• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3611 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور

اعلام برنامه‌هاي غرفه ايران در نمايشگاه‌ كتاب فرانكفورت

گروه فرهنگ و هنر| همزمان با نزديك شدن به روزهاي برگزاري نمايشگاه كتاب فرانكفورت كه مهرماه هر سال برگزار مي‌شود، برنامه‌هاي حضور ناشران ايراني در شصت‌وهشتمين دوره اين نمايشگاه اعلام شد. روز گذشته اميرمسعود شهرام‌نيا، مديرعامل موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران و مدير غرفه ملي ايران در نمايشگاه كتاب فرانكفورت در گفت‌وگو با مهر، از برنامه‌هاي متنوعي خبر داد كه نويد حضور پررنگ ناشران ايراني را در اين دوره از اين نمايشگاه مي‌دهد. در شصت‌وهشتمين دوره نمايشگاه كتاب فرانكفورت 16 ناشر ايراني حضور خواهند داشت كه در اين بين ۶ يا ۷ ناشر در بخش كودك و مابقي آنها در بخش بزرگسال هستند. سال گذشته ناشران ايراني تصميم گرفتند تا در اعتراض به حضور سلمان رشدي در نمايشگاه كتاب فرانكفورت از حضور در اين نمايشگاه انصراف بدهند. همين موضوع باعث شده بود تا مسوولان برگزاري نمايشگاه فرانكفورت تصميم بگيرند محل غرفه ايران را در اين نمايشگاه تغيير دهند. اما روز گذشته اميرمسعود شهرام‌نيا اعلام كرد كه غرفه ايران در همان محل هميشگي داير خواهد شد: «سال گذشته كه ايران به دليل دعوت مسوولان نمايشگاه كتاب فرانكفورت از سلمان رشدي مرتد، حاضر به شركت در آن دوره نشد، در چينش جديد سالن‌هاي نمايشگاه كتاب فرانكفورت، جاي ايران را به سالن ۴ منتقل كرده بودند و امسال هم اصرار داشتند كه غرفه ما در همين سالن كه چندان سالن مناسبي نيست، باشد كه خوشبختانه با تعاملات متعددي كه صورت گرفت، مديران نمايشگاه پذيرفتند كه غرفه ايران به سالن ۵ برگردد. » مديرعامل موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران همچنين از حضور شش تشكل ايراني در روزهاي برگزاري نمايشگاه كتاب فرانكفورت در غرفه ايران  و همچنين از وجود دو گزينه براي مديريت غرفه كودك و نوجوان ايران هم خبر داده كه قرار است در روزهاي آينده نام يكي از آنها براي حضور در اين غرفه انتخاب و اعلام شود؛ « ما از يكي از تشكل‌هاي صنفي حوزه كودك و نوجوان كمك خواهيم گرفت كه مديريت اين بخش از غرفه ملي ايران را بر عهده بگيرند. در اين خصوص هم با انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان و هم با انجمن نويسندگان كتاب كودك و نوجوان صحبت‌هايي انجام داده‌ايم اما هنوز انتخاب يكي از اين دو گزينه براي مديريت اين بخش از غرفه ملي ايران، نهايي و قطعي نشده و فكر مي‌كنم تا چند روز آينده اين مساله هم مشخص شود.» عدم وجود غرفه جداگانه براي رايزن فرهنگي ايران در آلمان هم از تغييراتي است كه در اين دوره شاهد آن خواهيم بود و بنابراين برنامه‌هاي جنبي در نظر گرفته شده در همان فضاي غرفه ايران انجام خواهد شد.
قطعي شدن حضور حسن‌زاده، ثميني و رمضاني در فرانكفورت
شهرام‌نيا همچنين از تدارك برنامه‌هاي مختلف براي حضور موفق در نمايشگاه كتاب فرانكفورت و همچنين حضور تعدادي از نويسندگان در اين نمايشگاه اشاره كرد و گفت: «از تعدادي نويسندگان به صورت كامل حمايت خواهيم كرد تا در نمايشگاه كتاب فرانكفورت حضور پيدا كنند. بالطبع يك نويسنده كودك و نوجوان و يك نويسنده بزرگسال، با پرداخت تمامي هزينه‌ها، مهمان ما در غرفه ملي ايران خواهند بود كه در حوزه كودك، فرهاد حسن‌زاده از طرف انجمن نويسندگان كودك و نوجوان معرفي شده است. در حوزه بزرگسال هم پيش‌تر داوود غفارزادگان از طرف بنياد شعر و ادبيات داستاني معرفي شده بود كه البته ممكن است به دليل مشغله‌هاي شخصي، نتواند به نمايشگاه بيايد و در اين صورت اين بنياد، نويسنده ديگري را معرفي خواهد كرد.»
اما امسال قرار است نويسندگان ديگر ايراني هم از طريق ناشران كتاب‌هاي‌شان در شصت‌وهشتمين دوره نمايشگاه كتاب فرانكفورت حضور داشته باشند. نغمه ثميني، نمايشنامه‌نويس و سعيد رمضاني، نويسنده دو نامي هستند كه تاكنون حضور آنها در نمايشگاه كتاب فرانكفورت قطعي شده است. شهرام‌نيا با اشاره به اين برنامه‌ها توضيح داد: «در مجموع ما با دست پُر به نمايشگاه امسال مي‌رويم و تقريبا هر روز سه ساعت برنامه با موضوع نشست‌هايي كه در نظر گرفته شده داريم كه شامل يكي، دو مورد رونمايي كتاب، برنامه «روز ايران» در يكي از روزهاي شنبه يا جمعه منتهي به خاتمه نمايشگاه در غرفه ملي، و چند برنامه در بخش كودك و نوجوان هستند.» شهرام‌نيا با اشاره به احتمال حضور چهره‌هاي فرهنگي يا سياسي در روزهاي نزديك به برگزاري نمايشگاه فرانكفورت از قطعي شدن حضور علي فريدوني، مديركل دفتر مجامع و تشكل‌هاي فرهنگي به نمايندگي از معاونت فرهنگي ارشاد در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه خبر داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون