• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3572 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۲ تير

خبر كوتاه

مردم به مرزها براي تامين غذا هجوم بردند
آژير قرمز در ونزوئلا

وخامت اوضاع در ونزوئلا روز به روز افزايش مي‌يابد. اكنون شرايط به حدي رسيده است كه مردم به سمت سايركشورهاي همجوار هجوم مي‌آورند تا بتوانند مايحتاج زندگي خود را تامين كنند. به‌طور مثال دولت ونزوئلا روز يكشنبه به مدت دوازده ساعت مرزهاي خود را گشود تا شهروندان به سمت شهر كوكوتاي كلمبيا بروند تا بتوانند برنج، آرد ذرت، ماكاروني و ساير اقلام اساسي براي زندگي خود را خريداري كنند. گفتني است ونزوئلا از ماه آگوست2015 به عنوان بخشي از پروسه سركوب جرم و جنايت مرز خود به سمت كلمبيا را بسته است. از سوي ديگر بحران ديگري كه در ونزوئلا به وجود آمده سگ‌هاي ولگرد و رها شده توسط صاحبان خود هستند كه در كنار جاده‌هاي مشغول رفت و آمد هستند. اين در شرايطي است كه مردم به زور مايحتاج اوليه خود را تهيه مي‌كنند و براي كسب آن با مشكل روبه‌رو هستند پس نمي‌توان توقع داشت كه صاحبان آنها غذايي براي اين سگ‌ها داشته باشند. از طرفي گرسنگي به حدي رسيده است كه شايد مردم مجبور شوند براي خورد و خوراك از حيوانات خانگي استفاده كنند يا تعداد زيادي از آنها به دليل كمبود غذا جان خود را از دست بدهند. حالا مردم تنها راه براي نجات از گرسنگي را رساندن خود به مرزهاي كشورهاي همسايه مي‌دانند كه شايد بتوانند در آنجا آذوقه‌اي را به دست آورند. بازگشايي مرز به سمت كلمبيا كه ماه‌ها بسته شده است پس از آن اتفاق افتاد كه گروهي از معترضاني به وضعيت موجود كه به سمت كلمبيا راه افتاده بودند با يكديگر درگير شدند و سپس فرماندار شهر مرزي ونزوئلا مجبور شد تا مرز را براي تامين آذوقه مردم پس از ماه‌ها باز گشايي كند. اكنون به نظر مي‌رسد امنيت شهرهاي مرزي ونزوئلا در حال از بين رفتن است اما مقامات ونزوئلايي سعي دارند تا با مذاكره با كلمبيا راه را براي بهبود شرايط ايجاد كنند. با اين حال فرماندار منطقه مرزي معتقد است كه معترضاني كه در اين منطقه حضور دارند بيشتر بر روي تضعيف دولت تمركز دارند به همين دليل شرايط به سمت آشوب پيش مي‌رود. ونزوئلا از سال 2014 درگير بحران آذوقه و مايحتاج اساسي زندگي در اين كشور شده است كه دولت از حل آن عاجز به نظر مي‌رسد و عملا نمي‌تواند شرايط را مديريت كند.

 

دستور داده بودم ديپلمات‌هاي ايراني را بربايند

رهبر گروه تروريستي القاعده، عربستان را به دست داشتن در كشته شدن رهبر سابق جيش الاسلام متهم كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت البوابه، ايمن الظواهري، رهبر القاعده در سخناني گفت: شيخ ابوبصير (ناصر الوحيشي، سركرده سابق القاعده در يمن كه در حمله پهپادي در شهر مكلاي يمن كشته شد) به من گفت كه آل‌سعود دنبال ايجاد دودستگي در صف «مجاهدين» هستند. طي روزهاي اخير صحت گفته‌هاي وي براي من ثابت شد. عربستان برخي را به رياض مي‌كشاند تا سندي را درباره قبول كثرت گرايي و راندن مهاجران امضا كنند. بعد زهران علوش را مي‌كشند و با يك آتش‌بس دروغين براي دودستگي در ميان «مجاهدين» تلاش مي‌كنند. جنگنده‌هاي روس و بعثي‌ها در دوره آتش‌بس از كشتن مسلمانان و سوزاندن خانه‌هاي آنها دست نكشيدند. وي بعد از ستودن ناصر الوحيشي گفت كه وي به الوحيشي دستور داده بود تا ديپلمات‌هاي امريكايي و ايراني را بربايد. الظواهري فاش كرد كه چند بار نامه‌هايي را در همين باره براي ابوبكر البغدادي، سركرده داعش ارسال كرده اما وي هيچ پاسخي به اين نامه‌ها نداده بود. الظواهري گفت: البغدادي با اين اقدامات صليبي‌ها، سكولارها و مرتدين را خوشحال و سنت نبي اكرم (ص) را نقض كرد.


ائتلاف عليه بارزاني

دو حزب اتحاديه ميهني كردستان و جنبش تغيير در اقليم كردستان عراق از تشكيل ائتلافي جديد با نام «ائتلاف اميد» ‌خبر دادند. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه خبري صدي البلد، آلاء طالباني، رييس فراكسيون اتحاديه ميهني كردستان در پارلمان اقليم در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي با هوشيار عبدالله، رييس فراكسيون جنبش تغيير گفت: دو فراكسيون تغيير و اتحاديه ميهني با هدف ارايه خدمات بهتر به شهروندان در تمامي زمينه‌ها تصميم به تشكيل فراكسيوني ائتلافي با عنوان «ائتلاف اميد» ‌گرفته‌اند. هوشيار عبدالله با اشاره به اينكه جنبش تغيير 12 كرسي و اتحاديه ميهني 11 كرسي از مجموع 32 كرسي شوراي استانداري سليمانيه را در اختيار دارند، گفت: دو طرف در مورد تعيين راهكاري براي فعاليت مشترك در پارلمان عراق نيز توافق كرده و جناح‌هاي سياسي درباره محتواي توافقنامه اتفاق نظر دارند. حزب دموكرات كردستان به رياست مسعود بارزاني به شكلي درست با توافقنامه جنبش تغيير و اتحاديه ميهني برخورد نمي‌كند. رهبران هر دو حزب با وجود اختلافاتي كه با هم داشتند، تلاش دارند به شيوه‌هاي مختلف از نفوذ خانواده بارزاني و حزب دموكرات در اقليم بكاهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون