• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3609 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور

جابه‌جايي مهره‌ها در وزارت صنعت

گروه اقتصادي | از چندي پيش زمزمه‌هاي تغيير و تحولات در بدنه معاونتي وزارت صنعت، معدن و تجارت به گوش مي‌رسيد و هر بار از سوي يكي از معاونت‌هاي وزارت صنعت تكذيب يا رد مي‌شد. اما همان زمان كه به يكباره بعد از افزايش رفت و آمدهاي نمايندگان سابق مجلس بعد از اتمام دوره مجلس نهم در راهروهاي وزارت صنعت كه منجر به مهر و امضا شدن نامه انتصاب رحماني، رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس نهم به عنوان قائم‌مقام وزير صنعت معدن و تجارت شد بعيد نبود كه حضور مجتبي خسروتاج به عنوان قائم مقام وزير كمرنگ شده و به سمت حذف شدن پيش برود. هر چند كه اين معاون بازرگاني وزير با همان لبخند هميشگي‌اش نشان مي‌داد كه همچنان بر قدرت قبلي است اما به مرور زمان نشان داده شد تغييرات در بدنه وزارت صنعت منوط به انتصاب‌هاي جديد نيست و به زودي به معاونت‌هاي ديگر هم مي‌رسد. شايد بر همين اساس بود كه توديع و معارفه علي‌اصغر توفيق، معاون پژوهشي وزير در آرامش و سكوت برگزار شد و اين معاون قديمي با حكم مشاوره از ساختمان نادري به ساختمان خود وزارت صنعت نقل‌مكان كرد تا از اين پس تجربه‌هاي مشتركش با نعمت‌زاده را زير و رو كند. بعد از آن حكم به جابه‌جايي گودرزي خورد و مدير سابق روابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت مجددا به اين وزارتخانه بازگشت و سكاندار روابط عمومي وزارت صنعت شد تا مشاور اسبق وزير كه زماني حكم مديريت روابط عمومي را در اختيار گرفته بود به ادامه روندتدريس خود در موضوع هوش هيجاني‌اش كه سوژه‌اي جديد است بپردازد.  تغييرات به همين زمان ختم نشد و بعد از توفيق و گودرزي نوبت به افخمي‌راد رسيد. معاون وزير و رييس سازمان توسعه تجارت كه تاكنون سه بار نامه استعفاي خود را به وزير ارايه كرده بود براي سومين بار نامه‌اش را به دفتر وزير فرستاد و در نهايت وزير با نگارش موافقت مي‌شود خيال اين معاونش را نيز راحت كرد و بالاخره سومين استعفا پذيرفته شد. هرچند كه حتي روابط عمومي سازمان توسعه تجارت هم در مورد اين خبر و استعفا جز تعجب تنها به تاييد آن مي‌پرداختند و از گزينه جايگزين اظهار بي‌اطلاعي مي‌كردند تا اينكه وزير در حكمي جديد در صبح روز چهارشنبه معاون بازرگاني خود را از ساختمان خيابان سميه به خيابان سئول فرستاد تا به جاي قائم‌مقامي و معاونت بازرگاني از اين پس در پست معاونت توسعه تجارت فعاليت كند.
 افخمي‌راد از مهر ماه سال ۱۳۹۲ سكان هدايت سازمان توسعه تجارت را بر عهده داشت و حالا به نظر مي‌رسد يدالله صادقي كه سابقا رياست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران را داشته، به عنوان معاون بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت تعيين شود.
افخمي‌راد: از عملكردم سربلندم
ولي‌الله افخمي‌راد در مراسم توديع و معارفه رياست سازمان توسعه تجارت با گفتن اينكه «از عملكردم در سازمان توسعه تجارت سربلند هستم»، بر تداوم مثبت بودن تراز تجاري كشور در 5 ماه سال جاري تاكيد كرد و در توضيح بيشتر عملكرد سه ساله‌اش گفت: «هم‌اكنون صادرات 75/1 ميليارد دلار از واردات پيشي گرفته است. مثبت شدن تراز تجاري كشور در بخش صادرات غيرنفتي مهم‌ترين نتيجه‌اي است كه حاصل شده و تراز تجاري در پنج ماهه نخست سال جاري نيز كماكان مثبت مانده است. در اين سه سال مديريت واردات و گسترش صادرات از جمله برنامه‌هاي محوري ما بود به طوري كه توانستيم سهم كالاهاي مصرفي را از 5/7 ميليارد دلار معادل 9/14 درصد در سال 1392 به 4/5 ميليارد دلار معادل 6/13 درصد در سال 1394 كاهش دهيم. در همين مدت سهم كالاهاي واسطه‌اي از 1/68 درصد در سال 1392 به 9/67 درصد در سال 1394 كاهش يافت، ضمن اينكه واردات كالاهاي سرمايه‌اي نيز از 5/14 درصد در سال 1392 به 5/18 درصد در سال 1394 افزايش نشان داد.»
رييس سابق سازمان توسعه تجارت به واردات كالاهاي گروه 10 نيز اشاره كرد و گفت: «در سال 1392 يك ميليارد و 870 ميليون دلار به واردات كالاهاي گروه 10 اختصاص يافت كه اين رقم در سال 1394 به 524 ميليون دلار كاهش يافته و اين نشان‌دهنده مديريت هدفمند واردات است. همچنين تنظيم نظام تعرفه‌اي، چاپ به موقع كتاب مقررات صادرات و واردات، اجراي دقيق قوانين و حذف موانع و ممنوعيت‌هاي دست‌وپاگير نيز از ديگر نتايج مثبت رياست 3 ساله‌اش بر سازمان توسعه تجارت بود.»
افزايش تعداد رايزنان بازرگاني موضوع ديگري بود كه افخمي‌راد به آن اشاره كرد و گفت: «در اين مدت توانستيم تعداد رايزنان بازرگاني را از 7 به 22 نفر ارتقا دهيم.» موضوع ديگري كه رييس سابق سازمان توسعه تجارت ايران به آن اشاره كرد روند مثبت انعقاد تجارت ترجيحي با كشورهاي همسايه، اتحاديه اوراسيا، هند و پاكستان و همچنين الحاق به WTO بود، وي در اين مورد گفت: «اين مسووليت را با نهايت جديد پيش برده‌ايم و در دو سال و نيم گذشته قدم‌هاي موثري براي عضويت سازمان تجارت جهاني برداشته‌ايم. در اين سه سال علاوه بر وظايفي كه در سازمان توسعه تجارت بر عهده داشتم وظيفه پيگيري و الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني نيز به وظايفم افزوده شد، ضمن اينكه همزمان با مذاكرات با 1+5 حوزه كاري ما نيز گسترده‌تر و توقعات ما نيز بيشتر مي‌شد. برخي مديران فرآيند‌نگر هستند اما آقاي نعمت‌زاده ديدگاه نتيجه‌‌گرايي را دارند به همين دليل ما در سازمان توسعه تجارت بر آن بوديم كه رويدادها را سريعا به نتيجه مطلوب برسانيم.»
وي به ساختار سازمان توسعه تجارت اشاره كرد و يادآور شد: «اين سازمان تركيبي از چند مركز و سازمان ديگر است به همين دليل تركيب نامتجانسي را شكل داده كه مسووليت رياست آن شايد سخت‌تر از ساير قسمت‌هاي وزارتخانه باشد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون