• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3610 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور

هفته آرام در بازار طلا

در هفته گذشته، نرخ انواع سكه و طلا در بازار ايران اغلب با كاهش روبه‌رو شد. قيمت اونس هم در بازارهاي جهاني با كاهش چشمگيري مواجه شد. نرخ دلار امريكا هم در هفت روز گذشته مقداري كاهش را تجربه كرد.
در بازار ايران، هر قطعه سكه تمام بهار آزادي در حالي با نرخ يك ميليون و 109 هزار تومان به كار خود در هفته گذشته پايان داد كه اين مهم حاكي از افزايش قيمت 10 هزار توماني اين سكه است.
همچنين سكه تمام بهار آزادي طرح قديم هم در يك هفته گذشته 11 هزار و 500 تومان ارزان‌تر شد تا با نرخ يك ميليون و 109 هزار توماني به تعطيلات پايان هفته برود.
نيم سكه و ربع سكه در روز پنجشنبه به ترتيب 563 هزار تومان و 290 هزار تومان قيمت‌گذاري شدند كه بر اين اساس نيم‌سكه هزار تومان افزايش قيمت را از سر گذراند ولي ربع سكه كاهش قيمت دو هزار توماني را تجربه كرد. هر سكه يك گرمي هم با قيمت 181 هزار تومان در بازار دست به دست شد.
در بازارهاي جهاني و در روز جمعه نرخ اونس طلا با افزايش قيمت سه دلاري، هزار و 326 دلار ارزش‌گذاري شد حال آنكه در آغاز هفته گذشته نرخ آن در بازارهاي جهاني هزار و 348 دلار بود. همچنين مظنه مثقال طلا 489 هزار و 600 تومان اعلام شد و نرخ هر گرم طلاي 18 عيار با كاهش قيمت 946 توماني، 112 هزار و 918 تومان اعلام شد.
در بازار ارز، دلار امريكا در هفته گذشته 12 تومان گران‌تر شد و با نرخ سه هزار و 549 تومان به كار خود پايان داد. همچنين يورو در روز پنجشنبه با نرخ چهار هزار و 29 تومان دست به دست شد و پوند انگليس هم چهار هزار و 681 تومان به دست خريداران رسيد.
 قيمت درهم امارات و لير تركيه هم به ترتيب 971 تومان و هزار و 235 تومان اعلام شد. همچنين در رابطه با بازار ارز، خبر آنلاين در گزارشي به بررسي نوسانات ارزي در دولت يازدهم دست زد. بر اين اساس متوسط نرخ ارز رسمي در سه ماهه نخست سال 1395 در حدود 30358 ريال و نرخ بازار آزاد در حدود 34742 ريال بوده است كه بيانگر اختلافي در حدود 4383 ريال است.
مقايسه اين اختلاف با فصول گذشته نشان مي‌دهد كه شكاف نرخ‌هاي ارز رسمي و بازار آزاد از سال 1392 به بعد از روند كاهشي برخوردار بوده است. بنابراين مي‌توان گفت جهت‌گيري سياست‌هاي ارزي دولت همواره به سمت كاهش شكاف بين نرخ‌هاي رسمي و بازار آزاد بوده است. شكستن سرعت افزايش نرخ ارز، كاهش نوسانات و توقف روند افزايش ساير قيمت‌ها به تبع آن، از اهدافي بود كه دولت يازدهم براي دستيابي به آن با مشكلات عديده‌اي مواجه بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون