• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3150 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۸ دي

دولت براي نبرد با قاچاقچيان آماده مي‌شود

1100 ميليارد تومان كالاي قاچاق كشف شد

گروه اقتصادي|گويا دولت قصد دارد تا وعده خود مبني بر حمايت توليد را به هر روش ممكن عملي كند تا اگر هنوز مشخص نيست چه زماني وعده يارانه توليد محقق مي‌شود اما دولت گام‌هايي را براي بهبود شرايط توليد داخل بردارد. به اين جهت يكي از مواردي كه همواره مورد گلايه توليد‌كنندگان در طي سال‌هاي گذشته بوده و هست، ميزان قاچاق كالا به كشور است كه از مبادي رسمي و غير رسمي به كشور وارد مي‌شود و به نوعي جلوي استفاده از توليد داخل را گرفته است. به اين جهت نخستين جلسه كارگروه حمايت از توليد و نظارت بر گردش كالا در سطح عرضه روز گذشته در ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با حضور نماينده وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسوولان اين ستاد برگزار شد؛ تا مادامي كه دوباره بحث طرح شبنم و ايران كد بر سر زبان‌ها افتاده است، مسوولان اجرايي كشور نشان دهند به فكر كاهش قاچاق و حمايت از توليد داخلي هستند. كه البته شايد فراقوه‌يي بودن ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز به دليل گستردگي فضاي فعاليتش بتواند بهتر پاسخگوي  حمايت  از  توليد  داخل  باشد.
موضوعي كه موجب شده تا نبرد جديد در بدنه دولت براي مبارزه با قاچاق كالا‌ها شكل گيرد تا به اين طريق دولت حمايت ملموس‌تري را توليد‌كنندگان داشته باشد.
براساس گزارش «اعتماد»، عليرضا بيات معاون برنامه‌ريزي، نظارت و هماهنگي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز بعد از برگزاري نخستين جلسه كارگروه حمايت از توليد و نظارت بر گردش كالا در سطح عرضه كه پشت درهاي بسته برگزار شد؛ نخستين شرط لازم براي نظارت بر كالاهاي قاچاق را تشخيص كالاي قاچاق از غير قاچاق دانست و گفت: «اين افت در مورد اين طرح وجود دارد و جزو موارد حساسي است كه تاكيد ويژه‌يي براي به نتيجه رساندن آن دارد.»وي در عين حال از مخالفت ستاد با اجراي طرح شبنم اشاره كرد و در مورد دليل اين مخالفت گفت: «دليل مخالفت ما اين است كه نظارتي بر توليد برچسب‌هاي شبنم نبود و خود برچسب‌ شبنم باعث تطهير كالاي قاچاق مي‌شوند. توزيع برچسب شبنم فرايند سالمي نداشت، فساد در زنجيره اين طرح مشاهده مي‌شد و زمينه فرار قاچاقچيان از برخورد ماموران قانون را فراهم مي‌كرد. به اين جهت اجراي اصل كد رهگيري ضروري است و در قانون هم براي اجراي اين مهم تاكيد شده است. اين قانون كميسيون اقتصادي مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت را ملزم به ارايه راهكارهاي اجرايي اين طرح كرده است و تلاش داريم تا در طرح جديد ايرادات قبلي وجود نداشته باشد، به همين دليل با وسواس خاص طرح جديد را در دست مطالعه داريم، ولي از طرفي براي اجراي آن عجله داريم.»وي مجددا با تاكيد بر اينكه طرح شبنم نمي‌توانست ارتباط منطقي با گمرك برقرار كند و به عبارتي ديگر ملاحظات كارشناسي بخش گمرك به خوبي در آن لحاظ نشده بود تاكيد كرد: «الان بناست تا طرح جديد مبتني بر فرايندي كه از گمرك وارد مي‌شود تا به عرضه برسد باشد و به گونه‌يي ارتباط يكپارچه برقرار شود نه اينكه جزيره‌يي عمل كنيم و اين ايرادي بود كه به طرح شبنم وارد مي‌شد. البته اينكه چقدر اين طرح ضمانت اجرايي داشته باشد آفتي است كه وجود دارد، اما طرح شناسايي رهگيري جزو بسيار حساسي است كه ستاد تاكيد ويژه‌يي براي به نتيجه رساندن آن دارد.»به گفته بيات كشفيات قاچاق در 8 ماهه سال 93 نسبت به سال قبل 120 درصد رشد داشته به اين معنا كه دستگاه‌هاي مرتبط با مبارزه با قاچاق در هشت ماهه سال قبل 500 ميليارد تومان كشفيات داشته اما امسال اين رقم به بيش از يك هزار و 100 ميليارد تومان رسيده است.

دو درصد موبايل‌ها قاچاق هستند

وي در عين حال در پاسخ به اينكه چرا هنوز كالاي قاچاق از جمله موبايل به راحتي در كشور وجود دارد، گفت: «يك زماني مي‌گوييم تعرفه بالاي واردات عامل قاچاق محسوب مي‌شود ولي اكنون در بحث موبايل با كاهش تعرفه از 12 درصد به 6 درصد 98 درصد اين محصول از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شود اما در كنار آن از روش‌هاي فني براي پيشگيري از قاچاق موبايل استفاده خواهيم كرد كه در دست مطالعه است. به دنبال آن هستيم تا روشي كه در دنيا به ويژه در اروپا و آسيا جواب خود را پس داده در ايران هم اجرا كنيم و آن روش باندول است و اپراتورهاي تلفن‌همراه در اين طرح تلفن‌هاي مختص خود را به مشتريان عرضه مي‌كنند كه رسما از قاچاق گوشي جلوگيري مي‌كند.»وي در عين حال تاكيد كرد: «براي پيشگيري از قاچاق موبايل روش باندول و توزيع تلفن همراه توسط اپراتور اعمال خواهد شد و براي جلوگيري از قاچاق سوخت، بازنگري در توزيع سوخت سيستم حمل و نقل در دستور كار است.»بيات بر اين نكته هم تاكيد كرد كه «افزايش 80 درصدي درآمد گمرك نسبت به سال گذشته اين موضوع را تاييد مي‌كند كه واردات از مبادي رسمي افزايش داشته چرا كه آمار واردات تنها 20 درصد رشد داشته است كه دليل آن اصلاح برخي از فرايندها و ايجاد سامانه‌هاي جامع در گمرك است.»

شبنم روي هيچ كالايي رسميت ندارد

 در اين مراسم مجتبي خسروتاج، معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با اشاره به اعمال طرح شبنم بر روي برخي كالاها از جمله دارو، تاكيد كرد: «استفاده از اين طرح در هيچ كالايي رسميت ندارد چرا كه طرح شبنم از سيستم تجاري كشور كنار گذاشته شده است. برنامه‌هايي از تلويزيون پخش و در آن نشان داده شد كه برچسب‌هاي طرح شبنم به طور گسترده بر روي كالاهاي قاچاق نصب مي‌شود. طرح شبنم زمينه ساز رسميت دادن به قاچاق است اين طرح از ايرادات ساختاري زيادي برخوردار بود كه هدف كنترل قاچاق را محقق نمي‌كرد.»
وي با اشاره به طرح ايران كد نيز گفت: «اين طرح كه با مكانيزم گمركات كشور هماهنگ نبود و كد رهگيري و شناسايي كالا كه توسط ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز پيش‌بيني شده جايگزين آن خواهد شد. يكي از مشكلات عمده ايران كد اين است كه با سيستم كدينگ گمركات كشور هماهنگ نيست. يكي از ايراداتي كه در سيستم گمركات وجود دارد اظهار خلاف واقع توسط واردكنندگان است كه متاسفانه اين بحث بسيار گسترده است البته اين ايرادات به زودي برطرف خواهد شد.»
خسروتاج همچنين به نخستين جلسه اين كارگروه اشاره و اظهار داشت: «ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در بررسي‌هاي خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه كارگروهي در اين ستاد موضوع مبارزه با قاچاق كالاهاي مختلف را دنبال كند. بايد بررسي شود روش‌هاي بروز قاچاق در كشور چيست تا بتوان روش‌هاي مبارزه با قاچاق را با دست اندركاران بخش تجارت و بازرگاني دنبال كرد. اگر امروز از مناطق مرزي كشور پرسيده شود كه ريشه‌هاي بروز قاچاق چيست به طور قطع يكي از پاسخ‌ها موضوع اشتغال و بيكاري خواهد بود.»
به گفته وي تعرفه بالا و ممنوعيت واردات برخي كالاها به هر دليلي اتخاذ شده از ديگر دلايل و ريشه‌هاي بروز قاچاق در كشور است. البته مقررات كنترلي، ضوابط فني و بهداشتي و كنترل كالا نيز از ديگر دلايلي است كه در صورت پيچيده بودن به موضوع قاچاق دامن مي‌زند. بايد هزينه‌هاي قاچاق را افزايش داد و از سوي ديگر سياست‌هاي اقتصادي كه موجب ايجاد قاچاق مي‌شوند را نيز اصلاح كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون