• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3152 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي

مقامات بسياري از جهان در راهپيمايي پاريس شركت مي‌كنند

راهپيمايي وحدت در مقابل افراط‌گرايي

هفته كابوس‌وار فرانسوي‌ها به پايان خود نزديك مي‌شود و فرانسه پس از عبور از بندبازي چند تروريست و گروگانگير، يك راهپيمايي سراسري عليه تروريسم و افراط‌گرايي برگزار مي‌كند. تدابير شديد امنيتي در سراسر فرانسه در حال اجرا است، تمامي مراكز گردشگري تحت نظارت ماموران امنيتي قرار دارند و هرگونه رفت و آمد زيرنظر آنها است، حالت فوق‌العاده در فرانسه كماكان ادامه دارد و به نظر مي‌رسد كه مردم هنوز در التهاب هر نوع حمله احتمالي ديگر قرار دارند و تشنج و اضطراب در خيابان‌هاي پاريس احساس مي‌شود.
همزمان پليس هم كماكان به دنبال همسر فرد گروگانگيري است كه روز جمعه 15 تن را در فروشگاهي به گروگان گرفته بود و در نهايت كشته شد. اين زن كه حيات بوم‌الدين نام دارد، 26 ساله است و گفته مي‌شد كه هنگام گروگانگيري به همراه فرد گروگانگير بوده اما پليس با وجود كشتن كوليبالي 32 ساله، ردي از حيات بوم‌الدين نيافته است.

روز وحدت و همبستگي عليه ترور

با اين حال موضوع اصلي در فرانسه پس از دو حمله روز چهارشنبه به نشريه طنز شارلي ابدو و گروگانگيري فروشگاه در روز جمعه، برگزاري راهپيمايي سراسري امروز است. اين راهپيمايي همبستگي كه با حضور رهبران ساير كشورهايي اروپايي برگزار مي‌شود، زنجيره وحدت فرانسوي‌ها نيز به شمار مي‌آيد. قرار است شهروندان پاريس از مسلمان، مسيحي، يهودي و... در اين گردهمايي بزرگ شركت كنند. بنا بر آخرين گزارش‌ها، ديويد كامرون نخست‌وزير بريتانيا، آنجلا مركل صدراعظم آلمان، ماتيو رنتزي نخست‌وزير ايتاليا، ماريانو راخوي نخست‌وزير اسپانيا و الكساندر استوب نخست‌وزير فنلاند براي همدردي و نشانه همبستگي با مردم فرانسه در اين راهپيمايي حضور مي‌يابند. همچنين برخي خبرها حاكي از آن است كه رهبران كشورهاي بلژيك، پرتغال، لهستان، سوئد، دانمارك، نروژ و اوكراين نيز براي حضور در اين راهپيمايي اعلام آمادگي كرده‌اند. علاوه بر رهبران كشورهاي اروپايي، مقام‌هاي اتحاديه اروپا نيز بناست در اين راهپيمايي حضور يابند. دونالد تاسك، رييس شوراي اروپا و ژان كلود يونكر، رييس كميسيون اروپا در كنار فدريكا موگريني، رييس امور خارجه اتحاديه اروپا نيز در اين راهپيمايي شركت خواهند كرد.
دولت فرانسه قصد دارد تا با برگزاري راهپيمايي در روز يكشنبه نمايشي از وحدت و همبستگي را به نمايش بگذارد. جايي كه علاوه بر اين موضوع اولاند نيز قصد دارد تا با نمايش قدرت، ضعف امنيتي بر سر حملات تروريستي را تا حدودي پوشش دهد. از سوي ديگر رهبران اروپايي مي‌دانند كه در شرايط حساس فعلي چاره‌يي جز همبستگي ميان تمام اعضا نيست زيرا در حال حاضر با ادامه اين روند حملات تروريستي به فرانسه ختم نخواهد شد و به نقطه ديگري از اروپا كوچ خواهد كرد و مي‌توانيم در روزها و هفته‌هاي آينده شاهد گونه ديگري از عمليات‌هاي تروريستي در ساير نقاط اروپا باشيم.

همبستگي جهاني

رويدادهاي هفته گذشته فرانسه شايد بتواند ايجاد‌كننده موج عظيمي از همبستگي كشورهاي مختلف نسبت به تروريسم و افراط‌گرايي در هر نقطه از جهان باشد. اگرچه اين همبستگي با همدردي و همدلي جهاني با دولت و ملت فرانسه آغاز شد، اما زنجيره اين همبستگي از غربي‌ترين كشور جهان يعني امريكا تا شرقي‌ترين نقطه يعني كره شمالي را در بر گرفت. در اين ميان ائمه جماعت نمازهاي جمعه در ايران، لبنان، سوريه و ساير كشورهاي خاورميانه نيز حملات تروريستي در فرانسه را محكوم كردند و خواستار رويكرد همه‌جانبه براي مقابله با افراط گرايي شدند. باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا تاكيد كرد كه دولت فرانسه از پشتيباني امريكا برخوردار است. اوباما تصريح كرد كه فرانسه قديمي‌ترين متحد امريكا به شمار مي‌آيد. اوباما خطاب به دولت و مردم فرانسه در تجمعي در ايالت تنسي امريكا گفت: ما همراه شما براي ارزش‌هاي مشترك مبارزه مي‌كنيم.

درخواست و وعده اولاند

فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه پس از پايان گروگانگيري روز جمعه فرانسه در پيامي خطاب به مردم فرانسه گفت: شما را به هوشياري فرا مي‌خوانم و از شما مي‌خواهم كه اتحاد خود را عليه عدم مدارا به نمايش بگذاريد. اولاند با اشاره به برگزاري راهپيمايي روز يكشنبه در پاريس تاكيد كرد كه شهروندان پايتخت و ديگر شهرهاي فرانسه به احترام قربانيان و در مخالفت با حملات اسلام‌گرايان به خيابان‌ها خواهند آمد. وي تاكيد كرد كه مردم فرانسه در برابر هيچ فشاري سر خم نمي‌كنند و از هيچ چيز واهمه ندارند. اولاند در ادامه سخنانش اعلام كرد كه راهپيمايي روز يكشنبه براي دفاع از دموكراسي، آزادي و تكثرگرايي صورت مي‌گيرد. وي از شهروندان فرانسوي خواست كه مانع ايجاد شكاف در صفوف خود شوند. اولاند افزود: كساني كه دست به اين اقدام تروريستي زدند، اين افراط‌گرايان، هيچ‌گونه ارتباطي با دين اسلام ندارند.

آيا لوپن در راهپيمايي شركت مي‌كند؟

در حالي كه به نظر مي‌رسد، فرانسوا اولاند رييس‌جمهور فرانسه، تلاش كرده است تمامي اقشار فرانسوي در راهپيمايي همبستگي شركت كنند، اما ظاهرا جبهه ملي فرانسه به رهبري مارين لوپن، قصد حضور در اين راهپيمايي را ندارد. او پس از گروگانگيري روز جمعه اعلام كرد، كه بايد مجازات سختگيرانه‌تري عليه تروريست‌ها اعمال شود و اگر من در انتخابات سال 2017 فرانسه رييس‌جمهور شوم اين موضوع را به رفراندوم عمومي مي‌گذارم. از سوي ديگر برخي كارشناسان معتقدند كه وقايع اخير در فرانسه باعث افزايش محبوبيت لوپن شود. از سوي ديگر اعلام حضور رهبران اتحاديه اروپا در راهپيمايي روز يكشنبه مزيد بر علت شده است، از آنجايي كه جبهه ملي فرانسه ماهيت اتحاديه اروپا را قبول ندارد در اين راهپيمايي حضور پيدا نمي‌كند اما عدم حضور لوپن در راهپيمايي نيز مي‌تواند خط مشي او را با گروه زيادي از مردم فرانسه مشخص كند و نشان مي‌دهد كه لوپن گروه خاصي از مردم فرانسه را رهبري مي‌كند.

القاعده يمن مسوول حمله تروريستي پاريس

 حارث نظاري، مسوول امور حقوقي القاعده يمن در فايلي صوتي با عنوان سخناني در خصوص حمله به پاريس اعلام كرد كه سعيد و شريف كواشي با حمايت اين گروه  به مقر دفتر مجله شارلي ابدو حمله كردند. نظاري در اين فايل صوتي اعلام كرد: ما از مرگ نمي‌ترسيم و از فرانسوي‌ها مي‌خواهيم دست از دشمني با مسلمانان بردارند. شريف كواشي نيز كه يكي از عاملان حمله مجله شارلي ابدو بود، پيش از آنكه كشته شود در گفت‌وگو با يك شبكه تلويزيوني فرانسوي اعلام كرده بود كه گروه القاعده يمن از وي حمايت مالي به عمل آورده و از وي خواسته است تا دست به چنين حمله‌يي بزند. خبرگزاري رويترز به نقل از منابع امنيتي يمن گزارش داده بود كه يكي از اين برادران در سال 2011 كه در يمن حضور داشت، با انور عولقي، از رهبران ارشد القاعده ديدار داشت. مقام‌هاي امريكايي نيز مي‌گويند، سعيد كواشي 34 ساله در يمن حدود چند ماه تحت آموزش گروه‌هاي وابسته به القاعده قرار داشته است.

يادآوري

روز چهارشنبه دو فرد مسلح با يك ماشين در جلوي نشريه شارلي ابدو توقف كرده و وارد دفتر اين نشريه طنز شدند و طي 5 دقيقه حمامي از خون به راه انداختند و تعدادي از كارتونيست‌هاي اين نشريه را قتل عام كردند و گريختند. پس از شناسايي حمله‌كنندگان روز چهارشنبه، مشخص شد كه مظنونان سعيد و شريف كواشي نام دارند كه هر دو برادر هستند. پليس اين دو را به همراه يك گروگان در چاپخانه‌يي به دام انداخت. اما در طرف مقابل واقعه‌يي ديگر رخ داد، فردي به نام كوليبالي به همراه دوستش در فروشگاهي در شرق پاريس 15 نفر را به گروگان گرفت و خواهان پايان محاصره چاپخانه و رهايي برادران كواشي شد، سرانجام در پايان روز جمعه با كشته شدن برادران كواشي و كوليبالي غائله به پايان رسيد، اما كماكان سرنوشت حيات بوم‌الدين، همدست كوليبالي روشن نيست. طبق آخرين آمار در عمليات تروريستي هفته گذشته دست كم 16 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون