• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3602 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ مرداد

تحليل نتايج كشتي فرنگي در المپيك

رحيم علي‌آبادي عضو شوراي فني تيم‌هاي ملي كشتي

1- «سوريان» موفقيت‌هاي بسياري در ميادين سخت و بين‌المللي كسب كرده است. او همچنين مدال‌هاي زيادي در اين سال‌ها براي كشور به ارمغان آورده است. سوريان در سال‌هاي اخير با افت آمادگي جسماني و بدني روبه‌رو شده بود و دليل آن نيز شركت در چند مسابقه متعدد سخت و دشوار براي كسب سهميه المپيك در 10 ماه گذشته بوده است. مسابقات پي در پي انتخابي توان اين نابغه كشتي را كاهش داده است. نام سوريان در كشتي ما تكرارشدني نيست. فشارهاي وارده به اين نابغه كشتي، سبب شد تا او انگيزه‌اي براي تمرينات مدوام از خود نشان ندهد و كاهش وزن‌هاي مداوم در مدت كوتاه، اثرات نامطلوبي در آمادگي جسماني و بدن وي داشته است.
2- امروز در دنياي كشتي، مديريت و برنامه‌ريزي حرف نخست را مي‌زند. يك كشتي‌گير ديگر نمي‌تواند در همه مسابقات شركت كند. امروز در هر وزن، دو يا سه كشتي گير خوب در مسابقات مختلف به‌كار گرفته مي‌شوند و اين‌بار مسووليت و فشارهاي مداوم تمرينات و مسابقات بر ديگر نمايندگان كشتي در همان وزن تقسيم مي‌شود. بسياري از كشورها از همان روز اختتاميه بازي‌هاي المپيك براي چهار سال آينده برنامه‌ريزي مي‌كنند. آنها به جوانگرايي رو مي‌آورند، چون مي‌دانند المپيك محل آزمون و خطا نيست و تيم را با جوان‌هاي مستعد و باانگيزه براي المپيك چهار سال بعد آماده مي‌كنند.
3- ايران در بازي‌هاي المپيك 2012 لندن با سه مدال طلا قهرمان كشتي فرنگي شد. بايد از همان روز به فكر المپيك 2016 مي‌بوديم، نه در يك زمان كوتاه و آن هم با همان تركيب چهار سال پيش كه همه تكنيك‌ها و تاكتيك‌ها رو شده بود، گام به ميدان ريو مي‌گذاشتيم. تيم كشتي فرنگي ايران نسبت به تيم‌هاي ديگر ميانگين سني بالاتري داشت و طبيعي بود كه ملي‌پوشان نمي‌توانستند مانند چهار سال پيش كشتي بگيرند. وقتي كشتي «داويد چاكواتادزه» جوان را در وزن 85 كيلوگرم مي‌بينيد، به بي‌نظير بودن اين كشتي‌گير روس پي مي‌بريد. او در اين دوره از رقابت‌ها عالي كار كرد و در نهايت به مدال طلا نيز دست يافت.
4- «لوپز» كوبايي كه براي سومين بار طلاي المپيك را در 130 كيلوگرم كسب كرد نيز يك كشتي‌گير استثنايي است. او قدرت بدني و آمادگي جسماني بالايي دارد و هرگز فراز و نشيبي در مسابقات ندارد. بنابراين نمي‌توانيم ساده‌انديش باشيم و او را با «بشير باباجان زاده» مقايسه كنيم. البته باباجان‌زاده در حد و توان خودش خوب كشتي گرفت، ولي نمي‌توانيم از وي همانند كشتي‌گيران مطرح دنيا انتظار داشته باشيم. بايد از همين امروز براي چهار سال آينده برنامه‌ريزي كنيم. بايد تيم را جوان كنيم. بايد سيستم تمرين را عوض كنيم. نمي‌توانيم با زور و فشار مستقيم، كشتي‌گيري را از تشك خارج كنيم و امتياز بگيريم. كشتي «سعيد عبدولي» و «حبيب‌الله اخلاقي» بر اساس زور و فشار مستقيم بود. آنها ياد گرفته بودند كه با فشار و زور از حريف امتياز بگيرند در صورتي كه تكنيك، سرعت و قدرت بدني حرف نخست را در كشتي فرنگي امروز مي‌زند. نبايد مربيان از انتقاد، دلگير شوند. هدف از انتقاد پيشرفت كشتي كشورمان است. البته من يقين دارم كه در اوزان 66 و 98 كيلوگرم «اميد نوروزي» و «قاسم رضايي» موفق‌تر از ديگر كشتي‌گيران عمل خواهند كرد و اميدوارم اين دو نماينده كشورمان در ادامه رقابت‌هاي المپيك ريو به طلا دست يابند تا تلخي روزهاي نخست فراموش شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون