• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3583 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ مرداد

معاون وزير اقتصاد عنوان كرد

پرده‌برداري از فسادهاي موجود در خصوصي‌سازي‌ها

گروه اقتصادي| معاون وزير اقتصاد با تاكيد بر اينكه دولت بايد خودش بخش خصوصي را تقويت كند، گفت: در سازمان خصوصي‌سازي هر جا در واگذاري‌ها بحث اهليت مطرح شده، متاسفانه با يك فساد همراه بوده است. يعني اينكه به من سازمان خصوصي‌سازي يا هيات واگذاري يا اركان خصوصي‌سازي يك سوتي زده‌اند و گفته‌اند هر وقت مايل بوديد يك سوتي بزنيد و به يكي بگوييد فول، پنالتي گرفتن قاعده دارد و نمي‌توان در محوطه جريمه يك تيم، فردي خطايي كند آنگاه براي تيم مقابل پنالتي بگيرند و بگويند پنالتي بزن. اهليت يعني تشخيص دهيم چه كسي حق دارد اين سهام را بخرد.
عبدالله پوري‌حسيني توضيح داد: وقتي بخش خصوصي واحد زيان دهي را مي‌خرد از جيب خودش هزينه مي‌كند، پس نگراني وجود ندارد و در نتيجه بخش خصوصي خريدار، بيشتر از دولت به آن واحد دل مي‌سوزاند و چرا بايد گفت بايد اهليت داشته باشد؟ پوري حسيني اضافه كرد: بايد كاري كنيم كه بخش خصوصي بتواند سر پا بايستد. به عنوان مثال گمرك در دست دولت است. آيا اين درست است كه كالايي كه وارد كشور مي‌شود و دولت براي خودش، يك تعرفه وضع كند و براي بخش خصوصي يك تعرفه ديگري؟ اگر چنين باشد بخش خصوصي به نوعي نابود است و دولت دامپينگ مي‌كند، يعني براي خود تعرفه نمي‌بندد ولي براي بخش خصوصي ۳۰ درصد گمرك در نظر مي‌گيرد، چه كسي بايد اشتباه دولت را گوشزد كند؟ او ادامه داد: دولت بايد خودش بخش خصوصي را تقويت كند و اين كار به معناي بهبود فضاي كسب و كار است و انجام آن هم عمل بسيار پيچيده و سخت و شجاعانه‌اي است. معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه اين كار بايد در كشور انجام شود، افزود: بخش اعظم مخاطب من مجلس شوراي اسلامي است، زيرا قوانين در مجلس وضع مي‌شود نه در دولت. مجلس بايد داور بين دولت و بخش خصوصي قرار گيرد. مجلس بايد نظارت داشته باشد و به دولت بگويد كه حق ندارد به اين صورت تعرفه ببندد، حق ندارد به اين صورت ماليات ببندد، تاكيد كند كه دولت بايد بخش خصوصي را حمايت كند، دولت بايد زنجيري را كه به دست بخش خصوصي بسته شده است، باز كند. رييس كل سازمان خصوصي‌سازي گفت: مشكلات در اين كشور بايد ريشه‌اي حل شود و به نظر ما، هم مجلس و هم دولت حتما كمك كنند تا خصوصي‌سازي واقعي شكل بگيرد، دولت‌ها بايد به دولت‌هاي بعد خود فكر كنند و خودشان، خودشان را محدود كنند و كمك كنند تا بخش خصوصي جايگزين بخش دولتي شود. وي با اشاره به اينكه با انجام اين تلاش‌ها بخش خصوصي مي‌تواند رشد كند، افزود: بخش خصوصي همانند بخش‌هاي ديگر هم متشكل از افراد خوب است هم افرادي كه خوب نيستند و اگر در بخش خصوصي افرادي هستند كه خوب عمل نمي‌كنند، نبايد آن را بزرگ جلوه دهيم.
وي با بيان اينكه اگر بحث اهليت وارد خصوصي‌سازي شود، فساد است، گفت: وقتي بخش خصوصي واحد زيان‌ دهي را مي‌خرد از جيب خودش هزينه مي‌كند و اگر نتواند آن بخش را خوب اداره كند اولين كسي است كه آسيب مي‌بيند. دولت چه آسيبي مي‌بيند؟ در قرارداد گفته شده كه اين سهام واگذار شده است و پول و چك گرفته مي‌شود و اگر چك‌ها به وقت خودش دريافت شود و به موجب قرارداد بقيه تعهدات خود را انجام دهد، سهام آن آزاد مي‌شود در غير اين صورت سهام كه داده شده است پس گرفته مي‌شود پس جاي نگراني وجود ندارد و در نتيجه بخش خصوصي خريدار، بيشتر از دولت براي آن واحد دل مي‌سوزاند و چرا بايد گفت بايد اهليت داشته باشد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون