• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3609 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور

ژاپن، چين و كره جنوبي عليه پيونگ يانگ متحد شدند

بازي بالستيكي كره شمالي در شبه جزيره

خبرگزاري يونهاب كره جنوبي به نقل از ستاد مشترك ارتش اين كشور خبر داد كه كره شمالي ساعت 5:30 بامداد روز گذشته از يك زيردريايي در ساحل شرقي خود موشكي بالستيك پرتاب كرده است. بر اساس اين گزارش موشك پس از طي ۵۰۰ كيلومتر در دريا فرود آمده است. يك سخنگوي ارتش ايالات متحده آزمايش موشكي كره شمالي را تاييد كرده و آن را اقدامي تحريك‌آميز برشمرده است. شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن نيز در واكنش به اقدام كره شمالي گفت: اين آزمايش اقدامي غيرقابل بخشش و غيرمسوولانه است. به گفته او، موشك پيش از فرود در دريا، وارد حريم هوايي ژاپن شده است. موشك آزمايش‌شده احتمالا از نوع KN-11 بوده است؛ موشكي بالستيك كه از زير آب شليك مي‌شود و در دست ساخت است. اين موشك از جمله بر پايه مدلR-27 zyb  اتحاد جماهير شوروي سابق ساخته مي‌شود.
رفتار تهديدآميز كره شمالي
اين نخستين‌بار نيست كه كره شمالي از
زير دريايي موشك شليك مي‌كند. ميزان موفقيت آزمايش‌هاي پيشين متفاوت بوده است. اگر كره شمالي به اين توانايي نظامي دست يابد، ارتش اين كشور مي‌تواند از مناطقي دورتر از شبه جزيره كره هم كلاهك‌هاي هسته‌اي شليك كند.
شوراي امنيت سازمان ملل شليك موشك با فناوري بالستيك را براي كره شمالي ممنوع كرده است. آزمايش بامداد چهارشنبه تنش‌هاي هفته‌هاي اخير در منطقه را افزايش داده است. پيونگ‌يانگ در روزهاي اخير همسايه جنوبي خود و همچنين ايالات متحده را به حمله اتمي تهديد كرده بود. كره جنوبي و ايالات متحده در حال برگزاري تمرين نظامي مشترك سالانه هستند. ره شمالي مدعي شده بود كه امريكا و كره جنوبي با هدف مقدمه‌چيني براي جنگي اتمي در اين شبه‌جزيره تمرين مي‌كنند. رسانه‌هاي دولتي كره شمالي به نقل از يك سخنگوي ارتش اين كشور گزارش كردند كه اگر كوچك‌ترين نشانه‌اي از خشونت‌طلبي مشاهده شود، كره شمالي دژ فتنه‌انگيزي را با ضربه‌اي به سبك كره‌اي به تلي از خاكستر تبديل خواهد كرد.
ايالات متحده و كره جنوبي اتهام‌هاي پيونگ‌يانگ را رد مي‌كنند. فرماندهي نيروهاي نظامي امريكا در كره‌جنوبي اعلام كرد كه زمان آغاز رزمايش پيش‌تر به كره شمالي اطلاع داده شده است؛ افزون بر اين، ماهيت اين مانور كاملا دفاعي است. تمرين نظامي دو هفته‌اي امريكا و كره جنوبي كه از روز دوشنبه آغاز شده، سناريو حمله همه‌جانبه كره شمالي به كره‌جنوبي را مرور مي‌كند. با وجود اينكه بخش بزرگي از اين تمرين در قالب مدل‌هاي شبيه‌سازي‌شده كامپيوتري صورت مي‌گيرد، ۵۰ هزار نيروي كره‌اي و ۲۵ هزار نيروي امريكايي در آن شركت مي‌كنند. اين تمرين يكي از عوامل تنش‌زا در روابط دو همسايه است؛ تنشي كه در سال جاري شديدتر هم شده است. در ماه‌هاي اخير چند مقام عاليرتبه نظامي و ديپلماتيك از كره شمالي به همسايه جنوبي پناه برده‌اند. به عنوان نمونه، هفته گذشته تائه يونگ هو، قائم‌مقام سفير كره شمالي در لندن، با همسر و پسر خود به كره جنوبي پناهنده شد. اين رخداد ضربه ديگري به روابط ديپلماتيك ناپايدار دوطرف زد.
توافق عليه كره شمالي
روز گذشته وزراي خارجه كره جنوبي، چين و ژاپن بعد از ملاقات با يكديگر متعهد شدند تا تلاش‌هاي بين‌المللي در تقابل با كره شمالي را رهبري كنند. به نوشته خبرگزاري يونهاپ، اين گفت‌وگوها كه در توكيو برگزار شد نخستين ديدار وزراي خارجه اين سه كشور طي يك سال گذشته بود.
 در كنفرانس خبري كه پس از نشست سه‌جانبه در جمع خبرنگاران برگزار شد وزير خارجه ژاپن اعلام كرد سه وزير خارجه توافق كردند پيشتاز پاسخ بين‌المللي در تقابل با
كره شمالي باشند. وزراي خارجه ژاپن، كره‌جنوبي و چين همچنين توافق كردند اصلا در مقابله با تسليحات هسته‌اي كره شمالي مصالحه‌ نشان ندهند و توافق كرده‌اند با همكاري بيشتر با چالش‌هايي كه در منطقه وجود دارد، مقابله كرده و آنها را حل كنند. همچنين بعد از ملاقات روز گذشته در توكيو، ‌هر سه كشور توافق كردند با همكاري يكديگر ماه آينده نشست ديگري برگزار كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون