• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3582 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳ مرداد

شمارش معكوس براي برگزاري جشن خانه سينما شروع شد

داوري آكادمي در جشن هجدهم

الهام نداف

داوري به شيوه مرسوم از جشن خانه سينما برداشته شد و هجدهمين دوره اين جشن داوري را به شكل تخصصي و به صورت آكادمي تجربه مي‌كند.
نخستين بار همايون اسعديان، دبير جشنواره هفدهم خانه سينما در نشست خبري اين جشن اعلام كرد امسال آكادمي جشن خانه سينما به زودي راه‌اندازي مي‌شود و با طراحي آيين‌نامه واقعي و اجرايي اين آكادمي، داوري آثار از جشن هجدهم به بعد متفاوت خواهد بود.
اما در آستانه برگزاري اين جشن، خانه سينما در متني، توضيحاتي درباره داوري فيلم‌هاي امسال ارايه كرده است. بر اساس توضيحات ارايه شده، هجدهمين جشن سينماي ايران با شيوه‌اي نوين و به شكل آكادمي برگزار مي‌شود. حضور تخصصي داوران در رشته‌هاي مختلف و حضور اكثريتي اصناف كه به معرفي بهترين آثار توليد شده در سال گذشته سينماي ايران مي‌انجامد، به نحوي كه اعضاي هر صنف، داوران خود را انتخاب و در دو دوره بهترين‌هاي رشته خود را معرفي خواهند كرد.
با اين شيوه اصناف سينمايي نيز به شكل تخصصي آثار يك سال سينماي ايران را مورد داوري و قضاوت قرار مي‌دهند و جاي خالي نمايندگان صنوف سينمايي در ميان هيات داوران خالي نيست. اين‌بار صنوف تنها به عنوان سياهي لشكر در خانه سينما حضور ندارند و مي‌توانند در مهم‌ترين تصميم‌گيري اين خانه سهيم باشند.
پيش از اين هيات داوران جشن خانه سينما با تعداد مشخصي داور، قضاوت درباره همه فيلم‌ها و رشته‌هاي مختلف را بر عهده داشتند. در اين شيوه داوري اگر هر صنف نماينده خود را در هيات داوران داشت، باز هم نمي‌توانست نماينده مورد تاييد صنف خود باشد. علاوه بر اينها حضور يك نماينده از هر صنف به دليل بالا رفتن تعداد هيات داوران و وجود اختلاف نظر در ميان آنها امكان‌پذير نبود و معمولا تهيه‌كنندگان و كارگردانان منتخب، در مورد موسيقي، تدوين، بازيگري، صدابرداري و ديگر رشته‌هاي سينمايي نظر مي‌دادند.
با فراهم شدن شرايط دخيل شدن اصناف سينمايي در داوري آثار، جشن خانه سينما بيش از هر جشن و جشنواره ايراني به شيوه داوري آكادمي اسكار نزديك شده است. بيشتر توليدات سينماي ايران كه در اين جشن مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند، اكران را پشت سر گذاشته‌اند و از همين رو راحت‌تر مي‌توانند قضاوت شوند.
اين شيوه داوري شايد در ادامه تغيير داوري آثار در جشنواره فيلم فجر را نيز به وجود آورد. شيوه‌اي كه سال‌هاست مورد اعتراض سينماگران قرار گرفته و تنها با تغييراتي در اساسنامه اين جشنواره مي‌تواند مورد بازنگري قرار گيرد.
هجدهمين جشن خانه سينما به دبيري كمال تبريزي 21 شهريور ماه و همزمان با روز ملي سينما برگزار مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها