قيمت بنزين در بازارهاي جهاني نصف شد
گروه اقتصادي| كاهش قيمت نفت حالا تاثير خود را بر ساير بازارها نيز آشكار كرده است. قيمت بنزين در بازارهاي جهاني نصف شد. اين براي دولتي كه ميخواهد يارانهها را هدفمند كند و قيمت واقعي بنزين را از مردم بگيرد هم ميتواند خبر خوبي باشد، هم ميتواند خبر بدي باشد. خوب بدان جهت كه بالاخره مردم ايران هم بنزين را به قيمتهاي بينالمللي ميخرند و بد از اين بابت كه نميتوان به افزايش درآمد فروش بنزين چشم دوخت. يارانه وقتي برداشته ميشود كه فروش بنزين نه در انحصار دولت كه در سازوكاري ديگر تعريف شود تا وقتي بنزين ارزان شد، قيمتها كاهش يابد و وقتي بنزين گران شد، قيمتها افزايش پيدا كنند. اين سازوكار در بسياري از كشورها برقرار است.
قيمت نفت همچنان تداوم دارد. بر اساس آخرين گزارشها قيمت بنزين به كمتر از 47 دلار در هر بشكه رسيده است و اين كاهش ادامهدار در دو ماه اخير سبب شده است قيمت هر تن بنزين در بازار خليج فارس به حدود 550 دلار برسد. اوايل جولاي، قيمت هر تن بنزين بين 1060 تا 1100 دلار متغير بوده است و درواقع تحت تاثير بازار نفت، قيمت آن حدود 50 درصد كاهش يافت.
بررسيها نشان ميدهد يك تن بنزين باحدود 1351 ليتر برابري ميكند. در چنين شرايطي در اوايل ماه جولاي سال 2014 قيمت هر ليتر بنزين در بازار خليج فارس حدود 2000 تومان و امروز اين قيمت به 1024 تومان در هر ليتر كاهش يافته است. كاهش قيمت بنزين اين سوال مهم را در افكار عمومي ايجاد كرده است. تكليف قيمت بنزين در سال آينده چيست؟
دولت هنوز تصميمي براي اجراي فاز سوم هدفمندي يارانهها اتخاذ نكرده است. حذف يارانه بنزين تنها به نزديك كردن قيمت بنزين به قيمتهاي جهاني خلاصه نميشود. سازو كار فروش بنزين همزمان با حذف آن بايد مورد بازنگري و اصلاح قرار گيرد.
بنزين يكي از سياسيترين كالاهاي ايران است. همواره تعيين قيمت بنزين در كشاكش تصميمات جناحي و سياسي گروهها و طيفهاي مختلف به بحث و بررسي گذاشته شده است. بنزين ايراني هم آن زمان كه ارزانتر از آب بود خبرسازيهاي فراواني داشت و هم حالا كه ليتري 1000 تومان به مردم فروخته ميشود بر صدر اخبار قرار دارد.
كاهش قيمت بنزين حالا اين سوال مهم را براي افكار عمومي ايجاد ميكند. آيا كاهش قيمت نفت فرصت برداشتن يارانههاي بنزين را براي دولت يازدهم فراهم خواهد كرد؟