• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3568 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۵ تير

عباس كيا رستمي كارگردان مطرح ايراني درگذشت

« طعم گيلاس» تلخ شد

زندگينامه و سوابق هنري عباس كيارستمي همراه با پيام‌هاي ‌هنرمندان در« اعتماد» امروز

عباس کیارستمی به «خانه دوست»رفت
مثل همیشه که خبر مرگ می آید، خبر مرگی دیگر آمد مثل پتک بر سرمان کوبید، این بار عباس کیارستمی کارگردان برنده نخل طلا همراه مرگ شد، آن هم در غربت او که می گفت «اگر درختی را که ریشه در خاک دارد از جایی به جای دیگر ببرید آن درخت دیگر میوه نمی دهد و اگر بدهد آن میوه دیگر به خوبی میوه ای که در سرزمین مادری اش می تواند بدهد نیست این یک قانون طبیعت است فکر می کنم اگر سرزمین را رها کرده بودم درست مانند این درخت شده بودم.» او ماند در همین سرزمین فیلم هایش را ساخت چرا که می ‌خواست برای سرزمین مادری اش فیلم بسازد.
او بعدازظهر روز گذشته در پاریس به خاطر سکته مغزی درگذشت. رفته بود درمان های نیمه کاره اش را تمام کند و بلند شود بیاید دوباره فیلم هایش را بسازد، اما نشد، مرگ فرصت نداد، و او به «خانه دوست» رفت. خبر به سرعت در فضای مجازی منتشر شد، آن قدر دست به دست شد تا مسوولان سینمایی هم آن را تایید کردند، مرد صبور و متین سینمای ایران آخرین قابش را با مرگ ثبت کرد.

 

زندگینامه: عباس كیارستمی (۱۳۱۹-۱۳۹۵)

عباس کیارستمی در سال ۱۳۱۹ متولد شد. او دارای لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. عباس کیارستمی از سال ۱۳۴۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در « آتلیه ۷»  و یکی دو موسسه دیگر به کار طراحی جلد کتاب و آفیش پرداخت، و بعدها به « تبلی فیلم» رفت. از سال ۱۳۴۶ در « سازمان تبلیغاتی نگاره» به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم « وسوسه شیطان» ساخته محمد زرین دست بود.طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های قیصر و رضا موتوری ساخته مسعود کیمیایی را او انجام داد.  مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو، که مسوولیت « امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان » را داشت به « کانون» رفت و در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت.  در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم « مسافر» در سال ۱۳۵۳ مطرح شد. او در سینمای بعد از انقلاب پایه‌گذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما، فیلم ساخته و مطرح شده‌اند. عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کرده‌است.کیارستمی تجربه‌های متفاوتی در زمینه‌های مختلف نظیر آهنگسازی، طراحی صحنه و لباس، تدوین و حتی بازیگری داشته‌ است. وی همچنین عکاسی شناخته شده‌است همچنین به تازگی دو کتاب از ادبیات کلاسیک ایران به نام‌های حافظ به روایت عباس کیارستمی و سعدی از دست خویشتن فریاد را منتشر ساخته‌است. در حراجی کریستی دوبی به تاریخ ۱ مه ۲۰۰۸، عکسی از کلکسیون عکس‌های عباس کیارستمی به قیمت حدود ۱۳۰ هزار دلار فروخته شد. او صاحب دهها جایزه بین المللی است و به عنوان کارگردان مولف و صاحب سبک در سینمای جهان شناخته می‌شود. وي يكشنبه 14 تير 95 در فرانسه درگذشت .

 

جوايز و افتخارات كيارستمي

مرحوم کیارستمی با 5 بار نامزدی دریافت جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن، 2 دکترای افتخاری و بیش از 80 جایزه بین المللی یکی از فیلمسازان سرشناس جهان محسوب می‌شد:
جایزه روبرتو روسلینی ۱۹۹۰/ جایزه سینمایی دکوورتس ۱۹۹۲ / جایزه فرانسوا تروفو جشنواره فیلم جیفونی به خاطر مجموعه آثار ۱۹۹۳/ جایزه پیر پائولو پازولینی ۱۹۹۵/مدال طلا فدریکو فلینی یونسکو ۱۹۹۵/دریافت نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه لژیون دونور ۱۹۹۶/
برنده نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۱۹۹۷
جایزه یادبود ویتوریو دسیکا ۱۹۹۷/برنده مدال طلای فلینی ۱۹۹۷/جایزه اسکندر طلایی، جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی ۱۹۹۹/شیر نقره‌ای جشنواره فیلم ونیز ۱۹۹۹/لوح طلایی پانوراما سینمای اروپا ۱۹۹۹
جایزه ویژه جشنواره فیلم‌های مدیترانه‌ای مون‌پلیه ۱۹۹۹/جایزه آکیرا کوروساوا جشنواره فیلم سانفرانسیسکو برای یک عمر دستاورد هنری ۲۰۰۰/ جایزه ویژه از وزارت فرهنگ و هنر لبنان ۲۰۰۰/دکترای افتخاری دانشگاه اکول نرمال سوپریور ۲۰۰۳/ جایزه سینمایی کنراد ولف ۲۰۰۳/ نامزد عضویت مؤسسه فیلم بریتانیا ۲۰۰۵/ جایزه یک عمر دستاورد سینمایی جشنواره فیلم ایسلند ۲۰۰۵/ نشان افتخار پلنگ طلایی، جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۰۵/ جایزه یک عمر دستاورد جشنواره بین‌المللی فیلم ایروان ۲۰۰۵/برنده جایزه هانری لانگلوا ۲۰۰۶/دکترای افتخاری دانشگاه تولوز ۲۰۰۷/نشان استاد بزرگ جهان، جشنواره فیلم کلکته ۲۰۰۷/جایزه افتخاری فیلمساز، جشنواره فیلم ونیز ۲۰۰۸/دریافت جام جم ۲۰۰۸/جایزه جایزه شایستگی سینمایی برای یک عمر دستاورد سینمایی جشنواره فیلم مونیج ۲۰۱۰/دکترای افتخاری دانشگاه پاریس ۲۰۱۰/خوشه طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم وایادولید ۲۰۱۰/نشان افتخار دولت ژاپن ۲۰۱۳/نشان دکوراسیون علوم و هنر اتریش ۲۰۱۴/جایزه یک عمر دستاورد سینمایی جشنواره بین‌المللی فیلم پرتقال

 

واكنش هنرمندان ، ورزشكاران و سياستمداران

اصغر فرهادی| من شوکه شده ام. دنیا مرد بسیار بسیار بزرگی را از دست داده است
محمد علی کشاورز|  رفیق ۳۰ ساله ؛ اعتبار سینمای ایران خداحافظ
ترانه عليدوستي |  ناگهاني غير قابل باور و تلخ .خداحافظ اقاي كيارستمي
پرویز پرستویی|   او همانند علی حاتمی بدون جایگزین خواهد بود
صابر ابر|  همیشه ناتمام می ماند  حرفهاي من با خودم  ...
رامبد جوان|  جهان بدون امثال کیارستمی سخت میشه
حامد بهداد |  هميشه ناتمام ميماند .حرفهاي من يا خودم ...ناتمام ماندي
مهناز افشار |  باورکردنی نیست آقای کیارستمی خیلی زود بود برای ما، سینمای ما و ایران ما که دیگر شما را نداشته باشیم
حميد فرخ نژاد |  سفرت بخير استاد .
ژان لوک گدار| سینما با گریفیث شروع  و با کیارستمی تمام میشود
پولاد كيميايي | به قول كيارستمي كينه هايم را فراموش كرده ام، عشق هايم را بخشوده ام دوست تازه اي برنمي گزينم
مهران مديري |  كاش ان شب را نمي آمد سحر ،گوهري از ميان ما رفت
رضا كيانيان|  ... متاسفم باور نمي‌كنم... درست مثل اينكه پدرم پر كشيده‌باشد
علي كريمي| روحت شاد استاد
امير آقايي| مديونم به شما تا ابد
حسن فتحي| كيارستمي مرد اما سينماي او هرگز نخواهد مرد
پيام تسليت الياس حضرتى نماينده مردم تهران| ضايعه دردناك درگذشت عباس كيارستمى، مردِ بزرگ عرصه هنر كه باعث تالم خاطر هنردوستان ايرانى گرديده است را به جامعه داغدار فرهنگ و هنر، به خصوص خانواده بزرگ سينما تسليت مي‌گويم.داغِ نبودن كيارستمى تا هميشه بر سينه سينماى ايران خواهد ماند و جاى خالى اين هنرمند بزرگ همواره احساس خواهد شد. به اميد اينكه سينماى ايران از نخلى كه حاصل تلاش و زحمات كيارستمى بود، ميوه هاى بسيارى برچيند و نقشه راهى براى فرهنگ اين مرز و بوم شود.  از درگاه حضرت احديت براى آن هنرمند والامقام، غفران و براى بازماندگان صبر مسالت دارم.
آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست
عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون