• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3595 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۹ مرداد

دادستان تهران درباره پرونده نشريه يالثارات توضيح داد

رسيدگي به گزارش پليس در مورد جشن حافظ

جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران در نشستي درباره نشريه يالثارات و اتفاقات چند روز گذشته و انتشار اين نشريه با وجود توقيف از سوي هيات نظارت بر مطبوعات توضيح داد. او ادعاي برخي رسانه‌ها مبني بر اينكه دادستاني تهران مجوز انتشار مجدد به نشريه يالثارات داده است را رد كرد.
دادستان تهران گفت: اولا هفته‌نامه يالثارات در چهاردهم دي ماه سال گذشته و به موجب تصميم هيات نظارت بر مطبوعات لغو امتياز شده است، اما پرونده موضوع تخلف در دوازدهم مرداد سال جاري به دادسراي فرهنگ و رسانه ارسال شده است؛ يعني دبيرخانه هيات‌نظارت بر مطبوعات شش يا هفت ماه پس از لغو امتياز، پرونده را با تاخير چند ماهه به دادسرا ارسال كرده است؛ ثانيا اعلام كردند كه نشريه يالثارات مجددا توقيف شده است. او مصاحبه هفته گذشته برخي مسوولان وزارت ارشاد در اين خصوص را عذر بدتر از گناه دانست و گفت: فرض كنيم كه لغو امتياز يا توقيف مجدد نشريه امكان‌پذير باشد، حال بايد پرسيد اين روزنامه چگونه منتشر شده است و چرا عليه دادستاني تهران جنجال به پا كردند در حالي كه مشخص شده است كه هيات‌نظارت جلسه دومي در خصوص يالثارات تشكيل نداده بود و ناچارا روز شنبه (16/5/1395) در اظهاراتي توجيه كردند كه اشتباه شده است.
وي در بي‌‌مبنا بودن ادعاي مسوولان مربوطه پيرامون نقش دادستاني تهران در انتشار مجدد نشريه يالثارات و جوسازي برخي رسانه‌ها عليه دادستاني، افزود: دادسرا مجوز انتشار به كسي نمي‌دهد، بلكه صرفا مي‌تواند نشريه‌‌اي را توقيف كند. نشريه يالثارات توقيف نشده بود، بلكه لغو امتياز شده و چون تصميم كميسيون هيات نظارت قابل اعتراض است، با اعتراض مدير مسوول نشريه، مراتب در يكي از شعب محاكم حقوقي تهران طرح شده و دادگاه مذكور با صدور دستور موقت مجوز انتشار نشريه را داده است. دادستان تهران با ابراز تاسف از فضاسازي رسانه‌اي اخير، از مسوولان وزارت ارشاد خواست در اين زمينه پاسخگو بوده و طبق قانون عمل كنند.  وي با تاكيد بر اينكه دادستاني تهران اجرا‌كننده قانون، در مورد رسانه‌ها و از جمله هفته‌نامه يالثارات است، به حاشيه‌هاي ايجاد شده توسط اين نشريه كه درج تصاوير مربوط به جشن حافظ و مطلبي پيرامون آن بود اظهار داشت: ما بارها گفته‌ايم و باز هم مي‌گوييم اگر اهانتي به مقامات و مسوولان نظام و نهادهاي جمهوري اسلامي شود، جرم عمومي است كه دادستان بايد با رعايت مقررات و صلاحيت‌ها ورود كند، اما توهين به اشخاص عادي كه واجد وصف مجرمانه است از جنبه خصوصي برخوردار بوده و تعقيب مرتكب منوط به اعلام شكايت از سوي شاكي خصوصي است و اگر كساني مدعي اهانت يا نشر اكاذيب هستند مي‌توانند به دادستاني شكايت كنند تا رسيدگي شود. نكته ديگر كه مورد توجه نظر دادستان تهران قرار گرفت، برگزاري جشن حافظ بود. وي گفت: ما نسبت به مراسمي كه نقض ارزش‌هاي اسلامي و ترويج سبك زندگي غربي است، برخورد قانوني خواهيم كرد. جعفري دولت‌آبادي با انتقاد از وضعيت برگزاري اين مراسم و اقدامات اشخاصي كه يك جشن فرهنگي را به همايش مد و لباس تبديل كردند، تاسف خود را چنين ابراز داشت: واقعا اين جشنواره فرهنگي بود يا همايش مد و لباس. او گفت:  روز يكشنبه (17/5/1395) گزارش پليس مبني بر نقض ارزش‌هاي ديني و اخلاقي در برگزاري جشن حافظ، براي رسيدگي به دادسراي فرهنگ و رسانه ارجاع شده است، با كنايه از اقدامات برخي مسوولان در اين راستا و تاكيد بر اينكه در شلوغ‌بازار سياست نمي‌توان گرد و غبار كرد و پنهان شد، اظهار داشت: برگزاري اين جشنواره با توجه به نحوه­ پوشش شركت‌كنندگان و برخي اظهارات مطرح شده در آن نقض ارزش‌هاي اسلامي است و در جمهوري اسلامي كه يك نظام ديني و ارزشي است، نمي‌توان هر اقدام ناپسندي را انجام داد و با تشكيل جشنواره و استفاده از پوشش‌هاي عجيب و غريب و نامناسب، اقدامات خود را پشت عنوان حمايت از هنرمندان پنهان كرد.
توهين به مسوولان و نهادهاي كشور جرم است
جعفري دولت‌آبادي همچنين يكي از مسائل تاثيرگذار بر قوه قضاييه و به ويژه دادسراي عمومي تهران را فضاي سياسي كشور دانست و گفت: پر كردن فضاي رسانه‌ها از توهين و تهمت، نه در شان نظام اسلامي و نه در شان مسوولان است؛ نظام جمهوري اسلامي بر اخلاق و مردم‌‌سالاري ديني استوار است، اما متاسفانه امروزه هم از سوي برخي مسوولان و هم توسط برخي رسانه‌ها، توهين و نشر اكاذيب و انتشار مطالب خلاف واقع صورت مي‌گيرد كه اين اقدامات واجد وصف مجرمانه است.
وي با خاطرنشان كردن اينكه رسيدگي به برخي جرايم در صلاحيت ديگر مراجع ازجمله دادسراي ويژه روحانيت و دادسراي نظامي است، گفت: در حوزه جرايم عمومي كه داخل در وظايف دادسراي عمومي تهران است، دادستاني تهران با جديت ورود مي‌كند و اعلام مي‌كنيم طبق قانون مطبوعات كه: انتقاد با رعايت قيود عدم تخريب و توهين، آزاد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون