• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3582 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد

جنون آدم كشي در مونيخ

پليس آلمان مي‌گويد علي سنبلي، نوجواني منزوي بوده كه درمان‌هاي رواني دريافت مي‌كرده است

گروه جهان| پرونده مركز خريد المپياي شهر مونيخ به پايان خود نزديك مي‌شود؛ ماجرايي كه از ابتداي وقوع آن با اما و اگرهاي بسيار زياد و اطلاعات ضدونقيض فراوان براساس ادعاي شاهدان عيني آغاز شده بود اكنون جاي خود را به اطلاعات نسبتا مسلم و مشخص داده است: 9 نفر كشته شده‌اند، 16 نفر زخمي برجا مانده كه حال برخي آنها وخيم گزارش شده است. از ضاربان خبري نبوده و كل عمليات تيراندازي را يك نفر انجام داده است. جواني 18 ساله كه كه در مونيخ به دنيا آمده و در مونيخ هم بزرگ شده است. مي‌گويند وي آلماني- ايراني بوده اما هرگز به ايران سفري هم نداشته است. ساعات اوليه وقوع اين تيراندازي همه‌چيز بر پايه اظهارنظر افرادي پيش مي‌رفت كه مي‌گفتند شاهد عيني هستند. شبكه‌هاي پرآوازه خبري نظير بلومبرگ هم در گزارش‌هاي ثانيه به ثانيه خود از گفته‌هاي شاهدان عيني، فيلم‌هاي آنها كه با موبايل گرفته شده و در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود، استفاده كردند. مرد جواني كه سرتا پا لباس تيره - احتمالا مشكي- بر تن دارد مقابل در خروجي رستوران مك‌دونالد مي‌ايستد و آتش مي‌گشايد. ابتدا اصلي‌ترين سوالي كه در شبكه‌هاي خبري از شاهدان عيني سوال مي‌شد يا براي يافتن پاسخ آن نيروهاي امنيتي و پليس آلمان در نشست‌هاي خبري فوري تحت فشار قرار مي‌گرفتند اين بود كه ضارب يا ضاربان از چه اسلحه‌اي براي حمله استفاده كرده‌اند؟ اسلحه دستي يا نوعي سلاح سنگين كه نشان مي‌دهد طرف در قلب اروپا از جايي تامين تجهيزات شده است و با گروه‌هاي تروريستي پيوندهايي دارد. فيلم ويديويي‌اي كه از يكي از عوامل تروريستي منتشر شد وي را در حالي نشان داد كه فرياد مي‌زد: من آلماني‌ام. با لهجه غليظ و سنگين آلماني. فيلمبردار نيز به جوان ضارب مي‌گويد: تو يك آشغال هستي. لهجه غليظ آلماني ضارب باعث شد رسانه‌هاي اروپايي اين سوال را مطرح كنند كه ما با يك عامل ترور اروپايي روبه‌رو هستيم و مساله تروريسم داخلي يا مهاجري كه از گروه‌هاي تروريستي چون داعش فرمان گرفته‌ است؟ در يك ساعت نخست وقوع اين تيراندازي، 4310 بار با مركز فوريت‌هاي پليسي مونيخ تماس گرفته شده و درخصوص اين حادثه گزارش‌هايي داده شده است.
مهاجران، مسلمانان، اسلام گرايي افراطي، داعش، اينها نخستين كليدواژه‌هايي است كه اين روزها به محض رخ دادن يك تراژدي انساني در اروپا يا هرنقطه ديگري از جهان بر زبان مي‌آيند. پليس مونيخ در تمام اطلاعيه‌هاي خود از شهروندان خواست كه عكس‌ها و فيلم‌هايي را كه از صحنه حادثه در اختيار دارند منتشر نكنند. دليل هم عدم دستگيري عامل يا عاملان اعلام شد كه با مشاهده رعب و وحشتي كه آفريده‌اند تحريك شده و تلاش مي‌كنند بر تندي حادثه بيفزايند. با اين همه عكس‌ها و فيلم‌ها از مجروحاني كه روي زمين افتاده‌اند، كساني كه تلاش مي‌كنند مجروحان زنده را به گوشه امن‌تري منتقل كنند و فريادهاي بي‌امان حاضران در محل حادثه دست به دست شد. خانم ناشناسي كه شبكه بلومبرگ در تماس تلفني با وي صحبت كرد ادعا كرد كه در سرويس بهداشتي مك دونالد جواني را ديده كه هفت تير خود را پر كرده و سپس در حالي كه فرياد كشيده‌الله اكبر بر مردم آتش گشوده است؛ ادعايي كه هنوز تاييد نشده يا فيلمي از فرياد‌الله اكبر ضارب منتشر نشده است.
مونيخ آلمان در 22 جولاي 2016 رنگ خون به خود گرفت. درست 5 سال پس از روزي كه آندرس برويك در نروژ ۷۷ نفر را سلاخي كرد. رسانه‌ها از او با عنوان يك راستگراي افراطي نام بردند. برخي منابع خبري مي‌گويند ارتباط‌هايي ميان علي سنبلي و آندرس برويك وجود دارد. برويك كه در حال حاضر 37 سال سن دارد در سال 2012 به 21 سال زندان متهم شد. وي اخيرا موفق شد درخواست تجديدنظر نسبت به وضعيت خود در زندان را پيش برده و ادعاي نقض حقوق انساني‌اش را به فرجام برساند. وي انگيزه خود از اين اقدام را مقابله با موج مهاجران مسلمان به اروپا خوانده بود. برخي منابع خبري مي‌گويند كه عامل تيراندازي مونيخ از عكس آندرس برويك براي پروفايل نرم‌ا‌فزار واتس‌آپ خود استفاده كرده است.
پليس آلمان مي‌گويد كه جوان مسلحي كه 9 نفر را به كام مرگ فرستاده است ارتباطي با گروه داعش نداشته و البته كه به تنهايي عمل كرده و برخلاف ادعاهاي اوليه همدستي نداشته است. سوالي كه پليس به دنبال يافتن پاسخ آن مي‌گردد اين است كه انگيزه‌هاي وي از اين اقدام چه بوده است؟ راست افراطي است؟ تروريسم نزديك به جريان‌هاي افراطي فعال در خاورميانه است؟ روان پريشي كه كنترل رفتار خود را از دست داده است؟ هيچ سابقه اطلاعاتي و امنيتي از مردي وجود ندارد كه سومين شهر بزرگ آلمان را در يك عصر تابستاني در شوك و ترس فرو برد. يكي از نيروهاي پليس در نشست خبري صبح روز شنبه تاكيد كرده است كه ضارب انگيزه‌هاي سياسي نداشته اما سابقه ناراحتي‌هاي رواني را در پرونده خود دارد. برخي رسانه‌ها مي‌گويند كه فرد ضارب خودكشي كرده و تعداد ديگري فرضيه كشته شدن وي توسط نيروهاي پليس را قوي‌تر مي‌دانند. در ميان كشته شده‌ها سه زن و هفت مرد به چشم مي‌خورند كه بين 15 تا 21 سال سن داشته‌اند. يكي از قربانيان در حالي كه با شنيدن صداي تيراندازي تلاش مي‌كرد خواهر خود را از مسير گلوله‌ها دور كند، كشته شد. برخي منابع خبري مانند بي‌بي‌سي مي‌گويند كه در ميان قربانيان، 7 نوجوان به چشم مي‌خورند كه سه نفر آنها از شهروندان كوزوو، سه نفر ترك و يك نفر يوناني بوده‌اند. اين افراد توريست نبوده و در مونيخ زندگي مي‌كردند.
نيروهاي امنيتي آلمان بلافاصله پس از احراز هويت مقتول به محل سكونت وي كه تنها چندمحله با نقطه حادثه فاصله داشت مراجعه كردند. اطلاعات به دست آمده از محل سكونت وي براي رسانه‌ها جذاب است. كتابي كه در منزل وي يافت شده است سرنخ مهمي به حساب مي‌آيد. عنوان اين كتاب «چرا بچه‌ها مي‌كشند؟» بود با اين زيرتيتر: در ذهن تيراندازهاي محصل (مدرسه‌اي) چه مي‌گذرد؟ اين كتاب را يك نويسنده امريكايي نگاشته و در آن به بحث‌هاي جامعه شناختي و روانشناسي در خصوص دلايل تيرانداز شدن جوانان مدرسه‌اي پرداخته است. علاوه بر اين براساس اطلاعات به دست آمده از لپ‌تاپ ضارب، وي يك روز پيش از اين حادثه يك حساب فيس بوكي را هك كرده و از طريق آن به مردم پيغام داده است كه براي گرفتن خوراكي‌هاي مجاني به محل حادثه بيايند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها