• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3606 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱ شهريور

رييس‌جمهور:

ورود اس- ۳۰۰ به ايران يك كلمه رمز براي دنياست

گروه سياسي

رييس‌جمهوري كه سال گذشته اتفاقي به نام برجام را براي ايران رقم زد، ديروز در آيين گراميداشت روز ملي صنعت دفاعي بار ديگر از اين دستاورد دولتش كه در ماه‌هاي اخير به‌شدت زير تيغ مخالفانش بوده دفاع كرد. حسن روحاني اين‌بار كاركنان صنعت دفاعي را براي نتايج برجام گواه مي‌گيرد و مي‌گويد: امروز فضاي ديگري براي ما ايجاد شده است؛ اين را وزارت دفاع و صنعت دفاعي به خوبي مي‌تواند توضيح دهد كه فضاي بعد از برجام چقدر نسبت به قبل از برجام تغيير كرده است. رييس‌جمهور چندين بار در طول صحبت‌هايش به نقش وزارت دفاع و مسوولان اين وزارتخانه در مساله برجام اشاره كرد و به آنها خسته نباشيد گفت. صحبت‌هاي روحاني اما رنگ و بوي گذشته را نيز داشت، آنجايي كه رييس‌جمهوري از خاطرات دهه‌هاي پيش سخن پيش كشيد، از روزهايي كه فرمانده پدافند هوايي كل كشور بود.
حل مساله پي.‌ام. دي پيروزي اخلاقي ايران بود
رييس‌جمهوري در جمع مسوولان وزارت دفاع گفت: مرداد 95 تفاوت‌هايي با مرداد سال 94 داريم؛ از لحاظ فضايي كه در سطح منطقه و جهان براي جمهوري اسلامي ايران به وجود آمده و مي‌توانيم از استعدادها، نيروهايمان و از فرصت‌هايي كه براي كشور ما در سطح جهان وجود دارد، بهتر استفاده كنيم. روحاني با خسته نباشيد به مسوولان وزارتخانه دفاع و وزير دفاع به خاطر تلاش‌هاي بسيار تاثيرگذار وارزشمندي كه در برجام داشتند، خاطرنشان كرد: برجام كار عظيم و بزرگي بود كه بسياري از نيروها و كارگزاران نظام ما در بخش‌هاي مختلف نقش و تاثير داشتند و وزارت دفاع از جمله آنها بود. به گزارش ايرنا رييس‌جمهوري افزود: در مساله پي.‌ام. دي كه حل اين مساله بار بزرگي بر دوش وزارت دفاع ومتخصصين آن بود، براي پاسخ به ده‌ها سوال آژانس براي آنكه ثابت شود دشمنان اين انقلاب و بدخواهان نسبت به ما دروغ گفتند، حل مساله پي.‌ام. دي پيروزي اخلاقي ايران بود كه به دنيا ثابت كرديم راستگو هستيم و بدخواهان ما دروغگو هستند. روحاني اضافه كرد: اينكه آژانس بين‌المللي بعد از سال‌ها اعلام كرد كه نسبت به گذشته پرونده هسته‌اي ايران بحثي نداريم و نسبت به گذشته پرونده كاملا بسته شده و امروز كاري كه داريم نسبت به آينده و اجراي برجام است، اين يك پيروزي حقوقي، فني و اخلاقي بود كه ما به دست آورديم و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح همه توان فني، حقوقي و سياسي خود را براي اين كار به كار گرفت. وي با بيان اينكه كار بسيار عظيم و بزرگ بود، خاطرنشان كرد: از همه‌چيز برجام كه بگذريم و از صدها خاصيت برجام بگذريم اين را نمي‌تواند كسي منكر شود كه ثابت كرديم بدخواهان ما دروغ مي‌گويند و ما راست مي‌گوييم. رييس دولت يازدهم تصريح كرد: امروز فضاي ديگري براي ما ايجاد شده است؛ اين را وزارت دفاع و صنعت دفاعي به خوبي مي‌تواند توضيح دهد كه فضاي بعد از برجام چقدر نسبت به قبل از برجام تغيير كرده است. روحاني ادامه داد: امروز اگر ما يك نقشه‌اي مي‌خواهيم، اگر امروز يك ماده اوليه‌اي را مي‌خواهيم، امروز اگر فولاد خاص و آلياژ خاصي مورد نظر ما است، امروز اگر ما مي‌خواهيم رابطه علمي با يك موسسه‌اي برگزار و برقرار كنيم آيا شرايط امروز ما با شرايط يكسال پيش فرق كرده است يا نه؟ اگر فرق كرده است به معناي فضاي جديدي است كه برجام براي ما در زمينه فناوري‌هاي پيشرفته و پيچيده به وجود آورده است. روحاني گفت: البته اساس كار اين است كه در همه اين زمينه‌ها تلاش، فعاليت و اقدام كنيم و روي پاي خودمان بايستيم و در مسير خودكفايي حركت كنيم. رييس‌جمهوري يادآور شد: اما گاهي وقت‌ها يك همكاري، كار ما را چند سال جلو مي‌اندازد. گاهي وقت‌ها است كه يك نقشه كار ما را چند ماه جلو مي‌اندازد. سرعت براي ما مهم است. دنيا كه نايستاده منتظر حركت ما باشد. بايد فاصله خود را با صنعت دنيا جبران كنيم.
خاطرات روحاني از صنعت دفاع هوايي كشور
 در دوران دفاع مقدس
رييس‌جمهوري ادامه داد: سال اول جنگ امريكايي‌ها رها كرده و رفته بودند، ما هم نمي‌خواستيم آنها بالاي سر ما باشند. چقدر سخت بود وقتي يك موتور را باز مي‌كرديم يا مي‌خواستيم جمع كنيم و ببنديم. يك موشك را باز مي‌كرديم و مي‌خواستيم تعمير كنيم. روحاني با بيان اينكه من يادم هست سال 1358 قبل از جنگ نخستين باري كه موتور فونيكس را در اصفهان باز كرده بودند و مي‌خواستند با تعميرات اين موتور كاملا آشنا شوند، يادآور شد: خيلي مهم است كه ما قدم به قدم توانستيم جلو برويم. يك كامپوننت‌هايي در هواپيما بود كه ما اينها را اصلا باز نمي‌كرديم. كل كامپوننت عوض مي‌شد چون به ما نمي‌دادند. وي افزود: نخستين باري كه مي‌خواستيم آنها را باز كنيم براي ما خيلي عجيب و غريب بود. خيلي از آنها را باز كرديم، تعمير كرديم بعد اكثر آنها را باز كرديم به تعمير رسانديم و برديم روي هواپيما. كار بزرگي بود كه در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد. وي اضافه كرد: زماني ناچار شديم موشك هاگ تهران را به‌طور كلي خاموش كنيم. من به كسي نگفته بودم. به مسوولان رده بالاي خودم نگفته بودم. خاموش كرده بوديم. چند ماه هم گذشته بود. يك جلسه‌اي بود با حضور مسوولان رده بالا بحث و صحبت شد كه هاگ تهران، گفتم هاگ تهران خاموش است. گفتند هاگ تهران خاموش است؟ از كي(چه زماني) خاموش است؟ گفتم دو تا سه ماه است. خيلي دچار تعجب شدند. معاون جانشين فرماندهي كل قوا در دوران دفاع مقدس يادآور شد: در آن جلسه رهبر معظم انقلاب به من گفتند تو با چه جراتي اين كار را كردي؟ سه ماه هاگ تهران خاموش است!؟ گفتم بله؛ من خاموش كردم با مسووليت خودم. چون اگر مي‌آمدم مشورت مي‌كردم شما همه ترديد مي‌كرديد. براي من خارك مهم بود و مي‌خواستم حفظ كنم. قطعه نداشتم اين كار را كردم. سه ماه هاگ تهران خاموش بود كه البته آن زماني كه من داشتم مي‌گفتم شرايط ما بهتر شده بود.
اعتبارات بنيه دفاعي سال 95
دو برابر سال 92 است
رييس‌جمهوري گفت: دولت با همه سختي‌هايي كه از لحاظ مالي و پولي در طول سال‌هاي گذشته داشت براي نيروهاي مسلح كم نگذاشتيم و اعتبارات بنيه دفاعي سال 95 بيش از دو برابر سال 92 است. روحاني با بيان اينكه در سال گذشته بودجه دفاعي نزديك دو برابر بوده و امسال بيش از دو برابر خواهد بود، افزود: اين اقدام نشان مي‌دهد دولت باهمه سختي‌ها، اولويت خود را نيروهاي مسلح مي‌داند و بنيه دفاعي را مورد توجه قرار مي‌دهد و مي‌داند توانمندي دفاعي يعني چه. وي اضافه كرد: اگر امروز قادر هستيم در دنياي سياست و پشت ميز مذاكره سخن بگوييم اول به خاطر قدرت ملي، وحدت ملي و به خاطر ملت يكپارچه و رهبري شجاع است. رييس دولت تدبير و اميد با اشاره به خريدهاي تسليحاتي در صنعت هوايي و در بخش‌هاي مختلف گفت: رابطه ما با دنيا براي خريد تسليحات برقرار شده است؛ در شرايط امروز دنيا ورود اس- 300 يك كلمه رمز است كه بعد از ساليان دراز به آن و امكاناتي كه الان داريم، رسيديم. وي با اشاره به سابقه اقدامات انجام شده براي تامين سامانه دفاعي اس- 300 گفت: در اواخر سال 1368 هنگامي كه مسوول پدافند هوايي بودم، براي خريد اس- 300 خدمت مقام معظم رهبري نخستين نامه را نوشتيم و مرحوم ستاري هم در آن سهيم بود كه به خريد سيستم پدافندي اس- 300 نياز داريم. روحاني ادامه داد: از آن زمان تا امروز حدود 28 سالي طول كشيده است، معمولا در كشور ما خيلي چيزهايي كه مي‌خواهيم بگيريم، فراز و نشيب داريم؛ فقط برجام نيست كه فراز و نشيب داريم؛ تا همه قبول كنند و به سهم خودشان برسند، زمان مي‌برد و ما امروز به اين نقطه رسيديم. رييس‌جمهوري اضافه كرد: اين خريد به معني علامتي است كه با دنيا داريم كار مي‌كنيم، مي‌توانيم سلاح مورد نياز را بخريم، بفروشيم و بسازيم و قدم‌هاي ما، قدم‌هاي بسيار موثري بوده است.

 

سامانه موشكي باور ۳۷۳ رونمايي شد

سامانه موشكي باور ۳۷۳ رسما با حضور رييس‌جمهور، رونمايي شد. به گزارش ايسنا، با حضور رييس‌جمهور در سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از توانمندي‌هاي اين وزارتخانه در حوزه هوايي شامل بخش‌هاي هواپيماهاي جنگنده و ترابري، بالگردها، هواپيماهاي بدون سرنشين و فناوري‌هاي نوين رونمايي شد. رييس‌جمهور در اين بازديد از نزديك در جريان آخرين دستاوردها و تحولات اين حوزه راهبردي از جمله مراحل طراحي و ساخت نخستين موتور توربوجت ملي هواپيما قرار گرفت. در اين بازديد رييس‌جمهور از بخش‌هاي مختلف سامانه پدافند هوايي برد بلند باور ٣٧٣ كه به دست توانمند دانشمندان و متخصصان سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع و با همكاري قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) و مراكز علمي و پژوهشي كشور طراحي و ساخته شده است، بازديد كرد.


رونمايي  ازنخستين موتور توربوجت ملي هواپيما
رييس‌جمهور از نخستين موتور توربوجت ملي هواپيما رونمايي كرد. همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعي، از نخستين موتور توربوجت ملي هواپيما، با حضور رييس‌جمهوري رونمايي شد. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز يكشنبه در مراسم روز صنعت دفاعي كه در سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع با حضور سردار حسين دهقان وزير دفاع پشتيباني نيروهاي مسلح، جمعي از مديران ارشد، دانشمندان و متخصصان اين وزارتخانه، نيروهاي مسلح و شبكه همكاران صنعتي - تحقيقاتي برگزار شد، از نخستين موتور توربوجت ملي هواپيما با نام اوج رونمايي كرد. به گفته وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، با نهايي شدن ساخت اين محصول علاوه بر قطع رشته‌هاي وابستگي به اين‌گونه موتورهاي هوايي، جمهوري اسلامي ايران در زمره هشت كشور صاحب دانش و طراحي و فناوري ساخت اين دسته از موتورها قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون