• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3589 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ مرداد

در جريان پنجاه سالگي گاز عنوان شد

IPC به خانه آخر رسيد

زنگنه: معرفي پروژه‌هاي نفتي به تدريج صورت مي‌گيرد

گروه اقتصادي | حال و هواي صبح روز گذشته محدوده ورزشگاه آزادي متفاوت‌تر از هميشه بود. پژوهشگاه صنعت نفت كه به مدد نزديكي به اين ورزشگاه اغلب شاهد رفت وآمد طرفداران فوتبال و ورزشكاران است، ديروز ميزبان عالي‌ترين مقام كشور شد. گازي‌ها ديروز خود را ميزبان رييس‌جمهور، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان محيط‌زيست، وزير نفت، وزير صنعت و مديران نفتي و گازي بودند تا پنجاهمين شمع سالگرد تاسيس اين شركت را در حضور مقامات عاليرتبه كشوري فوت كنند. جشني كه به رونمايي از كتاب گاز ختم شد و در خود صحبت‌هاي متفاوتي از نوع دفاع از برجام و سرمايه‌گذاري خارجي و البته تعيين تكليف قراردادهاي جديد نفتي را در خود جاي داد.
اين جشن توليد خبرهاي مهمي با خود داشت. در كنار اين تبريكات، به نظر مي‌رسيد توليدي ديگر نيز در راه است. توليد نخستين قرارداد IPC؛ چرا كه بالاخره بعد از دو سال و اندي كه از تدوين قراردادهاي نفتي مي‌گذشت زنگنه خيال همه را راحت كرد و گفت كه «تكليف قراردادهاي جديد نفتي ايران فردا (چهارشنبه 13 مرداد) با بررسي اين قراردادها در هيات دولت مشخص مي‌شود.» به گفته وي، اين مرحله بدان معني است كه به زودي نخستين مناقصه نفتي ايران برگزار خواهد شد. اتفاقي كه بسياري شمارش معكوس را براي آن آغاز كرده‌اند و از لابه‌لاي مذاكرات فشرده و محرمانه و عمومي هيات‌هاي خارجي با مقامات ايراني نيز بارها و بارها واژه‌هاي انرژي و توسعه نفت و گاز و قرارداد به گوش رسيده است. حالا زنگنه مي‌گويد كه در نخستين بلوك مناقصه‌اي طرح‌هاي فراواني معرفي نخواهند شد و اين عمليات قرار است به تدريج صورت گيرد. ايران سال گذشته در جريان رونمايي از نسل جديد قراردادها 52 طرح ويژه خود را نيز براي اطلاع شركت‌هاي سرمايه‌گذار معرفي كرده بود. حال اين سوال مهم مطرح است كه آيا دولت مي‌تواند در واپسين سال باقيمانده از عمرش قراردادي در حوزه انرژي منعقد كند؟
جشن گازي‌ها علاوه بر خبر تعيين‌تكليف قراردادهايي كه طي دو سال گذشته سر و صداي زيادي را به پا كرده بود و هنوز هم مدافعان و مخالفان آن در حال ارايه نظرات خود هستند، مكاني شد تا رييس دولت يازدهم پاسخ منتقدان به برجام را هم بدهد و از يك‌سالگي برجام و آنچه بعد از آن به سر كشور آمده است، دفاع كند.  حسن روحاني كه بعد از عراقي، مديرعامل شركت گاز و زنگنه، وزير نفت به پشت تريبون رفته بود، خيلي سعي كرد تا سخنانش را به جشن گازي‌ها مربوط كند و بوي نفت و گاز را با كلماتش عجين كند اما گويا يادآوري برخي انتقادات به دستاوردهاي برجام كه توان دولت را در گفت‌وگو‌هاي پر فراز و نشيبش گرفته بود، اجازه نداد تا رييس‌جمهور پاسخ منتقدان را به زماني ديگر موكول كند به اين جهت، رييس‌جمهور زماني كه به موضوع دستاوردهاي برجام اشاره كرد، استقلال و امنيت كشور را مثال زد و امنيت و استقلال فعلي را نتيجه مستقيم برجامي خواند كه منتقدان آن معتقدند هيچ منفعتي براي كشور نداشته است.
دولت اين هفته IPC را تصويب‌مي‌كند
بيژن نامدار زنگنه هم پشت تريبون رفت و گزارشي را از عملكرد و وضعيت بخش نفت و گاز كشور داد اما نكته اصلي را زماني اعلام كرد كه در جمع خبرنگاران قرار گرفت و در مورد آخرين وضعيت قراردادهاي نفتي گفت: «بررسي مدل جديد قراردادهاي نفتي ايران در جلسه چهارشنبه هفته جاري هيات دولت انجام خواهد شد. كليت مدل جديد قراردادهاي نفتي ايران در ستاد اقتصاد مقاومتي تاييد شده، قرار شده است كه اين مدل براي تصويب در جلسه هيات دولت مطرح و بررسي شود. پس از تصويب اين مدل قراردادي در هيات دولت، ساير مراحل اجرايي اين قراردادها نيز نهايي مي‌شود. در دور اول مناقصه‌هاي بين‌المللي پروژه‌هاي نفتي به يكباره چندين طرح معرفي نخواهد شد و اين امر به تدريج انجام مي‌شود.»
وي كه روز يكشنبه با ابلاغ بخشنامه‌اي شركت‌هاي پتروشيمي را موظف به رعايت ايمني در پالايشگاه‌هاي خود كرده بود در واكنش به سوالي در مورد حوادث اخير مجتمع‌هاي پتروشيمي كشور با تصريح اينكه حوادث اخير در صنعت پتروشيمي كشور عمدي نبوده‌اند، گفت: « شركت‌هاي خصوصي بايد سرمايه‌گذاري در حوزه بهداشت و ايمني (HSE) را جدي‌تر بگيرند. نمي‌توان به روش دستوري، ايمني را در شركت‌ها برقرار كرد، ايمني بايد با آموزش، به يك فرهنگ تبديل شود. »
زنگنه سپس با اشاره به مذاكره با شركت‌هاي خارجي گفت: « شركت‌هاي متعددي مذاكره كرده و تفاهمنامه امضا كرده‌اند، در واقع برخي شركت‌ها مطالعات و ارزيابي‌ها را آغاز كرده‌اند. بيشتر اين شركت‌ها از اروپا هستند، اما تعدادي از شركت‌هاي آسيايي نيز مراجعه كرده‌اند. با فراهم كردن شرايط براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي، بايد فضاي كشور را براي سرمايه‌گذاري فراهم و از ايجاد بي‌اعتمادي خودداري كرد. فضاي بي‌اعتمادي به كشور لطمه مي‌زند؛ برخي از اينكه ما موفق نشويم خوشحال مي‌شوند، اما بايد توجه داشت مدل جديد قراردادهاي نفتي و توسعه‌اي كه بايد صنعت نفت به آن دست پيدا كند فقط براي دولت نيست بلكه براي كشور است. موفق نشدن ما به معناي موفق نشدن كشور در توسعه صنعت نفت است، بنابراين بايد همگي تلاش كنيم و به جاي ايجاد فضاي بي‌اعتمادي، فضايي را فراهم كنيم كه توسعه كشور تسهيل شود. زماني كه شركت‌هاي خارجي در حال مذاكره هستند بايد اين پيام را به آنها منتقل كنيم كه در داخل كشور، ثبات و يكپارچگي وجود دارد تا اقدام به سرمايه‌گذاري كنند. »
وزير نفت در پاسخ به سوالي، با بيان اينكه هيچ‌وقت در سال‌هاي اخير صادرات نفت خام و ميعانات گازي ما به 8/2 ميليون بشكه در روز نرسيده است، افزود: «هم‌اكنون ميزان صادرات نفت خام و ميعانات گازي ايران 5/2 ميليون بشكه در روز است. هنوز در بازار ميزان عرضه بيش از تقاضاست و اين مهم‌ترين عامل پايين ماندن قيمت نفت خام است اما برآوردها اين است كه عرضه و تقاضا در حال رسيدن به توازن است. »
هشت هزار ميليارد تومان
براي بخش روستايي
وي حتي از پوشش ٩٥ درصدجمعيت كشور از گاز خبر داد و ادامه داد: « در تلاشيم در سال ٩٦ بيش از ٩٥ درصد جمعيت كشور تحت پوشش شبكه گازرساني قرار گيرند و با توجه به وجود نقاط پراكنده در كشور كه گازرساني به آنها نيازي نيست، پوشش بيش از
٩٥ درصدي به معناي گازرساني به كل كشور است. »
زنگنه با اشاره به اينكه نمي‌توان از گاز صحبت كرد و به توليد اشاره‌اي نداشت، توليد از پارس جنوبي را از مهم‌ترين مسائل صنعت نفت عنوان كرد و گفت: «توليد از پارس جنوبي در سال ٨٤،
٤١ ميليارد مترمكعب بوده است كه در سال ٩٢ به ٩٥ ميليارد مترمكعب و در سال ٩٤ به ١٣٠ ميليارد مترمكعب افزايش يافته است. توليد از پارس جنوبي در سال ٩٦ به ٢٣٦ ميليارد مترمكعب مي‌رسد. »
اين وزير كابينه در عين حال از برنامه صادرات ٢٠٠ ميليون مترمكعب گاز به كشورهاي همسايه و اينكه سهم گاز مايع مصرفي نيروگاه‌ها به حداقل رسيدهم صحبت كرد و تاكيد كرد كه سياست‌هاي گازي كشور اجرايي شده است.
 پيش از سخنراني وزير نفت، عراقي، مديرعامل شركت ملي گاز هم به ارايه گزارش كاملي از برنامه‌هاي شركت ملي گاز در گذشته و آينده اشاره كرد و گفت: « روزانه ۲۵۰ ميليون مترمكعب گاز به ۷۲ نيروگاه كشور تحويل مي‌شود كه اين مقدار معادل ۹۰ درصد سوخت نيروگاه‌هاست. سال گذشته گازرساني به پنج هزار روستا در دستور كار قرار گرفت كه از اين تعداد 2 هزار روستا به بهره‌برداري رسيد. » معاون وزير نفت در امور گاز گفت: يك شركت خصوصي ايراني براي صادرات و ذخيره‌سازي گاز ايران در مخزن‌هاي جمهوري آذربايجان با شركت ملي گاز ايران مذاكره‌هايي كرده است. حميدرضا عراقي در حاشيه همايش پنجاهمين سالگرد تاسيس صنعت گاز در جمع خبرنگاران به برنامه ايران براي همكاري با كشورهاي منطقه براي صادرات گاز اشاره كرد و افزود: اين مذاكرات به دولت‌ها منحصر نيست و توسط شركت‌ها انجام مي‌شود.
محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت هم سخنراني بود كه بعد از سخنراني رييس‌جمهور به پشت تريبون رفت و از دولت خواست تا از توليد داخل براي ساخت تجهيزات نفت و گاز حمايت كندو رسما اعلام كرد كه توليد‌كنندگان داخلي در ساخت بسياري از تجهيزات نفتي و گازي خودكفا شده‌اند. 

 

روحاني در اين جشن به موضوعات مختلفي اشاره كرد كه مي‌توان برجسته‌ترين‌ آنها را به شرح ذيل نام برد:
  برجام براي كشور عزت به همراه داشت، اينكه ديگران براي صادرات نفت ايران تعيين تكليف كنند، خلاف عزت است.
  برجام موجب شد تا امروز، به جاي خريد بدون حق انتخاب، در برابر پيشنهادات ده‌ها كشور، حق انتخاب داشته و ارزان‌ترين را با ساده‌ترين شرايط خريداري كنيم.
 تحريم براي ما عزت نداشت، عزت ما در سايه سياست درست است و سياست درست در سايه خردورزي است نه شعاردهي.
 ما در حال حاضر دو و نيم ميليون بشكه نفت صادر مي‌كنيم، اينكه يك قدرت به ما بگويد شما حق فروش يك ميليون و 10 بشكه نفت نداريد و فقط اجازه فروش يك ميليون بشكه نفت داريد بر خلاف عزت ملت است و برجام به معناي برداشتن زور و تحريم  و آزاد كردن اراده يك ملت بود.
 آنها تحريم‌هايي را دنبال مي‌كردند كه به‌شدت در زندگي و رفاه مردم تاثيرگذار باشد و از سوي ديگر شروع به جلوگيري واردات بنزين كردند.
 تشكر ما از دست اندركاران نفت و گاز فقط مربوط به امروز نيست بلكه به آغاز انقلاب اسلامي و نقش آنها در جنگ تحميلي بازمي‌گردد، هنگامي كه نيروگاه‌هاي نفت و گاز ما در جنگ بمباران مي‌شد، آنها كار بزرگي براي مهار آتش، تعميرات و راه‌اندازي مجدد انجام مي‌دادند.
 امنيت به مفهوم تير وتفنگ نيست بلكه به معناي آسايش و آرامش مردم است.
 هنگام خريد گاز از كشوري وقتي احساس كند شما نيازمند و در فشار هستيد به گونه‌اي ديگر با شما سخن مي‌گويد اما هنگامي كه ببيند نيازمند و در فشار نيستيد شرايط متفاوت است. اين همان فضاست كه مي‌گوييم برجام ايجاد كرده است.
 محدود كردن ايران در فروش نفت خلاف عزت و تحميل زورگويي بر مردم بود.
  امروز مي‌توانيم حدود 5/2 ميليون بشكه نفت خام و ميعانات آن را صادر كنيم. پيش از اين ما فقط و فقط مي‌توانستيم يك ميليون بشكه نفت صادر كنيم و نه حتي يك ميليون و 10 بشكه.
 عزت ما در سايه اراده و اراده ما به واسطه سياست درست و خردورزي حاصل مي‌شود؛ نه با شعار.
 جلوي فيلترينگ شبكه‌هاي اجتماعي ايستاديم. دولت اصرار داشت شبكه‌هاي اجتماعي باز بماند و فشارهاي بسياري را تحمل كرد تا شبكه‌هاي باز آزاد با پهناي باند مناسب در اختيار ملت ايران باشد. اين يكي از اقدامات بسيار مهم دولت يازدهم بود تا مردم بتوانند مطلع و نظاره‌گر باشند.

 

محمد حسين عادلي
دبيركل مجمع كشورهاي صادركننده گاز (GECF)
طي ٢٥ سال آينده، تقاضاي انرژي در كشور سه برابر مي‌شود، بايد استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير افزايش يابد.

 

بيژن نامدار زنگنه
وزير نفت جمهوري اسلامي ايران

زماني كه شركت‌هاي خارجي در حال مذاكره هستند بايد اين پيام را به آنها منتقل كنيم كه در داخل كشور، ثبات و يكپارچگي وجود دارد تا اقدام به سرمايه‌گذاري كنند.


محمدرضا نعمت‌زاده
وزير صنعت، معدن و تجارت
وزارت صنعت ارتباط خوبي با وزارت نفت و شركت ملي گاز ايران دارد اما مي‌توانيم ارتباط‌هاي خود را گسترش دهيم تا تجهيزات بيشتري در داخل توليد شود.

مسعود نيلي
مشاور اقتصادي رييس‌جمهوري
ايران را سومين مصرف‌كننده بزرگ گاز جهان دانست و گفت: هم‌اكنون سهم گاز در سبد انرژي كشور ٧٠ درصد است.

معصومه ابتكار
رييس سازمان حفاظت محيط زيست
همانطور كه رييس‌جمهوري عنوان كرد، دولت يازدهم دولت محيط زيست است و از اين رو همگان بايد در حفظ محيط زيست كشور كوشا باشيم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون