• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3589 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ مرداد

از مسير 5 ساله پوپوليستي پرداخت يارانه بگويد

صادق زيباكلام فعال سياسي و استاد دانشگاه

 

 

حسن روحاني در گفت‌وگوي خود با مردم ايران، تعارفات مرسوم را كنار بگذارد. به جاي اينكه سعي كند سخنان اميدبخش را كه باعث انبساط خاطر مردم مي‌شود بگويد، از شيب ملايمي كه تورم را كاهش مي‌دهد ياد كند، و از رشد اقتصادي بگويد كه آن را از منفي 6 به مثبت 5 مي‌رساند، خيلي قرص و محكم و از همه مهم‌تر صادقانه مشكلات كلان اقتصادي كشور را بازگو كند.
بگويد فاسد و ناكارآمد بودن اقتصاد ايران به دليل دولتي بودن آن است، بگويد نگاهي كه در كشور ما به اقتصاد است در واقع نگاه اقتصادي نيست بلكه يك نگاه پوپوليستي است. پرداخت يارانه‌ها بهترين مصداق براي اين موضوع است.
روحاني صادقانه به مردم بگويد مبلغي كه از اواخر خرداد 89 تا پايان سال 94 پرداخت شد، چيزي حدود 220 هزار ميليارد تومان است در حالي كه بودجه‌اي كه براي امور عمراني در طول اين 5 سال تعلق گرفت نصف اين ميزان بود؛ بگويد كه هيچ نظام سياسي در دنيا، پولي را كه بايد در امور عمراني صرف شود، در مسير پوپوليستي نمي‌ريزد؛ بگويد فسادهاي موجود و فيش‌هاي حقوقي نتيجه اقتصاد فاسد دولتي است و در پايان خيلي محكم و جدي حقايق را بر زبان آورده و بگويد چند ده نفر در اين دولت كه دريافت‌هاي غيرمتعارف داشته‌اند را وادار به استعفا كرده‌ايم.
در زمينه مسائل سياسي نيز نيازمند به شفاف‌سازي هستيم. روحاني بايد به طور واضح اعلام كند كه سياست دولت چيست؟ حسن روحاني امشب براي عرصه سياست داخلي چه براي گفتن دارد؟ معتقدم كه بايد تاكيد ‌كند كه مهم‌ترين موضوع براي او، حاكميت قانون و استقلال قواي سه‌گانه بوده و پاسخگو بودن مراكز قدرت را يكي از اهداف دولت خود بداند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون