• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3583 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ مرداد

بدهي بانك‌ها به بانك مركزي به مرز ۹۰ هزار ميليارد تومان رسيد

حساب بانك‌ها بازهم قرمز شد

گروه اقتصادي| گرچه از ميزان بدهي بانك‌ها به بانك مركزي براي دوره‌اي تا حدي كم شد ولي نتوانستند به روند تسويه ادامه دهند و بازهم بر بدهي آنها افزوده شده است. صورت‌هاي مالي منتشره بانك مركزي از عملكرد بانك‌ها تا پايان ارديبهشت امسال بيانگر رشد بدهي آنها به بانك مركزي است؛ به گونه‌اي كه در دوماهه ابتدايي امسال حدود ۶۰۰۰ ميليارد تومان به بانك مركزي بدهكار شده‌اند و رقم اين بدهي از حدود ۸۳ هزار ميليارد تومان پايان سال گذشته به بيش از ۸۹ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. اين در حالي است كه تا پايان سال گذشته، مجموع بدهي بانك‌ها به بانك مركزي به حدود ۸۳ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان رسيده بود كه گرچه نسبت به چند دوره قبل با رشد قابل توجهي همراه بود ولي نسبت به سال ۱۳۹۳ گذشته كاهش يافته بود.
بانك‌ها توانسته بودند تا حدود ۲۰۰۰ ميليارد تومان از بدهي ۸۵ هزار و ۸۰۰ ميلياردي خود به بانك مركزي را تا آخر سال ۱۳۹۴ تسويه كنند. اين كاهش بي‌تاثير از كنترل ناشي از راه‌اندازي چكاوك (مبادله الكترونيك چك) در شبكه بانكي و همچنين برخورد با تخلفات انضباطي بانك‌ها نبوده است. اما ظاهرا روال تازه بانك‌ها در اضافه برداشت از بانك مركزي و خرج منابع چندان دوام نياورد و در دوماهه ابتدايي امسال تا سه برابر آنچه (۲۰۰۰ ميليارد تومان) حساب‌شان را تا آخر سال قبل تسويه كرده بودند، بدهكار و تا ۶۰۰۰ ميليارد تومان به آن اضافه كرده است تا حساب آنها نزد بانك مركزي بازهم قرمز باقي بماند. اين در حالي است كه حجم تسهيلات دهي بانك‌ها با توجه به تنگناي مالي كه با آن درگير هستند از جمله دلايل روي‌آوري آنها به منابع بانك مركزي است كه البته اين بانك پيش‌تر نيز در اين باره هشدار داده بود، چراكه اضافه برداشت بانك‌ها بر رشد پايه پولي اثرگذار بوده و مي‌تواند خطري براي تاثيرگذاري بر تورم و رشد آن باشد.
بدهي بانك‌ها به بانك مركزي بازهم روند صعودي را طي كرده و در ارديبهشت ماه امسال با ۶۰۰۰ ميليارد تومان افزايش به ۸۹ هزار ميليارد تومان رسيده است. جديدترين آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد كه تا پايان ارديبهشت ماه سال ۹۵ بدهي بانك‌ها به بانك مركزي از ۸۳ هزار ميليارد تومان به ۸۹ هزار ميليارد تومان رسيده است. بدهي بانك‌ها به بانك مركزي در اين مدت ۸۹ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان محاسبه شده كه نسبت به اسفندماه سال گذشته 8/6 درصد و در مقايسه با ارديبهشت‌ماه سال قبل 6/6 درصد رشد داشته است. بدهي بانك‌ها درحالي از اسفند تا ارديبهشت ماه ۶ هزار ميليارد تومان افزايش يافته كه آمار بانك مركزي نشان مي‌دهد در اين مدت شاخص بدهي نظام بانكي به اين بانك 8/6 درصد افزايش يافته است. بدهي بخش دولتي به بانك‌ها ۱۲۸ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان بوده كه از اين ميان بدهي دولت ۱۲۵ هزار و ۳۸۰ ميليارد تومان و بدهي شركت‌ها و موسسات دولتي ۲۶۲۰ ميليارد تومان محاسبه شده است. رشد بدهي دولت 5/5 درصد و رشد بدهي شركت‌ها و موسسات دولتي منفي ۳ درصد است.
بدهي بخش دولتي به بانك‌ها از 128 هزار ميليارد تومان عبور كرد
بدهي بخش دولتي به بانك‌ها 128 هزار و 300 ميليارد تومان بوده كه از اين ميان بدهي دولت 125 هزار و 380 ميليارد تومان و بدهي شركت‌ها و موسسات دولتي 2620 ميليارد تومان محاسبه شده است. رشد بدهي دولت 5/5 درصد و رشد بدهي شركت‌ها و موسسات دولتي منفي 3 درصد است. همچنين بدهي بخش غيردولتي كه شامل مانده تسهيلات اعطايي مي‌شود به 750 هزار و 640 ميليارد تومان رسيده كه در دو ماه اول امسال 2 درصد رشد داشته و در مقايسه با ارديبهشت ماه سال قبل 1/18 درصد افزايش نشان مي‌دهد. سپرده بخش غيردولتي نزد بانك‌ها و موسسات اعتباري در يك سال منتهي به ارديبهشت 6/30 درصد و در دو ماهه اول امسال 7/2 درصد رشد داشته و به 1006 هزار و 690 ميليارد تومان رسيده است. سهم سپرده‌هاي ديداري 95 هزار و 760 ميليارد تومان، سرمايه‌گذاري مدت‌دار 851 هزار و 190 ميليارد تومان، سپرده‌هاي قرض‌الحسنه 44 هزار و 30 ميليارد تومان و ساير 15 هزار و 710 ميليارد تومان است.
بدهي خارجي كشور ۷ ميليارد و ۵۹۷ ميليون دلار شد
بدهي خارجي كشور در پايان دومين ماه سال جاري با كاهش ۷۵ ميليون دلاري نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و به ۷ ميليارد و ۵۹۷ ميليون دلار رسيد. بانك مركزي در جديدترين گزارش آمارهاي اقتصادي دوماهه ابتداي امسال، كل بدهي خارجي ايران در پايان ارديبهشت سال جاري را ۷ ميليارد و ۵۹۷ ميليون دلار اعلام كرد. بدهي خارجي ايران در اين ماه نسبت به پايان ماه قبل از آن ۷۵ ميليون دلار كاهش داشته است. رقم بدهي خارجي كشور در پايان فروردين سال جاري ۷ ميليارد و ۶۷۲ ميليون دلار اعلام شده بود. بر اساس اين گزارش از بدهي ۷ ميليارد و ۵۹۷ ميليون دلاري ايران در پايان ارديبهشت امسال ۲ ميليارد و ۱۶۰ ميليون دلار مربوط به بدهي كوتاه‌مدت و ۵ ميليارد و ۴۳۷ ميليون دلار بدهي بلندمدت بوده است. همچنين در آمارهاي مربوط به تجارت خارجي ايران در
دو ماهه نخست امسال، ۵ ميليارد و ۴۹۷ ميليون دلار كالا به كشور وارد و ۵ ميليارد و ۷۶۷ ميليون دلار كالا از كشور صادر شده است. آمار مربوط به ميعانات گازي در اين گزارش لحاظ نشده است. بر اين اساس تراز تجاري كشور در اين دوره ۲۷۰ ميليون دلار مثبت بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون