وادار كند، اقدام سازمان زيباسازي در زمينه كمپيني كه به مناسبت هفته حقوق بشر امريكايي شكل گرفت، به روز بودن اين سازمان را نشان داد. بنابراين نبايد اين واكنش به هنگام را مزمت كنيم. ما بايد با تشكيل كمپين‌هايي در مخالفت با سياست‌هاي امريكا و رژيم صهيونيستي نقاب از چهره بزك كرده آنها‌ برداريم.
رييس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه عده‌اي در داخل كشور كمپين راه مي‌اندازند تا امريكا اصطلاحا گل نخورد، گفت: مشخص نيست آنها به چه قيمتي از امريكا دفاع مي‌كنند و علاقه به مليت و سرزمين و كاركرد ايراني بودن آنها كجا رخ نشان مي‌دهد. شاكري با اشاره به اينكه از منظر امريكا احكام صادر شده و حدود اجرا شده بر اساس قوانين داخلي ايران، غيرمجاز و غيرقانوني است، گفت: جاي تعجب است كه عده‌اي در برابر آمار و ارقام مربوط به آسيب‌هاي اجتماعي در امريكا كه خودشان هم به آن اقرار دارند، سپر بلا شده‌اند و در برابر نمايش اين پيام‌ها موضع گرفته و موج به راه انداخته‌اند. البته اين موج ظاهرا از يك نقطه واحد منشأ گرفته است چراكه ماهيت اظهاراتي كه توسط مخالفان اين اقدام مطرح مي‌شود يكسان است و با ادبياتي مشابه تكثير مي‌شود.
وي ادامه داد: عده‌اي به جاي اينكه حقوق بشر امريكايي را محكوم كنند، شهرداري تهران را به خاطر نمايش اين واقعيت‌ها زير سوال مي‌برند و متاسفانه برخي اعضاي شوراي شهر نيز با آنها همراه شده‌اند. همكاران ما در شوراي شهر بايد دقت كنند تا در اوهامي كه برخي از اين كمپين‌ها ايجاد كرده‌اند، جوگير نشوند.
اين عضو شوراي شهر تهران تاكيد كرد: اقدام شهرداري تهران در اين زمينه، رفتاري است كه دولت بايد در اين شرايط انجام بدهد. ولي گره زدن آسيب‌هاي اجتماعي, بيكاري و... به شهرداري تهران كه خودپيشگام در رفع آسيب‌هاي اجتماعي است، نشاني غلط دادن به مخاطب است. اين موضوع تنها محور مطرح شده در جلسه ديروز شورا نبود. در كنار بحث بيلبوردهاي اخير شهرداري، دو موضوع تغيير اساسنامه شركت شهربان و همچنين شفاف‌سازي در مورد حقوق دريافتي مديران شهري نيز در اين جلسه مطرح شد كه براساس آن اعضاي شوراي شهر از شهردار تهران خواستند تا براي رفع ابهام‌هاي موجود، ليست حقوقي مديران خود را منتشر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون