• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3572 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۲ تير

جانشين ديويد كامرون، نخست‌وزير بريتانيا مشخص شد

تكرار تاچر اين‌بار با ترزا

پايان دوئل دو زن براي تكيه دادن بر كرسي نخست‌وزيري بريتانيا. بريتانيا يك روز آرام را در سه هفته اخير تجربه نكرده است. دومينوي خبرهاي سياسي و شوك‌هاي ناگهاني؛ آرامش و ثبات سياسي را از لندن ربوده است. ديويد كامرون، نخست‌وزير بريتانيا پس از شكست در رفراندوم ماندن يا رفتن از اتحاديه اروپا اعلام كرد كه ديگر نمي‌تواند به سكونت در خانه شماره 10داونينگ استريت ادامه دهد و وقت آن است كه مرد ميدان تغيير كند. در حالي كه پيش‌بيني مي‌شد فاتحان ماراتن خروج از اتحاديه اروپا با برگ برنده‌اي كه در دست دارند براي تكيه دادن بر كرسي كامرون خيز كنند اما بوريس جانسون نيامد و به جاي مرد قصه‌هاي كامرون، زن‌ها براي تكرار تاريخ نخست‌وزيري يك خانم در انگلستان صف كشيدند. تاريخ پس از 26 سال در حال تكرار شدن است. ماشين ضدگلوله‌اي كه مارگارت تاچر با آن نگاه مرطوب را از داونينگ استريت برد اندك اندك خود را براي ميزباني دومين نخست‌وزير زن تاريخ سياسي بريتانيا مهيا مي‌كند. آندره آ لدسام روز گذشته در حالي كه همگان خود را براي رقابت شايد پرحرارت دو زن از جامه محافظه‌كاران انگليسي مهيا مي‌كردند، اعلام كرد كه كنار مي‌روم. عرصه خالي شد و ترزا مي، وزير كشور اين روزهاي انگلستان يك قدم ديگر به نخست‌وزيري نزديك شد. گويا سكانداري دولت در انگلستان آن هم در روزهايي كه اتحاديه اروپا فرياد «زودتر برو بيرون» را سر داده است كهنه‌كارهاي سياست در اين كشور را هم ترسانده است. آندره لدسام مي‌گويد كه برخورداري از حمايت 25 درصدي نمايندگان حزب در پارلمان كافي نيست و او با اين تعداد برگه موافق در دست نمي‌تواند دولتي متحد و قوي براي رهبري روند خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا شكل دهد. «ترزا از حمايت بيش از 60 درصد از هم حزبي‌هاي ما برخوردار است. او بهترين و ايده آل‌ترين گزينه براي اجراي صحيح و آرام خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا است. من به اين نتيجه رسيده‌ام كه روي كار آمدن دولتي قوي در راستاي تامين منافع بريتانيا خواهد بود. بريتانيا به نخست‌وزيري قدرتمند نياز دارد پس من از ترزا مي ‌حمايت مي‌كنم.» اين جملات خانم لدسام حجت را بر محافظه‌كاران تمام كرده است. يك صحنه مانده است و يك گزينه به نام: ترزا مي‌ 59 ساله كه از 2010 عنوان وزير كشور را در اختيار دارد. وداع لدسام از رقابت با ترزا مي ‌چندان هم آرام نبود و وي در جمع خبرنگاران مقابل منزلش به نوعي از هم‌حزبي خود كه مي‌رود تا نخست‌وزير آينده باشد، عذرخواهي كرد. وي پيش از اين در مصاحبه‌اي گفته بود از آنجا كه او فرزند دارد، مي‌تواند در مقايسه با مي ‌كه تاكنون مادر نشده، نخست‌وزير بهتري براي انگلستان باشد. اوسام تمام تلاش خود را به كار گرفت تا خروج وي از رقابت به حمايت كامل او از ترزا مي‌تعبير شود و گفت انجام 9 هفته رقابت درون حزبي براي انتخاب رييس جديد، «كاملا غيرضروري است.»
با اعلام خروج لدسام دو سناريو پيش روي حزب محافظه‌كار بود: 1- ترزا مي ‌به صورت خودكار و به دليل نبود رقيب، به رياست حزب و نخست‌وزيري انگلستان مي‌رسد. 2- نفر سوم رقابت‌هاي مقدماتي درون حزبي «مايكل گوو» جايگزين لدسام شده و انتخابات رياست حزب با شركت مي‌و گوو برگزار مي‌شود.
خبرنگاران پس از كناره‌گيري لدسام به سراغ گوو رفتند. وي به صراحت سناريو دوم را به حاشيه راند و اعلام كرد كه نامزد رياست حزب نشده و از ترزا مي‌ حمايت مي‌كند. كميته 1922 حزب محافظه‌كار كه فرآيند انتخاب رييس را بر عهده دارد، بعد از اظهارات گوو اعلام كرد كه ترزا مي‌ تنها نامزد رياست حزب است و به زودي به عنوان نخست‌وزير جديد معرفي مي‌شود. بوريس جانسون، شهردار سابق لندن و رهبر جنجالي جنبش خروج از اتحاديه اروپا هم با صدور بيانيه‌اي از رياست ترزا مي ‌بر حزب حمايت و تاكيد كرده است كه فرآيند انتقال قدرت بايد در اسرع وقت انجام شود. گوو نيز مانند لدسام تاكيد كرد كه روند انتقال قدرت بايد هرچه سريع‌تر انجام شود تا در نتيجه آن فرآيند خروج از اتحاديه اروپا هم كليد بخورد. با وجود آنكه به نظر مي‌رسد كامرون شخصا هم براي ادامه حضور در خانه شماره 10 اشتياق چنداني نداشته باشد اما حداقل تا چندهفته ديگر همچنان وي نخست‌وزير باقي خواهد ماند.
دوستداران تكيه دادن بر كرسي نخست‌وزيري بريتانيا ابتدا پنج نفر بودند كه در انتخاب‌هاي اوليه درون‌حزبي تعداد آنها به دو نفر كاهش يافت. قرار بود 150 هزارنفر از اعضاي حزب ميان ترزا مي‌ و آندره لدسام قضاوت كنند كه با كناره‌گيري لدسام عملا اين قضاوت هم به تاريخ پيوست.
سي‌ان‌ان در گزارشي اعلام كرد كه كناره‌گيري لدسام در نتيجه فشارهايي بوده است كه از جانب برخي اعضاي حزب محافظه‌كار بر وي در يك هفته گذشته وارد شده است. برخي از هم‌حزبي‌هاي لدسام او را به اغراق و دروغ گويي در رزومه كاري‌اش متهم كرده‌اند و برخي نيز اظهارات وي در خصوص مادر نبودن ترزا مي ‌را به ابزاري براي انتقادهاي كوبنده از وي بدل كردند. ترزا مي‌ نيز روز گذشته سخنراني پرشوري داشت و تاكيد كرد كه وي نخست‌وزير بعدي بريتانيا است. وي در اين خصوص گفت: «خروج از انگليس يعني خروج از انگليس» و ما از اين مرحله با موفقيت بيرون خواهيم آمد. از اين پس هيچ گونه تلاشي براي ماندن در اتحاديه نخواهيم كرد. هيچ رفراندوم دومي در كار نيست. كشور راي به خروج از بريتانيا داد و من به عنوان نخست‌وزير اطمينان مي‌دهم كه ما از اتحاديه خارج خواهيم شد.
بسياري از تحليلگران مي‌گويند كه ترزامي، امن‌ترين دست‌ها براي خروج ايمن انگليس از اتحاديه اروپا را داراست. يكي از تحليلگران مسائل سياسي به سي‌ان‌ان مي‌گويد كه ترزا مي، فردي جدي و بسيار فعال است و نزديك‌ترين و شبيه‌ترين فرد به مارگارت تاچر است. ترزا مي ‌بيش از هر فرد ديگري در تاريخ سياسي بريتانيا وزير كشور بوده است و همين مساله او را به آشناترين چهره به وضعيت سياسي اين روزهاي كشورش تبديل كرده است. ترزامي ‌با وجود آنكه مخالف خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا بود اما در كمپين ماندن هم تلاش چنداني از خود نشان نداد. يكي از دلايل عدم موفقيت ليدسام در كارزار رقابت با تراز مي ‌اين بود كه وي موضع‌گيري‌هاي مشخص و ثابتي در خصوص ماندن يا رفتن از بريتانيا از خود نشان نداد. با مطرح شدن بحث رفراندوم، ليدسام با شدت و حرارت از اين جدايي حمايت كرد و اين در حالي بود كه سه سال پيش وي در اظهاراتي كاملا صريح و جنجالي اعلام كرده بود كه خروج از اتحاديه اروپا براي انگليس يك مصيبت خواهد بود. ليدسام در پاسخ به انتقادها در خصوص چرخش موضعش اعلام كرد كه وي از آن زمان تاكنون در يك سفر ذهني و دگرگوني سياسي بوده است و امروز ديگر نظر سه سال پيش خود را قبول ندارد.
بريتانيا در توفان سياسي و اقتصادي گرفتار شده است. ارزش ارز اين كشور در وضعيت سقوط آزاد قرار دارد و نمودارهاي اقتصادي هم هر روز كاهش بيشتري را ثبت مي‌كنند. تاكنون قربانيان اين توفان كم هم نبوده‌اند. از بوريس جانسون كه براي خروج از اتحاديه اروپا تبليغ كرد اما عملا حاضر نشد حتي براي سكانداري اين كشتي نامزد هم شود تا نايجل فاراژ كه 17 سال براي تحقق روياي خروج از اتحاديه تلاش كرد و پس از تحقق آن از رياست حزب استقلال بريتانيا هم استعفا داد و گفت كه ترجيح مي‌دهد به زندگي شخصي‌اش رسيدگي كند. جرمي كوربين،رييس حزب كارگر نيز فراز و فرودهاي بسياري را تجربه مي‌كند و برخي از هم حزبي‌هايش به دنبال خداحافظي وي از رياست حزب هستند. نخست‌وزير جديد بريتانيا كه ظاهرا بايد نام او را از اين پس ترزا‌مي‌‌خواند با سختي‌هاي بسياري روبه‌رو است. ليست بلندبالايي از بايد و نبايدها مقابل وي قرار دارد. اصلي‌ترين رسالت خانم نخست‌وزير هم مذاكره با اتحاديه اروپا براي خروج انگلستان است. مذاكره‌اي كه دو سر برد باشد.

 

چهارشنبه آخر

«چهارشنبه مي‌روم.» ديويد كامرون نخست‌وزير بريتانيا كار را تمام كرد. كمتر از يك ماه پس از اعلام نتيجه رفراندوم خروج بريتانيا آقاي نخست‌وزير جاي خود را به دومين رهبر زن تاريخ بريتانيا خواهد داد. ديويد كامرون كه گويا براي خداحافظي از نخست‌وزيري عجله هم دارد مي‌گويد كه ترزا مي‌ اكثريت غالب در حزب محافظه‌كار را در اختيار دارد پس مي‌تواند نخست‌وزير بعدي باشد. وي اقدام آندرا ليدسام در كناره‌گيري به نفع ترزا مي ‌را هم ستود. كامرون روز چهارشنبه براي آخرين‌بار در جامه نخست‌وزير در مجلس عوام حاضر مي‌شود سپس به ديدار ملكه مي‌رود و استعفاي خود را تقديم مي‌كند. اگر تكه‌هاي باقي مانده پازل درست در كنار هم قرار بگيرند، اواخر هفته جاري ملكه، ترزا مي را به عنوان ساكن جديد خانه شماره  10 تعيين مي‌كند.


فمنيست ،پركار،اهل مذاكره

  ترزا مي ‌برخلاف نيمي از عمرش كه در سياست گذشت در دانشگاه اكسفورد، جغرافيا خواند. پيش از آنكه جامه نمايندگي در پارلمان را بر تن كند، روزهايي را در مركز مالي و بانكي پايتخت بريتانيا گذراند. بخش اعظمي از عمر سياسي خود را در كابينه‌هاي در سايه در بريتانيا گذراند.
   به گزارش بي‌بي‌سي، در سال ۲۰۰۵ در يك سخنراني، در مجمع عمومي حزب محافظه‌كار از اعضاي حزب خواست كه با اقشار فقير‌تر ارتباط بيشتري برقرار كنند تا شهرت بد حزب به عنوان «حزب بدجنس‌ها» تغيير كند. عنواني كه بسياري از بزرگ‌ترهاي حزب هنوز او را براي به كار بردنش نبخشيده‌اند.
  بانويي كه راه و رسم مذاكره را خوب مي‌داند. يكي از ويژگي‌هاي ترزا مي‌، توانايي‌اش در مذاكره و توجه به جزييات در مذاكره است. همان چيزي كه در مذاكرات پيش رو براي خروج از اتحاديه اروپا، اهميت كليدي پيدا مي‌كند.
  ترزا مي ‌از زبان خودش: «من سياستمدار اهل خودنمايي نيستم، دايم از يك استوديو خبري به استوديوي ديگر نمي‌روم، سرناهار با همكارانم غيبت بقيه را نمي‌كنم و در مشروب‌فروشي‌هاي اطراف پارلمان با بقيه مشروب نمي‌خورم، اما كارم را بلدم».
  ترزا مي «يك فمنيست است» اين را خودش با افتخار مي‌گويد. چند سال پيش او با پوشيدن يك تي‌شرت كه رويش نوشته شده بود«يك فمنيست اين شكلي است»، بر اين موضوع تاكيد كرد كه او در اعمال و كردارش نشان داده كه فمنيست است.
  رييس و يكي از پايه‌گذاران موسسه «زنان براي بردن» است كه تلاش مي‌كند زنان بيشتري را براي چالش نمايندگي مجلس از حزب محافظه‌كار ترغيب كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون