• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3605 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳۱ مرداد

راي سال آينده روحاني

حسين انصاري راد فعال سياسي

سال 92 وقتي كه آقاي روحاني روي كار آمد همه مي‌دانستند كه دولت چه كار سختي در پيش دارد. اولا دولت كشور را از محمود احمدي‌نژاد تحويل گرفته بود كه او تمام معيارهاي مديريت متعارف را در هم شكسته بود و اقتصاد كشور در وضعيت نابساماني بود. با اينكه آقاي احمدي‌نژاد كشور را با رشد 6 درصد از سيدمحمد خاتمي تحويل گرفت اما با رشد منفي 6 درصد به دولت فعلي تحويل داد. تحريم‌ها به‌شدت كشور را تحت فشار قرار داده بود كه اين امر ناشي از برخورد احمدي‌نژاد با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و سازمان ملل بود كه آنها را طنز تلقي مي‌كرد. آنقدر تحريم‌ها ما را تحت فشار قرار داده بود كه رهبري قبل از پايان آن دولت دستور مذاكره را داده بودند ودولت آقاي روحاني وقتي وارد شد كه مذاكرات شروع شده و تحريم‌ها به اوج خود رسيده بود. وضعيت تورم 40 درصد بود و وضع فرهنگ همه جا در هم شكسته بود. اين شرايط دشواري بود كه روحاني با آن مواجه بود. مهم‌ترين كاري كه روحاني انجام داد رفع تحريم‌ها هرچند به شكل نسبي بود و اين كار كمي نيست. به اعتقاد من اگر حسن روحاني طي اين سه سال هيچ كاري جز همين مورد نكرده باشد باز هم نمره او نمره قبولي خواهد بود.
رييس‌جمهور در بخش اقتصاد و فرهنگ با دشواري‌هاي جدي مواجه است كه هيچ كس از آن غافل نيست. تلاش‌هاي اصولگرايان و به خصوص گروهي از آنان از سوي ديگر گلوي دولت را مي‌فشارند. آنها براي پيدا كردن نقاط ضعف دولت و تحت فشار قرار دادن آن اتاق فكري تشكيل داده‌اند. بنابراين در مجموع با شرايطي كه داريم و با وجود همه موانع و دشواري‌هايي كه دولت با آن مواجه بوده است، عملكرد دكتر روحاني را به‌طور نسبي ناموفق نمي‌دانم. من اعتقاد دارم مردم ما هم به مشكلاتي كه دكتر روحاني با آنها مواجه است آشنا هستند و در مواردي كه گفته مي‌شود ايشان به وعده‌هايش عمل نكرده مردم مي‌دانند كه گاهي كار از دست رييس‌جمهور خارج است. بنابراين معتقد هستم در سياست خارجي و مديريت سياست داخلي موفق بوده‌اند. همچنين نمره ايشان در اقتصاد و فرهنگ به‌طور نسبي و در حدي كه توان داشته است منفي نيست.
اما در يك سال پيش رو هم دولت دقيقا بايد فشار بياورد تا تحريم‌ها يكسره برطرف شود و روابطي كه با جهان غرب برقرار كرده به نتيجه برسد تا در نتيجه اين امر معاملات و روابط اقتصادي بين ايران و جهان آنچنان كه دكتر روحاني وعده داده است برقرار شود تا ايشان بتواند با همين سياست‌هايي كه داشته به‌طور روشن‌تر مسير خود را ادامه دهد. به علاوه ايشان بايد مختصات آنچه را تحويل گرفته است با دقت به مردم بازگو كند. بايد به مردم بگويد كه اقتصاد و سياست خارجي و داخلي در چه وضعي بوده و وضع بودجه و خزانه در چه شرايطي بوده است. بايد به صورت شفاف به مردم بگويد درآمد آقاي احمدي‌نژاد در طول رياست‌جمهوري‌اش چه ميزان بوده و چقدر از اين درآمد صرف عمران و آبادي كشور شده است. ايشان بايد شرايط را روشن و بدون مبالغه و بدون يك كلمه كم و زياد براي مردم بيان كند تا مردم به آن پي ببرند. از هر گونه مبالغه و زياده گويي و كم و زياد كردن ارقام پرهيز كند اما همه آنچه بوده را براي مردم توضيح دهد. من ترديد ندارم كه كشور در سال 96 هم به ايشان راي خواهد داد و ايشان قطعا از سال 92 هم راي بيشتري خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون