فعاليتهاي فستيوال موسيقي نواحي آينهدار تشريح شد
حالتِ «زار»ِ موسيقي ايراني و راه درمان آن
علي مغازهاي، دبير هنري جشنواره موسيقي نواحي آينهدار، در نشست خبري اين جشنواره مشكل موسيقي ايراني را به «زار» (حالت آشفته و نزار) تعبير كرد و گفت كه براي درمان اين موقعيت نياز به «بابازار» و «مامازار» داريم.
چنين تعبيري به اين معناست كه براي حل مشكل موسيقي ايراني بايد از خود اهالي موسيقي كمك گرفته شود. او در ادامه صحبتهاي خود ابراز اميدواري كرد خانه موسيقي و سازمانهاي مرتبط به موسيقي ايراني و حفظ و زنده نگه داشتن آن كمك كنند.
جشنواره موسيقي نواحي آينهدار نيز به همين منظور برگزار ميشود. در اين جشنواره قرار است مفهوم اصالت موسيقي اقوام در ميان خودشان جا بيفتد. به گفته دبير هنري جشنواره موسيقي نواحي آينهدار، «پيش از اين نيز جشنوارههايي برگزار شد كه سلايق برگزاركنندگان آنها باعث شد جوانان مناطق مختلف، گرايشهاي جديدي در موسيقي پيدا كنند؛ اما آينهدار ميخواهد بگويد اين اصالت موسيقي اقوام مختلف است كه ارزش دارد.»
دبير هنري فستيوال آينهدار عنوان كرد كه در اين فستيوال قرار است توجه مسوولان فرهنگي را به موسيقي جلب كنند: «تا به حال از ما حمايتهاي خوبي شده است، اما ما معتقديم براي موسيقي بايد خيلي فعاليت شود. چند وقت پيش، يكي از هنرمندان موسيقي نواحي با من تماس گرفت و گفت، به دادمان برسيد به ما گفتهاند كه ديگر نميتوانيد در مجالس عروسي از موسيقي استفاده كنيد.»
او دليل خاصي براي مشاوره نگرفتن از محمدرضا درويشي، پژوهشگر موسيقي در برگزاري اين جشنواره ارايه نداد و گفت: «بين ما سوءتفاهمي وجود ندارد و استعفاي آقاي درويشي، واكنشي به چند موضوع مختلف بود.»
در ادامه اين نشست، مريم قرهسو كه دبير علمي اين جشنواره را برعهده دارد از برقراري ارتباط جشنواره با پژوهشگران و موسيقيدانان در طول سال خبر داد. به گفته او فراخوانهايي با هدف غنيتر شدن بانك نوشتاري مقالات مربوط به موسيقي اقوام منتشر شده و متخصصان اين حوزه ميتوانند به پربارتر شدن جشنواره كمك كنند.
قرهسو همچنين در ادامه از انتشار دو كتاب شامل مجموعه مقالات موسيقي صحبت كرد: «كتاب اول، «كتاب سال آينهدار» است كه روي مفاهيم و مباني موسيقي متمركز ميشود. كتاب دوم همزمان با «شبهاي موسيقي نواحي ايران» منتشر ميشود و روي مفاهيم و سوالاتي كار ميكند كه به موسيقي نواحي ايران ميپردازد.»
جشنواره آينهدار در كنار همه فعاليتهاي خود، به دانشجويان و پژوهشگران موسيقي بورسيههاي پژوهشي ميدهد. دبير علمي اين فستيوال توضيح داد كه «شش پژوهشگر ايراني و يك پژوهشگر غيرايراني توسط آينهدار حمايت و بورسيه ميشوند تا درباره موضوعات مشخصي كه مربوط به اقوام است، پژوهش كنند. »
اما قرهسو درباره نحوه ارايه بورسيه به پژوهشگران، توضيحاتي نيز ارايه داد: «پژوهشگران طبق فراخواني كه ما روي وبسايت اين فستيوال قرار داديم، طرحهاي خود را ارايه ميكنند و ما پس از تحقيق و بررسي تشخيص ميدهيم، بورسيه به چه كسي تعلق گيرد.»
او دليل استفاده از پژوهشگران خارجي را تنوع نگاه آنها نسبت به پژوهشگران ايراني دانست: «ما به اين دليل از پژوهشگران خارجي استفاده ميكنيم كه ممكن است چيزي را ببينند كه پژوهشگران ايراني نميبينند. ما اين فراخوان را به زبان انگليسي براي 10 دانشگاه اروپايي و يك دانشگاه امريكايي فرستاديم، آنها ميتوانند براي تحقيق ميداني به ايران بيايند و پروژه خود را به ما تحويل دهند.»
اما اين جشنواره تنها به نمايش موسيقي نميپردازد؛ آينهدار براي تمام سال، برنامه تدارك ديده و هرگز وارد مسائل رقابتي در موسيقي نميشود. جشنواره آينهدار قرار نيست موسيقي منطقهاي را به منطقه ديگر ارجح بداند.
همچنين گزارش سالانه جشنواره در قالب يك مجله منتشر ميشود. از ديگر برنامههاي فستيوال آينهدار، برگزاري نشستهاي تخصصي موسيقي نواحي است كه دوشنبههاي هر ماه با نام «دوشنبههاي آينهدار» برگزار ميشود. مغازهاي، همچنين از برگزاري نخستين نشست تخصصي در تاريخ هشتم شهريورماه با حضور ژاندورينگ در گالري محسن خبر داد.