• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3568 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۵ تير

حقوق‌هاي نامتعارف ابزاري براي تخريب نظام

سيدحميد كلانتري معاون تعاون وزير كار

يكي از مسائلي كه متاسفانه هرازگاهي و به بهانه‌اي توسط جناح‌ها و جريان‌هاي سياسي فدا مي‌شود توجه به منافع ملي كشور است، قطعا و قاعدتا هر‌اقدام غير‌قانوني و ياهر سوء‌استفاده‌اي از مقام و موقعيت براي برخورداري شخصي از منابع بيت‌المال اقدامي‌ناپسند، نادرست و خلاف شرع و قانون‌است و شايسته برخورد و اصلاح. مثل بسياري از ايرادات ديگر كه كشوري مثل ما گريبانگيرش هست همچون رشوه‌، زمين‌خواري، پارتي‌بازي، اختلاس و... اما گاهي نحوه‌برخورد‌ها به گونه‌اي ‌است كه نه تنها حلال ‌مشكل به صورت اصولي و اساسي‌نيست بلكه موجب آسيب‌زدن به مقوله‌هاي مهم ديگري چون اعتماد‌عمومي، اعتبار و جايگاه‌ دولت و سرمايه‌اجتماعي مي‌شود، به‌گونه‌اي كه دولتي كه همه فكر و ذكرش بايد‌رسيدگي به مسائل اساسي اقتصاد چون ركود، بيكاري، رشد ‌توليد ‌ملي، افزايش صادرات و... شود، مصروف مقابله با تنش‌هايي كه يك‌روزنامه‌نگار يا يك فرد يا جناح تندرو سياسي مي‌خواهد به وسيله آن دولت، موقعيت و حرمتش را تضعيف و تخريب‌ كند، بشود. بديهي ‌است همان‌گونه كه اشاره‌ شد بايد با هرگونه تخلف يا سوء‌استفاده‌اي از مقام و موقعيت براي بهره‌برداري‌هاي شخصي مقابله شود، اما گاهي مشاهده مي‌شود مدعيان مقابله با اين نوع تخلفات كلمه حقي يافته‌اند كه اراده باطل خود را كه تخريب دولت و ضربه ‌زدن به اركان نظام و جامعه است دنبال مي‌كنند. بايد به اين دوستان گفت شما نيز كه زشتي‌ها را در جامعه ترويج مي‌كنيد و هر روز دنبال سوژه جديدي مي‌گرديد تا اهداف سياسي خود را در جبران شكست‌هاي انتخاباتي دنيال كنيد و به قيمت رشد بي‌اعتمادي در جامعه و ايجاد جو يأس و بدبيني در جامعه و تخريب سرمايه اجتماعي به‌عنوان ارزشمند‌ترين سرمايه براي رشد و توسعه كشور فريادهاي به ظاهر حق‌طلبانه و عدالتخواهانه سر مي‌دهيد و براي مديراني كه خواسته يا ناخواسته دچار اينگونه خطاها شده‌اند حكم صادر‌ مي‌كنيد و به پيگيري امور از مسير قانوني آن رضايت نمي‌دهيد و حيثيت و آبروي افراد را مي‌بريد شايد گناه‌تان كمتر از مرتكبين اين زشتي‌ها و تخلفات نباشد.
يك انسان مومن و مسلمان در برخورد با رقيب حتي اگر دشمن واقعي باشد در قرآن مجيد به رفتار عادلانه توصيه شده است و صراحتا قرآن از ما خواسته‌است كه «ولا يجرمنكم شنئان قوم علي‌الا‌تعدلوا اعدلواهو اقرب التقوي» مبادا دشمني با قومي باعث‌شود كه از مسير عدالت خارج ‌شويد بلكه عدالت را در مورد‌دشمن خود هم رعايت‌كنيد كه آن نزديك‌تر به تقوي است.
و البته به دولت و مسوولان رسيدگي به اينگونه پرونده‌ها و متخلفين نيز بايد توصيه‌ كرد ضمن اعمال قاطعيت در برخورد با تخلفات و خشكاندن ريشه‌هاي پيدايش اينگونه نارسايي‌ها در پيكره نظام اداري و نظام حقوق و دستمزد هوشمندانه از افتادن در دامي كه برايش پهن ‌كرده‌اند، گرفتار‌نشود و دقت كند مبادا تحريكات ناصواب عوامل جو‌ساز و تندرو موجب تخريب فضاي كار و تلاش و ايجاد نااميدي در جمع كثيري از مديران صادق و خدوم نظام و بي‌انگيزگي آنان ‌شود.
 همه ‌دلسوزان و علاقه‌مندان به نظام، اسلام و مردم بايد توجه داشته ‌باشند كه امروز دشوارترين كار، مديريت مجموعه‌اي از مشكلات سردرگم اقتصادي، مديريتي و توليدي در فضاي داخل و خارج از كشور ‌است، امروز كشور بيش از هر چيز براي رشد و رونق اقتصادي و خارج شدن از ركود نياز به ثبات و آرامش مديريتي براي كار و توليد و سرمايه‌گذاري‌ دارد و گرفتار‌ ساختن دولتي كه شبانه‌روز وقت خود را در جهت رفع مشكلات مردم و جامعه صرف كرده ‌است آب در آسياب دشمن ريختن ‌است. اقدامات، موضع‌گيري‌ها، انتشار ديدگاه‌ها و مواضع اجتماعي، سياسي نبايد به گونه‌اي ‌باشد‌ كه گردانندگان صداي امريكا را‌خشنود ‌سازد و قند در دل‌شان آب‌ شود.
اين حقير به‌عنوان مديري كوچك از خيل ‌عظيمي از مديراني كه متعهدانه و دلسوزانه كمر همت براي خدمت به مردم و رفع مشكلات جامعه، اعتلاي نظام و اسلام بسته‌اند از همه صاحبنظران، انديشمندان، اصحاب‌ رسانه و دولتمردان متواضعانه‌ انتظار دارد كه مشي‌ اعتدال را و‌اميد كه نياز‌هميشگي يك ‌جامعه‌رو ‌به‌پيشرفت اسلامي است به‌عنوان محور وفاق ملي مورد‌عنايت خاص قرار ‌دهند و با همه ‌وقايع، نارسايي‌ها، ‌نا‌كارآمدي‌ها و نادرستي‌ها به‌گونه‌اي مقابله ‌شود كه اين محوريت آسيبي‌نبيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون