• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3570 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۰ تير

آزمايش ناموفق موشكي در شبه جزيره

نگراني‌ها از گسترش توان موشكي كره شمالي افزايش مي‌يابد

ميثم سليماني

تنش‌ها در شبه جزيره كره رو به افزايش است و روز به روز بر نگراني‌ها از افزايش اختلافات ميان دو كره افزوده مي‌شود و چشم‌انداز صلح نيز هرچه بيشتر كمرنگ مي‌شود. در حالي كه ايالات متحده به تازگي خبر از استقرار سامانه ضد موشكي پيشرفته براي مقابله با تهديدات پيونگ يانگ در كره جنوبي خبر داده بود، به ناگاه روز گذشته مقامات نظامي كره جنوبي اعلام كردند كه كره شمالي يك موشك بالستيك را از يك زير دريايي در روز شنبه شليك كرده اما به نظر مي‌رسد پرتاب اين موشك با شكست مواجه شده است. اين اتفاق در حالي رخ داده است كه پيونگ يانگ پس از انتشار خبر استقرار سيستم دفاع موشكي امريكا در شبه جزيره هشدار داده بود كه در حال برنامه‌ريزي براي سخت‌ترين پاسخ به اين اقدام است كه اين موضوع را مي‌توان يك اعلان جنگ به ايالات متحده و حتي امريكا تلقي كرد.
ستاد مشترك ارتش كره جنوبي در بيانيه‌اي اعلام كرد كه در حدود ساعت 11:30 صبح به وقت سئول در آب‌هاي شرقي شبه جزيره كره اين آزمايش انجام شده است. ستاد مشترك ارتش امريكا نيز در اين خصوص گفت كه اين موشك به احتمال زياد از يك زير دريايي در حال عبور خارج شده كه از پيش برنامه‌ريزي بود اما به نظر مي‌رسد در مراحل اوليه، پرتاب اين موشك به شكست انجاميده است. خبرگزاري يونهاپ كره جنوبي نيز اعلام كرده است كه اين موشك با موفقيت مشتعل شده اما پس از اينكه از آب خارج شده در ارتفاع حدود ده كيلومتري از سطح دريا منفجر شد و قطعات آن در سراسر آب پخش شد.
با اين وجود مقامات نظامي كره جنوبي در خصوص جزييات اين اقدام موشكي مي‌گويند كه اين موشك در جنوب شرقي شهرستان سينپو كره شمالي پرتاب شده و تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد كه پيونگ يانگ فعالانه در تلاش براي توسعه برنامه موشك‌هاي بالستيك زيردريايي در اين منطقه است. فرماندهي استرات‍ژيك ايالات متحده كه ماموريت تشخيص و جلوگيري از حملات احتمالي عليه ايالات متحده و متحدان آن را بر عهده دارد نيز اعلام كرد كه اين موشك از سمت زيردريايي مدل KN-11 شليك شده و مدل موشك آن نيز از نوع SLBM است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، كره شمالي از زمان جنگ 1953-1950 و پس از آتش‌بس ميان دو كره در يك انزواي سياسي قرار گرفت و كره شمالي نيز به صورت منظم ژاپن، كره جنوبي و ايالات متحده را تهديد به نابودي كرده است و با دستيابي كره شمالي به تسليحات اتمي و آزمايش‌هاي متعدد هسته‌اي و موشكي نگراني‌ها را نسبت به تهديدات كره شمالي روز به روز افزايش داده و شوراي امنيت سازمان ملل نيز با تحريم‌هاي متعدد خود سعي دارد تا حلقه‌هاي ارتباطي كره شمالي با خارج از خود را قطع كند. اما اگرچه روز به روز اين حلقه تنگ‌تر مي‌شود اما كره شمالي كماكان در حال افزايش فعاليت‌هاي موشكي و هسته‌اي خود در شبه جزيره است.
واكنش‌ها
اما بلافاصله پس از اعلام خبر پرتاب اين موشك در موضع‌گيري‌هاي جداگانه ژاپن، ايالات متحده و كره جنوبي اقدام كره شمالي را محكوم كردند و آن را تخلف آشكار از تحريم‌هاي سازمان ملل متحد دانستند.
شينزو آبه، نخست وزير ژاپن پس از اعلام خبر شليك اين موشك به خبرنگاران گفت كه اين موضوع نقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است و ما بايد از طريق جامعه بين‌المللي اين اقدام را محكوم كنيم. وي افزود اينچنين اقدامات امنيت ملي ژاپن را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
مقامات ايالات متحده نيز در واكنش به اين اقدام اعلام كردند كه ما نظارت كامل نسبت به اين موضوع داريم و در هماهنگي با متحدان و شركاي منطقه‌اي اين موضوع را به دقت دنبال مي‌كنيم. گابريل پرايس سخنگوي بخش شرق آسيا و اقيانوس آرام وزارت خارجه امريكا نيز به خبرنگاران گفت: ما اين اقدام كره شمالي را به‌شدت محكوم مي‌كنيم و آن نقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل به شمار مي‌آيد كه در آن به صراحت كره شمالي را از به كار‌گيري فناوري موشك‌هاي بالستيك منع مي‌كند. سخنگوي وزارت امورخارجه امريكا همچنين افزود: اقدام كره شمالي و استفاده از موشك‌هاي بالستيك با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي يك تهديد قابل توجه براي ايالات متحده و متحدان ما به شمار مي‌آيد كه ثبات شرق آسيا و اقيانوس آرام را به خطر مي‌اندازد.
تلاش براي تقويت موشك‌هاي بالستيك
از ماه ژانويه كره شمالي يك رشته از آزمايش‌هاي هسته‌اي و موشكي را آغاز كرده كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به چهارمين آزمايش اتمي كره شمالي در ژانويه و آزمايش يك موشك دور‌برد يك ماه پس از آن اشاره كرد و پس از آن شوراي امنيت سازمان ملل در ماه مارس تحريم‌هاي جديد و سخت گيرانه‌اي را با هماهنگي چين عليه كره شمالي به راه انداخته است. با اين وجود پس از اين اتفاق كره شمالي اين تحريم‌ها را نقض حاكميت ملي خود اعلام كرد.
همچنين مقامات نظامي كره جنوبي اعلام كردند كه در اواخر ماه گذشته ميلادي شواهدي را به دست آورده‌اند كه كره شمالي در حال  ساخت يك موشك ميان برد و يك موشك دور برد از سمت دريا با حدود چهارصد كيلومتر برد كه به سمت ژاپن نشانه گرفته شده است به دست آورده‌اند كه اين موضوع را مي‌توان يك پيشرفت تكنولوژيك براي دولت كره شمالي در بحث موشك‌هاي دور برد پس از بارها آزمون و خطا دانست. با اين وجود به نظر مي‌رسد در روزي كه كره شمالي قصد داشته تا قابليت خود را پس از اعلام خبر ايجاد دفاع ضد موشكي در كره جنوبي نشان دهد اين آزمايش به شكست انجاميده اما اين موضوع را مي‌توان هشداري از سوي كره شمالي دانست كه رفته رفته با آزمون و خطا قصد دارد تا موشك‌هاي دور برد از
زير دريايي را تقويت كند. با اين وجود طبق ارزيابي‌ها هرچند كه كره شمالي توانسته آزمايش تعدادي از موشك‌هاي بالستيك از نوع SLBM كه قابليت حمل كلاهك هسته‌اي را دارد با موفقيت به انجام برساند اما يك موسسه تحقيقاتي نزديك به دانشگاه جان هاپكينز در ايالات متحده در ماه مه‌اعلام كرد كه برنامه موشك‌هاي زير دريايي كره شمالي هرچند در حال پيشرفت است اما بعيد به نظر مي‌رسد كه تا قبل از سال 2020 به مرحله عملياتي برسد.
اقدام تحريك‌آميز
كره جنوبي و ايالات متحده روز جمعه اعلام كردند كه قصد دارند تا سيستم دفاع موشكي تاد را در ارتفاعات كره جنوبي مستقر كنند تا سئول را از گزند تهديدات اتمي و موشكي كره شمالي دور نگه دارد. اما اگرچه امريكا اعلام كرد كه قصد دارد اين اقدام را براي مقابله با كره شمالي انجام دهد اما چين به عنوان تنها متحد پيونگ يانگ نسبت به اين موضوع ابراز نگراني كرد و سريعا اعتراض خود نسبت به اين اقدام را اعلام كرد. وزير خارجه چين روز گذشته اعلام كرد كه استقرار موشك تاد در كره جنوبي بيش از نيازهاي امنيتي شبه جزيره كره است.
وي افزود كه اين حق ماست كه در خصوص اين موضوع سوال كنيم چرا كه اين يك توطئه واقعي در پشت اين حركت ارزيابي مي‌كنيم. يوگِني سِربِرِنيكوف، معاون رييس كميته نيروهاي مسلح مجلس علياي روسيه، روز جمعه اعلام كرد مسكو در پاسخ به استقرار تادِ امريكا در كره جنوبي ممكن است يگان‌هاي موشكي خود را در مناطق شرقي روسيه مستقر كند. سربر نيكوف افزود: ما تصميمِ استقرار (سيستم) دفاع موشكي امريكا در كره جنوبي را براي برنامه‌ريزي نظامي بررسي خواهيم كرد. ما با همكاري وزارت دفاع روي تصميم قطعي درباره تقويت نفوذ در اين جهت از جمله استقرار موشك و يگان‌هاي زميني كار خواهيم كرد. لازم به ذكر است اد (THAAD) يك سامانه موشكي ضدبالستيك است كه در شركت لاكهيد مارتين امريكا ساخته شد. موشك اين سامانه كلاهك حمل نمي‌كند اما با انرژي جنبشي خود، قادر به نابودسازي موشك دشمن است، برد رادار آن هزار كيلومتر، برد عملياتي موشك 200 كيلومتر، سقف پرواز آن 150 كيلومتر و سرعت آن 10 هزار و
80 كيلومتر بر ساعت است.
از سوي ديگر ايالات متحده به تازگي اقدامات تحريمي عليه رهبر كره شمالي اعلام كرده است كه با واكنش سريع و شديد اين كشور روبه‌رو شد. به گفته كره شمالي تحريم‌هاي تازه عليه اين كشور به مثابه اعلان جنگ است و بايد هرچه زودتر پس گرفته شود. از همين رو مجموعه اقدامات امريكا در استقرار سپر دفاع موشكي و تحريم‌هاي جديد عليه رهبر كره شمالي را مي‌توان از جمله مواردي دانست كه در پاسخ به آن مقامات كره شمال تلاش كرده‌اند تا دست به يك آزمايش جديد موشكي بزنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون