• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3568 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۵ تير

از الحاق ايران به يونسكو تا معاهده تيلسيت

14 تير
ربودن ديپلمات‏‌هاي ايراني در لبنان
در چهاردهم تيرماه 1361 ش، سه ديپلمات و خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در بيروت، در چهل كيلومتري شمال اين شهر در حالي كه عازم محل كار خود در سفارت ايران بودند، توسط نيروهاي حزب فالانژ لبنان ربوده شدند. اگرچه ابتدا گفته مي‌شد كه سيدمحسن موسوي كاردار جمهوري اسلامي ايران در بيروت و همراهانش كشته شده‏اند اما شواهد و مدارك موجود، حاكي از آن است كه آنها در اسارت رژيم صهيونيستي هستند. احمد متوسليان از فرماندهان سپاه نيز جزو اين ديپلمات‏ها است. در ماه‌هاي اخير پخش فيلمي با عنوان « ايستاده در غبار» روايتي تازه و زنده از حيات حاج احمد متوسليان ارايه داده است. اين فيلم مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفته است.
15 تير
تصويب قرارداد الحاق ايران به سازمان يونسكو
سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي ملل متحد، يونسكو، پس از پايان جنگ جهاني دوم در پاريس با حضور نمايندگان 43 كشور تاسيس شد. دولت ايران در 30  ارديبهشت ماه سال 1325 ش، قبول اساسنامه يونسكو را در هيات وزيران به تصويب رساند. در نهايت قرارداد الحاق ايران به اين سازمان در نيمه تيرماه سال 1327 ش از تصويب مجلس شوراي ملي گذشت و كميسيون مزبور، فعاليت رسمي خود را شروع كرد. تاليف و چاپ كتاب ايران به زبان انگليسي، شناسايي و معرفي ارزش‌هاي فرهنگي ايران براي ديگر كشورها و حفظ ميراث فرهنگي كشور و ديگر فعاليت‏هاي فرهنگي، از جمله كارهاي اين كميسيون به شمار مي‏رفت.
16 تير
مرگ «توماس مور» فيلسوف معروف انگليسي
توماس مور، در سال 1529 ميلادي توسط هنري هشتم پادشاه انگلستان به مقام صدراعظمي سلطنت انگلستان منصوب شد. توماس مور نخستين فرد غيرروحاني بود كه به مقام صدراعظمي انگلستان منصوب شد. روابط توماس مور و هنري هشتم از هنگامي كه شاه قانون جدايي از كليساي كاتوليك و تاسيس كليساي مستقل انگلستان را تصويب كرد، تيره شد. سرتوماس مور علاوه بر نقشي كه در تاريخ انگلستان داشت بيشتر به دليل نوشتن كتاب مشهور «اتوپيا» (جامعه آرماني) نامش تا به امروز باقي مانده است. اين متفكر برجسته به دستور هنري هشتم پادشاه انگلستان گردن زده شد. فيلمي راجع به زندگي او توسط فرد زينه‌مان با عنوان مردي براي تمام فصول ساخته شد.
17 تير
درگذشت «ادوارد براون» خاورشناس انگليسي
ادوارد گِرنْويل براوْنْ، خاورشناس معروف انگليسي در هفتم فوريه 1862م در نيوكاسل انگلستان به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در رشته پزشكي در دانشگاه كمبريج به پايان رسانيد. براون در 25 سالگي به ايران عزيمت كرد و نتيجه اين سفر، در كتاب «يك سال در ميان ايرانيان» تشريح شد. در ميان آثار او، چند مجموعه كتاب، نشان‌دهنده ميزان علاقه و تسلط وي به زبان‏هاي فارسي و عربي است كه كتاب «تاريخ ادبيات ايران» در چهار جلد به عنوان نخستين و كامل‏ترين تاريخ ادبيات فارسي و نيز كتاب «انقلاب ايران درباره واقعه نهضت مشروطه» از آن جمله‏اند. ادوارد براون در هفتم جولاي 1926م
در54  سالگي درگذشت.
18 تير
امضاي معاهده «تيلسيت» ميان روسيه و فرانسه
ناپلئون بناپارت پس از به قدرت رسيدن براي تحكيم پايگاه خود و فرافكني مشكلات فرانسه تصميم به كشورگشايي و تاسيس امپراطوري كبير فرانسه را نمود. در جريان كشورگشايى‏هاي ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسه و حمله به كشور روسيه، شكست سختي در ناحيه فريدلند به روس‏ها وارد آمد. از اين رو تزار روسيه از ناپلئون تقاضاي متاركه جنگ كرد و با امضاي معاهده دوستي در شهر تيلسيت بين دو طرف در 8 جولاي 1807م، روابط دوستانه بين فرانسه و روسيه ايجاد شد اما دوره دوستي و اتحاد دو كشور تنها تا سال 1810م ادامه يافت. سرانجام دوران اتحاد اين دو امپراتوري با هجوم نافرجام ناپلئون به روسيه در
24 ژوئن 1812، خاتمه يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون