• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3611 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور

نمايشگاه نقاشي‌هاي ادمان آيوازيان پس از شش سال

«رنگ‌هاي سرزمين مادري‌ام» مهمان فرهنگسراي نياوران

گروه فرهنگ و هنر

 

 نمايشگاهي از نقاشي‌هاي ادمان آيوازيان، نقاش و معمار شناخته شده ايراني با عنوان «رنگ‌هاي سرزمين مادري‌ام» در فرهنگسراي نياوران برگزار مي‌شود. بخشي از آثار آيوازيان در اين نمايشگاه آثاري هستند كه در پاييز سال 94 به مدت دو ماه در نمايشگاهي در موزه ملي ارمنستان به نمايش درآمدند. موزه هنر و تاريخ ملي ارمنستان در اين نمايشگاه سه تالارش را به ايران و آثار ادمان آيوازيان اختصاص داد و در همين نمايشگاه نشان آرشيل گورگي از سوي دولت ارمنستان به اين هنرمند ايراني اهدا شد. آيوازيان در نمايشگاهش كه روز جمعه افتتاح مي‌شود طراحي‌هايش از مدل‌هاي زنده و آبرنگ‌هايش از معماري كويري، امام‌زاده‌ها و بافت‌هاي روستايي ايران را به نمايش مي‌گذارد. نقاشي‌هاي آبستره آيوازيان به همراه نمايش بخشي از مجموعه «رباعيات» او از ديگر آثاري است كه از اين هنرمند در اين نمايشگاه روي ديوار مي‌رود. نام ادمان آيوازيان در طول اين سال‌ها بيشتر به عنوان يك معمار جهاني مطرح شده است. او در بخش ديگري از نمايشگاهش مجموعه‌اي از جزييات آثار معماري، نقاشي ديواري، تصاويري از كاليگرافي‌هايش از ساخته‌هايش در ايران، مساجد و موزه‌هاي كويت، عمان، عربستان و... را نيز به نمايش مي‌گذارد. آخرين نمايشگاه برگزار شده از ادمان آيوازيان در داخل ايران بعد از 40 سال عدم حضورش در پاييز سال 89 در گالري آرت‌سنتر برگزار شد.
در اين نمايشگاه نقاشي‌هاي او شامل رباعيات انتزاعي و مجموعه‌اي از آبرنگ‌ها به نمايش درآمد. ادمان آيوازيان متولد 1310 تهران، تنها هنرمند ايراني عضو انجمن سلطنتي نقاشان رنگ‌روغن انگلستان است. نقاشي‌هاي آيوازيان در طراحي مكان‌هايي مثل شركت نورثروپ در لس‌آنجلس و موزه سن لاتزارو در ونيز، موزه آرام خاچاطوريان در ايروان، موزه‌ مانوكيان در تهران، گالري ملي ايروان و موزه دريايي در كورن‌وال بريتانيا استفاده شده است.
همچنين آثاري از اين نقاش و معمار ايراني در كليساي سركيس مقدس تهران، كليساي ارامنه آبادان، كليساي ارامنه اهواز، شركت نفت تهران، موزه ملي و موزه هنرهاي معاصر تهران، موزه ملي رياض، موزه ملي تاريخي عبدالعزيز عربستان سعودي، طرح داخلي مسجد بزرگ فرودگاه رياض، و... به نمايش گذاشته است. پرتره آرام خاچاطوريان، آهنگساز ارمني و تصاوير يادنامه تومانيان از آثار شاخص آيوازيان به‌ شمار مي‌آيند. يكي ديگر از نقاشي‌هاي او در خانه توماس توماسيان ديده مي‌شود كه تابلوي رنگ‌روغن شامل صحنه‌اي از داستان حماسي «داويد ساسون» است. نمايشگاه نقاشي‌هاي ادمان آيوازيان با عنوان «رنگ‌هاي سرزمين مادري‌ام» تا 20 شهريورماه در گالري فرهنگسراي نياوران از 10 تا 19 در روزهاي عادي و جمعه‌ها از 14 تا 19 داير است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون