• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3572 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۲ تير

محمدرضا باهنر در پاسخ به «اعتماد» خبر داد

يك شرط مهم اصولگرايان براي حمايت از روحاني

متخلفين فيش‌هاي حقوقي يك صدم مديران كشور هم نيستند

مريم وحيديان

محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري و نماينده هفت دوره مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در محل خبرگزاري خبر آنلاين از جنب و جوش جريان سياسي‌اش تا زمان انتخابات سال 96 رياست‌جمهوري گفت. اگر چه اين فعال سياسي اصولگرا اعلام كرد كه از دي ماه به بعد فعاليت‌هاي انتخاباتي اين جريان آغاز مي‌شود اما اشاره كرد كه از همين حالا بررسي‌ها براي گزينه مورد نظر اين جريان آغاز شده است. باهنر كه اين سال‌ها به بازي‌سازي پشت پرده جناح خود معروف است و البته اظهارنظر‌ها و كنش‌هاي سياسي‌اش به او چهره‌اي معتدل بخشيده است در ادامه نشست‌هاي خبري منظمي كه برگزار مي‌كند ديروز نيز در ميان خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوال «اعتماد» گفت: اگر روحاني بتواند در شش ماه آينده عملكرد مطلوبي داشته باشد مورد حمايت اصولگرايان قرار خواهد گرفت. البته اين فعال سياسي اصولگرا در جاي ديگر از صحبت‌هايش اشاره كرد كه ركود اقتصادي كشور سنگين است و چيزي نيست كه شش ماهه بتوان بر آن فايق آمد ليكن دولت بايد كاري كند كه مردم احساس كنند ديوارهاي ركود فروريخته و دولت به سمت رونق اقتصادي در حركت است.

 مجلس جلوي روزنه‌هاي نشت قانون هماهنگ پرداخت حقوقي را بگيرد
محمد رضا باهنر در پاسخ به اين سوال كه منشأ فيش‌هاي حقوقي نجومي را در كدام دولت مي‌دانيد اظهار كرد: مهم‌تر از اصل موضوع و سرمنشا فيش‌هاي حقوقي مساله نحوه برخورد با موضوع است كه بايد مورد انتظار رسانه‌ها و افكار عمومي باشد.  وي افزود: در هر كار اداري و سازماني بزرگي هر از چندگاهي ممكن است اشكالات و مسائلي به وجود‌ آيد، كما اينكه در هر جامعه‌اي ممكن است ناهنجاري، قانون‌‌شكني و ظلم به وجود‌ آيد.  باهنر با بيان اينكه فضاي رسانه‌اي نسبت به گذشته تغيير كرده است، گفت: در گذشته نيز شايعاتي منتشر مي‌شد كه من سلطان چاي كشور هستم يا پسرم لباس هزار دلاري مي‌پوشد در حالي كه آن زمان كه اين خبر را مي‌دادند پسر بنده چهار سال سن داشت. در حال حاضر فضاهاي اطلاع‌رساني و مجازي آنقدر قدرتمند است كه مي‌تواند از كاه كوه بسازد.  دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اينكه فضاي قدرتمند رسانه‌اي امروز مي‌تواند مثبت باشد تشريح كرد: اين مساله مي‌تواند مسوولان را وادار كند كه برخورد‌هاي جدي‌تر و سريع‌تري داشته باشند. نتيجه كارهاي‌شان را نيز بايد به اطلاع افكار عمومي برسانند.  باهنر با تاكيد بر اينكه فيش‌هاي حقوقي نجومي ريشه‌هاي مختلفي دارد گفت: عده‌اي با وجود پايه‌هاي قانوني حقوق نجومي گرفته‌اند. عده‌اي بر خلاف قانون چنين كرده‌اند. از همه مهم‌تر اينكه ما شايد صدهزار مدير در سطح كشور داريم و شايد كساني كه اين سوءاستفاده را كردند به اندازه يك صدم مديران كشور هم نخواهند شد. نبايد به مديران كشور ظلم شود و با يك چوب دست‌هاي پاك را نيز برانيم.  دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري اظهار كرد: شركتي كه با قانون تجارت به ثبت رسيده اعضاي مجمع عمومي مي‌توانند حقوق و مزاياي مديران عامل آن را تعيين كنند و محدوديتي هم ندارد. قانون به آنها چنين اختياراتي داده است.  باهنر با تاكيد بر اينكه دولت بايد كار را به صورت جدي دنبال كند گفت: در كشور نظام هماهنگ پرداخت در مجلس شوراي اسلامي تصويب شده است اما بعد از تصويب بلافاصله نشتي‌هايي در آن پيدا شده كه آنهايي كه اهل سوءاستفاده بودند توانسته‌اند از قانون به نفع خود استفاده كنند. مجلس بايد جلوي روزنه‌هاي نشت را بگيرد.  وي افزود: رييس‌جمهور محترم و معاون اول دولت وعده برخورد دادند و مجلس نيز بايد كمك كند و جاهايي كه نشتي قانوني وجود دارد اصلاح كند. كساني كه حقوق‌هاي نامتعارف دريافت كرده‌اند اگر قانوني بوده است بايد پول‌ها را به بيت‌المال بازگردانند و شايد هم لازم باشد برخي، از مسووليت‌هاي مهم كنار گذاشته شوند. اگر خلاف قانون بوده كه مجازات‌هاي خاص خود را در آيين دادرسي دارد و بايد پيگيري شود.

ركود سنگين كشور چيزي نيست
 كه شش ماهه بتوان حل كرد
دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري در خصوص پيشنهاداتي مبني بر طرح حزب فراگير اصولگرايي اظهار كرد: ايجاد حزب فراگير در كشور يك فرآيند است و بايد حركت ما رو به جلو باشد. تشكيل دو يا سه حزب فراگير از جريانات مختلف جزو آرزوي‌هاي من است.  وي با بيان اينكه انتخابات مجلس دهم و راي ليستي و رفتار دو جناح سياسي قدم‌هاي خوبي در جهت حزب فراگير در كشور بود بيان كرد: عملا انتخابات مجلس شوراي اسلامي به سمت انتخابات حزبي نزديك شد اما هنوز فاصله زيادي داريم.  وي افزود: راي مردم در تهران كاملا ليستي بود و افرادي راي آورده‌اند كه بعضا ممكن است سوپري محل‌شان هم آنها را نشناسد و به عقيده من ايرادي هم ندارد. البته جريان‌هاي بايد افراد شايسته را معرفي كنند.  باهنر با بيان اينكه نتيجه انتخابات مجلس نشان داد كه ليست اميد و اصلاح‌طلبان اگرچه فراكسيون قدرتمندي است اما دراقليت هستند، اظهار كرد: اين ادعا را نتيجه انتخابات هيات‌رييسه تاييد مي‌كند.  دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت در اين يك سال مي‌تواند از ركود عبور كند گفت: دولت يازدهم بايد مساله ركود را لااقل در افكار عمومي حل كند. طبيعي است كه ما نمي‌توانيم مساله ركود را يك شبه حل كنيم اما افكارعموي بايد احساس كند كه اين ركود در حال شكسته شدن است و رونق در راه است. گاهي يك پارامتر مطرح است و گاهي احساس يك پارامتر. مثلا امنيت يك مقوله است و احساس امنيت يك بحث است. همواره اين دو بر هم منطبق نيستند. من قبلا هم اين مزاح را كرده‌ام كه دولت مي‌گويد ما از ركود عبور كرده‌ايم پس ملت را هم از ركود عبور دهد.  وي افزود: تجربه ادوار انتخاباتي پيشين نشان مي‌دهد كه روساي جمهور دو دوره‌اي بوده‌اند و حداقل دو رييس‌جمهور قبل از آقاي روحاني دوره دوم بيش از دوره اول راي آورده‌اند. ليكن اگر آقاي روحاني بخواهد كمتر از دوره اول راي بياورد چون دوره اول راي لب مرزي داشته احتمال دارد شكست بخورد.  باهنر با بيان اينكه بالاخره من سرم در عمل و اجرا بوده است اضافه كرد: ركود سنگيني كه در كشور وجود دارد چيزي نيست كه بتوان شش يا هفت ماهه از آن عبور كرد اما مي‌توان احساس حركت رو به جلو را به وجود آورد و به اصطلاح پروژكتور‌ها را روشن كرد. اين اميد اگر به وجود‌ آيد دولت مي‌تواند دوره بعد نيز راي بياورد.
جبهه پيروان با همه نمايندگان مجلس براي ياري به دولت همراهي مي‌كند
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اينكه هر چه دوره نمايندگي براي يك نفر تكرار شود در وضعيت فعلي مفيدتر است، اظهار كرد: علت اين گفته من تجربه نمايندگي است. نمايندگي شغلي است كه تا كسي پنج شش ماه ان را تجربه نكند اصلا نمي‌داند نمايندگي چيست.  وي افزود: مجلس در راس امور است و خيلي مي‌تواند كمك كار دولت در حل مشكلات مردم باشد اما اين تصور كساني كه كانديدا مي‌شوند نيست. يك نفر كانديدا مي‌شود و فكر مي‌كند چند جاده مي‌تواند در شهرستان خود بكشد. اين مساله مخصوص مجلس دهم نيست.  باهنر با بيان اينكه متاسفانه در هر دوره جديد مجلس دوسوم يا حتي سه‌چهارم نمايندگان تغيير مي‌كنند، بيان كرد: من اين مساله را مفيد نمي‌دانم و به همين علت مجلس دهم نيز با مشكلاتي رو به رو خواهد بود. البته مجلس دهم ظرفيت مجلس كارآمد را دارد.  وي اضافه كرد: وظيفه شخص خودم و جبهه پيروان خط امام و رهبري مي‌دانم كه همه مجلس را كمك كنيم براي اينكه به ياري دولت بشتابد و به مطالبات واقعي و به حق مردم پاسخ داده شود. ما اصلاح‌طلبان مجلس را رقيب خود نمي‌دانيم. انتخابات تمام شده و همه بايد به يكديگر كمك كنيم تا مشكلات هموار شود.  محمدرضا باهنر با بيان اينكه عده‌اي مي‌پرسند اصولگرايان در انتخابات سال 96 چه مي‌كنند، بيان كرد: من پاسخ مي‌دهم كه الان زود است و در دي ماه مي‌توان وضعيت را تحليل كرد و تصميم گرفت. در حال حاضر نبايد فضا را انتخاباتي كنيم.  باهنر با بيان اينكه طبيعي است كه هر حزبي نخواهد رقيبش در انتخابات راي بياورد بنابراين اظهارنظر آقاي جوانفكر در مورد عبور از روحاني در انتخابات 96 حرف تازه و مهمي نيست، اظهار كرد: آقاي جوانفكر خيلي وقت است كه از آقاي روحاني عبور كردند. در واقع اصلا به آقاي روحاني نرسيده‌اند كه بخواهند عبور كنند. البته ممكن است آقاي جوانفكر به اصلاح‌طلبان توصيه كرده باشند كه در انتخابات 96 از روحاني عبور كنند و بايد از خود ايشان پرسيد چون من منظور اصلي ايشان را متوجه نشدم.  اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه در فضاي كلان مديريتي كشور در شرايط فعلي نبايد موضوع انتخابات مطرح شود، افزود: از رسانه‌ها درخواست مي‌كنم كه به فضاي انتخابات دامن نزنند چون در كشور مشكلات جدي داريم كه دولت و مجلس ظرف ماه‌هاي باقيمانده از عمر دولت يازدهم مي‌توانند با همكاري هم در راستاي حل اين مشكلات گام‌هاي خوبي بردارند.  وي افزود: طبيعي است كه در زمان انتخابات رقابت‌ها را آغاز خواهيم كرد و زمان تصميم‌گيري اصولگرايان به ويژه جبهه پيروان خط امام و رهبري و جامعه اسلامي مهندسين از دي‌ماه به بعد خواهد بود.

اصولگرايان يك شرط براي حمايت از آقاي روحاني دارند
 محمدرضا باهنر در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه چقدر احتمال دارد اصولگرايان در انتخابات 96 از آقاي روحاني حمايت كنند، اظهار كرد: اصولگرايان يك شرط لازم براي حمايت از آقاي روحاني دارند و اين شرط خيلي در تصميم ما مهم است. حمايت يا عدم حمايت اصولگرايان از آقاي روحاني در انتخابات سال 96 دقيقا بستگي به عملكرد دولت در شش يا هفت ماه آينده دارد. به همين دليل پاسخ قطعي در اين زمينه ندارم. باهنر در پاسخ به اين سوال كه كمال سجادي، سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري كه گفته بود تاكنون 30گزينه براي رياست‌جمهوري را بررسي كرده‌اند، پس چطور مي‌گوييد كه اين جبهه تا اسفند ماه وارد بحث نمي‌شود، اظهار كرد: اين مسائل با هم مغايرت ندارد. ممكن است 30 نفر در ليست باشند و آقاي روحاني يكي از آن 30 نفر است. اينكه مي‌گوييم تا چند ماه ديگر گزينه‌اي معرفي نمي‌كنيم معنايش اين نيست كه اوضاع را رصد نمي‌كنيم. بلكه ما هر روز بحث كرده و موضوعات را رصد مي‌كنيم اما تصميم نهايي اينكه از چه كسي حمايت مي‌كنيم را آن زمان مي‌گيريم.  باهنر به سوالي درباره اينكه آيا احمدي‌نژاد نيز در ليست 30 نفره آنها حضور دارد، پاسخ داد: آقاي احمدي‌نژاد مگر مي‌خواهد كانديدا شود؟ او در پاسخ به اينكه آيا منظورش احتمال ردصلاحيت احمدي‌نژاد است، بيان كرد: تاييد صلاحيت كار حاكميتي است و اصلا كار حزبي نيست. ما نبايد دخالت كنيم. اگر حزبي به اين اميد باشد كه رقبايش بر اساس صلاحيت نگرفتن از ميدان خارج شود، ضعيف است. من درباره ردصلاحيت هيچ كس نمي‌توانم صحبت كنم.  باهنر ادامه داد: ما رقابت‌هاي‌مان را بر مبناي صلاحيت‌ها تعيين نمي‌كنيم. بلكه طوري كانديدا معرفي مي‌كنيم كه راي بياورد.

توصيه مي‌كنم كه مجلس دهم
دو فراكسيوني باشد
نايب‌رييس پيشين مجلس درباره تشكيل فراكسيون سوم در مجلس نيز اظهار كرد: عده‌اي در مجلس مردد هستند. ممكن است در برخي موارد به اصلاح‌طلب‌ها و در برخي موارد به اصولگراها نزديك باشند و براي همين مي‌خواهند فراكسيون سومي تشكيل دهند اما توصيه من اين است كه مجلس دهم دو فراكسيوني باشد.  وي ادامه داد: در كل مجالسي كه سه فراكسيوني هستند اگر يك فراكسيون اكثريت مطلق را داشته باشد، مشكلي نيست اما اگر هيچ كدام اكثريت نباشد، فراكسيون سوم وزنه تعادل مي‌شود. بنابراين خيلي وقت نماينده‌ها صرف مذاكرات مي‌شود. دو فراكسيون مجبور مي‌شوند به فراكسيون سوم پناه ببرند. نقد من به لحاظ فني است؛ نه سياسي. همان طور كه دولت‌هاي ائتلافي معمولا دولت‌هاي ضعيفي هستند.  محمدرضا باهنر درباره زمزمه‌هايي مبني بر حضور آقاي جليلي در انتخابات سال 96 و احتمال حمايت اصولگرايان از او گفت: همه دوستاني كه در جرگه اصولگرايي مي‌گنجند قابل بررسي هستند. از حالا هيچ كس را نفي نمي‌كنيم. در كشورهايي كه انتخابات به صورت حزبي برگزار مي‌شود مثل امريكا ممكن است تعداد زيادي كانديدا وجود داشته باشد اما نهايتا يك نفر انتخاب و معرفي مي‌شود. ممكن است از الان بيست كانديدا يا بيشتر داشته باشيم اما بايد ضوابطي وجود داشته باشد كه نهايتا يك فرد معرفي شود. اگر قرار باشد با بيست كانديدا شروع كنيم و 18 نفر باقي بمانند از همان ابتدا معناي شكست مي‌دهد. شرط اين است كه همه كانديداهاي اصولگرايان با يك رقابت درون حزبي يك نفر شود.  
وي افزود: مقدم آقاي جليلي يا هر كس ديگري در بين اصولگرايان را در ليست مجموعه كانديداهاي اصولگرايي كه بايد بررسي شود، گرامي مي‌داريم.  وي در پاسخ به اين سوال كه احتمال معرفي گزينه جديد در بين اصولگرايان وجود دارد، اظهار كرد: آن هم منتفي نيست.   دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري با بيان اينكه هنوز معتقد هستم برجام مي‌تواند در اجرا نتيجه كاملا برد- برد داشته باشد، اضافه كرد: نبايد بگذاريم طرف مقابل اين نتيجه را تبديل به برد-باخت كند.  وي افزود: معتقد نيستم كه طرف 1+5 به دنبال توطئه‌اي هستند كه برجام را بر هم بزنند اما معتقدم كه به دنبال توطئه اين هستند كه منافع خود را زيادتر كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون