• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3572 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۲ تير

اشتون كارتر باز هم به عراق رفت

بغداد و مهمان ناخوانده

امريكا 560 سرباز ديگر را به عراق براي كمك به نيروهاي عراقي جهت بازپس‌گيري موصل اعزام خواهد كرد

باراك اوباما، رييس‌جمهور ايالات متحده كمتر از شش ماه ديگر از كاخ سفيد مي‌رود اما نظاميان عراقي در حال بازگشت به عراق هستند. عراق، ميراث جورج بوش جمهوريخواه به باراك اوباما به ارث رسيد. 8 سال تلاش‌ها براي حفظ استراتژي مديريت از راه دور بحران‌هاي سياسي و امنيتي در عراق ره به جايي نبرد و اكنون دوباره عراق همان پرونده روي ميزي است كه به جانشين باراك اوباما چه از طيف جمهوريخواهان باشد و چه بانويي در جامه دموكرات‌ها، خواهد رسيد. 13 سال پس از جنگ عراق، اشتون كارتر، وزير دفاع كابينه اوباما هنوز بايد در قالب سفري از پيش اعلام نشده به عراق برود. هنوز ترس از حملات تروريستي منجر به انتشار خبر حضور كارتر در عراق در ثانيه‌هايي مي‌شود كه هواپيماي وي بر باند فرودگاهي در بغداد آرام گرفته است. «حيدر العبادي» نخست‌وزير، «خالد العبيدي» وزير دفاع و «شان مك فارلند» فرمانده نيروهاي ائتلاف ضد تروريسم در عراق در زمره ميزبانان اشتون كارتر هستند. دومينوي آزادسازي شهرها از شر داعش آغاز شده است و تازه امريكايي‌ها به فكر كمك به دولت عراق براي مبارزه با مخوف‌ترين گروه تروريستي افتاده‌اند. موصل در چندقدمي آزادسازي قرار گرفته و اشتون كارتر به بغداد آمده است تا به دولت مركزي بگويد كه «مستشاران امريكايي حاضرند نيروهاي عراقي را در عمليات آزادسازي موصل همراهي كنند. كارتر در حالي به عراق رسيده است كه حيدرالعبادي، نخست وزير عراق اخيرا خبر از آزادسازي پايگاه القياره در جنوب موصل با كمك نيروهاي امريكايي داده است. كارتر در اين خصوص به خبرنگاران گفت: بازپس‌گيري پايگاه هوايي القياره‌الغرب و پيش روي‌هاي بيشتر ادامه خواهد يافت. هدف از اين كار ايجاد يك مركز لجستيكي در آنجا است و ايالات متحده از آنجا حمايت لجستيكي ارايه خواهد كرد.
امريكايي‌ها القياره را مركزي مي‌دانند كه از آنجا نيروهاي امنيتي عراق با همراهي مستشاران به نحو مورد نياز، پروسه آزادسازي بخش جنوبي موصل را تكميل مي‌كنند. موصل از خردادماه 93 (ژوئن 2014) در اشغال داعش است و گفته مي‌شود كه پايتخت اين گروه تروريستي در عراق، موصل است. ناظران تحولات ميداني برخورد با داعش در عراق مي‌گويند كه بازپس‌گيري القياره قاصد خبرهاي خوش براي عراق است. آنهم در روزهايي كه ارتش اين كشور با برخورداري از پشتيباني كشورهاي مختلف در حال تكميل كردن دومينوي موفقيت‌هاي خود است. داعش پس از واگذاري فلوجه در حال تحمل شكست‌هاي سخت در عراق است. سفر روز گذشته كارتر به عراق پنجمين سفر وي به عراق از زمان پذيرش اين پست است. وي در شرايطي به عراق سفر كرده است كه هنوز 10 روز از حادثه الكراده و كشته شدن قريب به 300 نفر در اين ماجرا نگذشته است. كارتر در ديدار با مقام‌هاي عراقي ابراز همدردي امريكا با ملت و دولت عراق در خصوص اين حادثه را اعلام كرد. در عين حال هارجيت ساجان، وزير دفاع كانادا نيز روز گذشته چند ساعت بعد از ورود همتاي امريكايي‌اش وارد بغداد شد تا با مقامات عراق ديدار كرده و به بررسي عمليات عليه داعش بپردازد.
امريكايي‌ها در حالي بسيار ديرهنگام خود را به جشن بازپس‌گيري مناطق مختلف از دست داعش رسانده‌اند كه اگر نبود سهل انگاري‌هاي اوليه شايد اين تعداد شهر و منطقه حساس امنيتي و سياسي هم به دست تروريست‌ها نيفتاده بود. وزير دفاع عراق همزمان با سفر اشتون كارتر به اين كشور اعلام كرد كه 2016، سال آزادي موصل و ساير مناطق عراق از دست داعش خواهد بود. در يك سال گذشته تكريت، رمادي و فلوجه از دست داعش آزاد شده‌اند و به نظر مي‌رسد كه هرچند ارتش و نيروهاي امنيتي عراق توانايي مهار عمليات‌هاي انتحاري را ندارند اما در حوزه جنگ رودررو با داعش اعتماد به نفس خود را به دست آورده‌اند. پيشمرگه‌هاي كرد در حال حاضر از شرق، غرب و شمال موصل را محاصره كرده‌اند و نيروهاي عراقي هم در حال پيش‌روي از جنوب هستند.

توافق راهبردي جديد امريكا – عراق
همزمان با حضور كارتر در عراق، مشاور اقتصادي نخست‌وزير اين كشور از امضاي توافقنامه‌اي جديد در چارچوب توافق راهبردي همكاري نظامي بين واشنگتن و بغداد خبر داد. «مظهر محمد صالح» در اين باره به روزنامه الصباح عراق گفت: توافق رسمي نظامي با امريكا جزئي از توافق راهبردي در زمينه همكاري نظامي امريكا با عراق است كه تسهيلات مالي نظامي را در بر مي‌گيرد. وي افزود: ارزش اين قرار داد 07/2 ميليارد دلار است كه به صورت وام بلندمدت و با هدف تامين نيازهاي نظامي پرداخت مي‌شود. فروش جنگنده اف16 و تانك‌ و سلاح‌هاي پيشرفته و ايجاد يگان‌هاي دريايي در بصره جزيي از اين توافق است.
نيروهاي عراقي موفق شدند، پس از درگيري‌هايي با داعش كنترل پنج روستا در اطراف پايگاه القياره را به دست بگيرند. همچنين در استان كركوك نيز با نزديك شدن نيروهاي عراقي به شهر الحويجه بيش از نيمي از داعشي‌ها از اين شهر گريختند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون