• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3567 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۴ تير

مديركل حفاظت سازمان محيط زيست:

محيط‌بانان بايد از حمايت‌هاي محكم‌تر قانوني برخوردار شوند

اعتماد| بعد از حوادثي كه براي محيط‌بانان هرمزگاني و فارس در هفته گذشته پيش آمد، لايحه حمايتي محيط‌بانان است كه هر روز خبر از تكميل فوري آن در آينده‌اي نزديك داده مي‌شود، ‌لايحه‌اي كه قرار است پس از تدوين در سازمان محيط زيست، ‌راهي دولت و مجلس شود. مديركل حفاظت سازمان محيط زيست در خصوص اين لايحه 4 بخشي به «اعتماد» گفت: لايحه حمايت محيط‌باني در 4 بخش حقوق و مزايا، شيفت كاري محيط‌بانان، افزايش جذب نيروي انساني، ‌مسووليت‌هاي مدني و معاضدت قضايي (حمايت قضايي) قرار است ارايه شود.
علي تيموري در خصوص حمايت‌هاي قضايي گفت: در بحث كمك‌ها و معاضدت قضايي، بايد به اين مساله توجه كنيم كه محيط‌بانان ما در برابر متخلفان مسلح قرار مي‌گيرند. در دستگاه‌هاي ديگر، متخلفان به ندرت مسلح‌اند اما مامور محيط زيست چون با متخلف مسلح برخورد مي‌كند، بايد از حمايت و معاضدت قضايي محكم‌تري برخوردار باشد. تمام اينها به قانون استفاده از سلاح و مهمات برمي‌گردد كه يك مامور دولتي كه ضابط خاص و عام قضايي است، بايد از نحوه به كار‌گيري سلاح و مهمات آگاهي داشته باشد. در حال حاضر كه از 2700 محيط‌بان، كه شيفتي كار مي‌كنند، 1300 نفر مشغول به كارند، هر محيط‌بان از 10 تا 40 هزار هكتار محافظت مي‌كند، ‌در حالي كه در استاندارد جهاني هر هزار تا 3 هزار هكتار را يك محيط‌بان حفاظت مي‌كند. اين تعداد كه مطرح شده فقط براي مناطق چهارگانه است، اگر مناطق آزاد را هم حساب كنيم، وسعت بيشتر مي‌شود و نسبت‌مان از استاندارد دورتر. مديركل دفتر حفاظت و مديريت صيد و شكار سازمان محيط زيست در ادامه به مسووليت مدني كه در اين لايحه در نظر گرفته شده اشاره كرد و گفت: اگر محيط‌باني متخلفي را زخمي كند، در حال حاضر بعضي از استان‌ها اين امكانات را ندارند مسووليت مدني را بررسي كنند. ما مسووليت مدني را يك وظيفه تلقي مي‌كنيم، اما سازمان مديريت هم بايد اعتبارش را در نظر بگيرد. اين مساله هم در لايحه ديده شده است.
او همچنين در نشستي كه به مناسبت تشريح اقدامات سازمان براي پيشگيري و مقابله با آتش‌سوزي جنگل‌ها برگزار شده بود، دليل 95درصد آتش‌سوزي جنگل‌ها را عامل انساني دانست و گفت: مقصران در آتش‌سوزي در جنگل‌ها يا مانند گردشگران و كوهنوردان كساني‌‌اند كه سهوا اقدام به آتش‌‌افروزي مي‌كنند يا انتقام‌گيراني‌اند كه عامدانه نسبت به آتش‌سوزي پارك‌ها، جنگل‌ها و مراتع كشور اقدام مي‌كنند. در ميان اين دو گروه، 30 درصد آتش‌سوزي‌ جنگل‌‌ها عمدي‌ است
تيموري همچنين ميزان حريق در سال 93 را 6700 هكتار اعلام كرد و گفت: در سال 94 اين عدد را به 3400 هكتار كاهش داديم، يعني حدود 50 درصد ميزان آتش‌سوزي كاهش يافت. حدود 5/17ميليون هكتار مناطق چهارگانه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست هستند كه پوشش گياهي بهتري دارد و حساسيت ما هم بيشتر است به دليل حفظ تنوع زيستي و گونه‌هاي حيات وحش اما امكانات و اختيارات پيشگيري و پايش و اطفاي حريق در مناطق آزاد را نداريم. او همچنين از به كارگيري سنسور‌هاي هشدار‌دهنده حريق خبر داد كه قرار است به‌طور رسمي در لرستان، ايلام و فارس اين هفته نصب شوند. به گفته تيموري، آمار جديد امسال نشان مي‌دهد تا 12 تير امسال حدود 65 بار در سطح كشور آتش‌سوزي داشته‌ايم، بيشترين آتش‌سوزي را چهار محال بختياري داشته، همچنين استان فارس به لحاظ وسعت آتش‌سوزي رتبه اول را دارد كه 94 هكتار بوده. ميزان حريق از ابتداي سال 95 تاكنون 5/295 هكتار بوده، اين ميزان نسبت به سال گذشته كاهش 40درصدي داشته است. كمبود بالگرد از كمبودهاي هميشگي براي اطفاي حريق بود كه تيموري اعلام كرد: هم‌اكنون 14 بالگرد براي اطفاي حريق در 14 استان مستقل شده‌اند. در استان فارس از ابتداي سال 5 بار از بالگرد براي اطفاي حريق استفاده شده است. تاخير استفاده از بالگرد در آتش‌سوزي پاسارگاد يك زنگ خطر براي وزارت دفاع و سازمان هوا فضا بود كه 7 استاني كه دسترسي به بالگرد داشتند را به 14 بالگرد تبديل كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون