• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3583 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ مرداد

گزارش «اعتماد» از آخرين وضعيت چهار ميدان مشترك ايران در خوزستان

تلاش در نقطه صفر مرزي زير گرماي ٦٠درجه

گروه اقتصادي| تا چشم كار مي‌كند، دشت است و كوير. مي‌گويند در گرماي بيش از ٦٠درجه خوزستان در روزهاي گذشته مردم نيمرو درست كرده‌اند اما هنوز آتش فلرهاي گاز روشن است. حتي گرماي بيش از ٥٠درجه‌اي هم نتوانسته جلوي فعاليت نفتي را بگيرد. وزارت نفت قصد دارد تا در نيمه نخست سال جاري چندين پروژه به‌جا مانده از قبل كه جزو ميادين مشترك نفتي است و مي‌تواند در سهم‌گيري ايران در بازار نفت و گاز تاثير داشته باشد را افتتاح كند.
از ١٣٠كيلومتري اهواز تا نقطه صفر مرزي چهار پروژه آزادگان شمالي و جنوبي، ياران و يادآوران با كمك چيني‌ها و با اتكا به توان داخلي در حال اجراست. هنوز خورشيد به ميان آسمان نيامده كه اتوبوس خبرنگاران به ميدان آزادگان شمالي مي‌رسد تا استارت بازديدي به وسط اهواز تا نقطه مرزي ايران و عراق جايي كه يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي نفتي ايران درحال اجراست زده شود.
هوا گرم است و راه طولاني اما مسوولان بدون وقفه توضيح مي‌دهند و از دستاوردهاي ايراني‌ها مي‌گويند. مسوولان نفتي اين پروژه‌ها مي‌گويند در دنيا اجراي فازي نفتي در مدت ٢٠ماه بي‌نظير است. مهندس ديگري ٤٩ميليون ساعت- كار بدون حادثه منجر به فوت را به رخ مي‌كشد اما هيچ كدام قصد ندارند به سختي‌هاي كار اشاره كنند. در حالي كه گرما هر جنبنده‌اي را كلافه مي‌كند اما كاركنان پروژه‌هاي ميادين مشترك در حال فعاليت هستند و كاهش چند درجه‌اي هوا را مطلوب ارزيابي مي‌كنند.
يكي از كاركنان نفت در حالي كه تمام‌قد براي پاسخگويي ايستاده است در مواجهه با گلايه‌ها از گرما با خنده مي‌گويد كه از شانس شما امروز يكي از بهترين روزهاي خوزستان است.
وزارت نفت قصد دارد تا هر چه زودتر ميادين مشترك نفتي ايران را به مرحله اجرايي‌تر شدن پيش ببرد و توليد از اين ميادين آغاز شود.
موضوعي كه باعث شده تا اجراي طرح‌هايي مختلف در چند سال گذشته عمر دولت يازدهم افزايش يابد كه هم اشتغال‌زايي خوزستاني‌ها را فراهم كند و هم توليد نفت و گاز ايران را به اهداف پيش‌بيني شده برساند.
شايد بر همين اساس است كه چهار پروژه بزرگ در منطقه خوزستان با عزمي جدي‌تر پيگيري مي‌شود و بنا به گفته مجري طرح آزادگان شمالي تاكنون پنج ميليون بشكه نفت از اين ميدان صادر شده است و اين در حالي است كه اين ميدان هنوز رسما تحويل داده نشده و شاهد افتتاح فاز نخست اين ميدان در آينده نزديك خواهيم بود.
صادرات پنج ميليوني
كرامت بهبهاني مي‌گويد: توليد نفت از ميدان مشترك آزادگان شمالي از حدود 100 روز پيش آغاز و تاكنون بيش از پنج ميليون بشكه نفت توليدي اين ميدان صادر شده است. هدفگذاري توليد در فاز نخست توسعه ميدان آزادگان شمالي 75 هزار بشكه در روز بوده كه اين ميزان توليد محقق شده است.
وي با اشاره به ادامه مذاكرات با شركت ملي نفت چين (سي ان پي سي) درباره فاز دوم توسعه اين ميدان مشترك گفت: اين شركت چيني بايد طرح پيشنهادي خود را در اين زمينه به شركت ملي نفت ايران ارايه دهد و مذاكرات به اين منظور ادامه دارد.
بهبهاني ذخاير نفت درجاي آزادگان شمالي را 68/5ميليارد بشكه عنوان كرده و مي‌افزايد: با توجه به احتمال وجود ذخاير بيشتر نفت درجا تا حدود هفت ميليارد بشكه، اين امكان وجود دارد كه هدفگذاري توليد در فاز دوم توسعه اين ميدان مشترك تغيير كند.
ياران شمالي را شهريور
تحويل مي‌دهيم
كمي دور‌تر از آزادگان شمالي و جنوبي ميدان ياران قرار دارد كه مجري آن از تحويل‌دهي آن تا شهريور‌ماه خبر مي‌دهد.
آرش باقرزاده در حالي كه نقطه صفرمرزي و فاصله اندك ميان فنس‌هاي محل اجراي پروژه تا مرز عراق را نشان مي‌دهد به ٢٠حلقه چاهي اشاره مي‌كند كه در اين منطقه حفر شده است.
مجري طرح توسعه ياران شمالي از پيشرفت ۸۹ درصدي اين طرح خبر داده و مي‌گويد: تا پايان شهريور ماه امسال برداشت روزانه ۳۰ هزار بشكه نفت از اين ميدان محقق مي‌شود. همچنين عمليات حفاري ۲۰ حلقه چاه توليدي (در موقعيت نقطه صفر مرزي) تا اواخر آبان ماه در ميدان نفتي ياران شمالي به اتمام مي‌رسد. با نصب تجهيزات سرچاهي تا اواخر شهريور ماه ۳۰ هزار بشكه نفت از اين ميدان توليد خواهد شد.
باقرزاده همچنين از پيشرفت ۷۰ درصدي بخش گازي اين طرح توسعه خبر داده و ادامه مي‌دهد: با اتمام اين بخش گازي ۱۲ ميليون فوت مكعب گاز توليد مي‌شود.
وي با بيان اينكه در شرايط تحريم تلاش شده كالاهاي با كيفيت خريداري شود مي‌افزايد: كالاهاي ساخت داخل در اولويت بوده و مابقي تجهيزات از اروپا تامين شده است. بخشي از تجهيزات سرچاهي از خارج از كشور تامين شده است. وي با بيان اينكه عمليات حفاري در طرح توسعه ميدان ياران شمالي به صورت ۱۰۰ درصد ايراني انجام شده است، سهم ساخت داخل در اين طرح توسعه ۷۱ درصد و سهم خارجي را ۲۹ درصد عنوان مي‌كند.
وي اعلام مي‌كند كه در بخش جنوبي ميدان نفتي ياران شمالي برنامه افزايش توليد روزانه ۱۰ هزار بشكه نفت خام برنامه‌ريزي شده است كه هم‌اكنون در مرحله مطالعات مقدماتي قرار دارد.
باقرزاده اظهار اميدواري كرد: قرارداد مربوط به افزايش توليد در بخش جنوبي ميدان ياران شمالي تا پايان سال منعقد شود. پيش از اين در بهمن ماه سال ۹۱ توليد زودهنگام از اين ميدان به ثمر رسيد كه تاكنون بيش از 4/1 ميليون بشكه نفت (روزانه پنج‌هزار‌بشكه) توليد شده است.
وي از توجه ويژه به رعايت اصول زيست‌محيطي در طرح توسعه ياران شمالي خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: شركت مهندسي و توسعه نفت براي آب‌گيري تالاب هور العظيم با مشاوره در اين خصوص و استقرار گشت كنترل در منطقه اين تالاب را احيا كرده است.
بر اساس اين گزارش، ميدان نفتي ياران شمالي ۹۹۸ ميليون بشكه نفت در جا دارد كه 48/52 ميليون بشكه آن قابل استحصال است. در اين طرح ۱۸ حلقه چاه توليدي، يك حلقه تعميري و يك حلقه ارزيابي-توليدي حفر شده است. پيمانكار بيع متقابل اين طرح، شركت «توسعه صنعت نفت و گاز پرشيا» است كه مسوول آن معتقد است اجراي ٢٠ماهه اين طرح در نوع خود بي‌نظير است.
كرامت بهبهاني، مجري طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان شمالي در جمع خبرنگاران از انجام مذاكره با طرف چيني براي توسعه فاز دوم اين ميدان خبر داد و گفت: در صورت توافق، توسعه فاز دوم اين طرح به صورت قرارداد بيع متقابل به cnpci واگذار مي‌شود. در صورت عدم توافق، توسعه فاز دوم اين طرح در قالب قراردادهاي جديد نفتي اجرايي مي‌شود. او در بازديد خبرنگاران از نيروگاه اختصاصي آزادگان شمالي، گفت: با وجود اين نيروگاه توليد نفت از اين ميدان هيچ‌وقت متوقف نخواهد شد، مگر در زمان تعميرات اساسي دوره‌اي كه معمولا هر چهار سال يك‌بار انجام مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون