• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3584 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد

زنگ خطر پناهجويان براي آلمان

پناهجوي ۲۷ ساله سوري كه خود را يكشنبه شب در برابر يك سالن موسيقي در شهر آنسباخ در جنوب آلمان منفجر كرد، قرار بود اخراج شده و به بلغارستان فرستاده شود. او از دو سال پيش در آلمان پناهجو بود و قبلا هم در بلغارستان و اتريش مشخصاتش ثبت شده بود. او در آلمان به دليل ارتباط با مسائل مربوط به مواد مخدر و ارعاب نزد پليس پرونده داشت. درخواست اين پناهجوي سوري براي پناهندگي رد شده بود و از اقامت موقت برخوردار بود. هنوز مقام‌هاي آلماني توضيحي نداده‌اند كه چرا اخراج او به بلغارستان عملي نشده بود. در اين انفجار مهاجم سوري خود كشته شد و ۱۳ نفر را مجروح كرد.
به گزارش دويچه وله، او قصد داشت با كوله‌پشتي حاوي بمب خود به سالن موسيقي وارد شود كه نتوانست و بمب خود را جلوي در منفجر كرد. قبلا هم اين فرد دو بار دست به خودكشي زده بود. هنوز هم هيچ نشانه‌اي در دست نيست كه اقدام اين فرد در ارتباط با گروه‌هاي تروريستي افراطي بوده باشد. بعد از حمله دو هفته پيش يك پناهجوي جوان افغان با تبر به مسافران يك قطار كه به مرگ چهار نفر انجاميد و نيز پس از كشتار ۹ نفر در مونيخ به دست يك جوان آلماني ايراني‌تبار فضاي ترس و نگراني در آلمان رو به افزايش گذاشته است.
در همين حال اعلام شده است كه شمار پناهجوياني كه در آلمان در مظان ارتباط با مسائل تروريستي قرار گرفته‌اند رو‌به افزايش است. روزنامه اوزنابروكر سايتونگ به نقل از اداره جنايي آلمان نوشته است كه در حال حاضر علايم و نشانه‌هايي مبني بر ارتباط ۴۱۰ پناهجو با شبكه‌ها و گرايش‌هاي افراط‌گرايانه در ادارات امنيتي فدرال و ايالات ثبت شده‌اند. اين رقم در ماه مه ۳۶۹ مورد بوده است. از ۴۱۰ مورد اخير، ادارات يادشده علايم و گزارش‌هاي مربوط به ۶۰ مورد را جدي گرفته و به تعقيب و بررسي آنها پرداخته‌اند. اين رقم در ماه مه ‌تنها به ۴۰ مورد خلاصه مي‌شد. با اين همه مقام‌هاي جنايي آلمان به روزنامه مزبور گفته‌اند كه در حال حاضر هيچ اشاره و گزارشي درباره تدارك يا بروز يك اقدام تروريستي در آلمان، وجود ندارد. حتي حملات اخير نيز تغييري در اين برآورد و ارزيابي نداده است.
معاون سخنگوي دولت آلمان نيز گفته است كه اكثر اقدامات تروريستي اخير در اروپا را افراد غير پناهجو انجام داده‌اند. او افزوده است كه خطر تروريسم و اقدامات افراطي در ميان پناهجويان به همان نسبتي است كه در ميان ساير بخش‌هاي جامعه هم وجود دارد، نه كمتر و نه بيشتر. توماس د مزيه، وزير كشور آلمان نيز هشدار داده است كه حملات اخير در برخي مناطق آلمان نبايد باعث شود كه همه پناهجويان در معرض سوءظن قرار گيرند. او تاكيد كرده كه بسياري از گزارش‌ها و نشانه‌ها دال بر رفتار مشكوك پناهجويان فاقد موضوعيت بوده‌اند. با اين همه د مزيه تاكيد كرده است كه تدابير ويژه‌اي براي كنترل امنيتي پناهجويان تازه‌وارد اتخاذ خواهد شد.
از سوي ديگر، مقام‌هاي اداره جنايي فدرال آلمان همچنين گفته‌اند: با توجه به ادامه ورود پناهجويان به آلمان بايد مبنا را بر اين گذاشت كه در ميان آنها اعضاي فعال يا سابق، حاميان و هواداران گروه‌هاي تروريستي افراطي يا كساني كه با همين انگيزه‌ها دست به جنايات جنگي زده‌اند نيز حضور داشته باشند. به گفته اين مقام‌ها ترورهاي پاريس در نوامبر گذشته نشان دادند كه گروه تروريستي داعش از حركت پناهجويان به سوي اروپا براي رخنه‌دادن مهاجمان خود استفاده كرده است.
در گزارش روزنامه اوزنابروكر سايتونگ همچنين گفته مي‌شود كه شمار افراطيوني كه از آلمان به سوريه مي‌روند تا در صفوف داعش بجگند نيز رو به افزايش گذاشته است. بنا بر داده‌هاي اداره جنايي فدرال، شمار اين افراد كه در حال حاضر در سوريه‌اند ۸۴۰ نفر است. اين رقم در ماه مه ۸۰۰ نفر بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون