• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3152 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي

گفت‌وگوي سايت «فيفا» با رضا قوچان‌نژاد

هيچ بهانه‌يي قابل قبول نخواهد بود

به سال ۲۰۱۲ برگرديم. كارلوس كي روش، مربي تيم ملي ايران با رضا قوچان نژاد تماس گرفت و او را متقاعد كرد تا به تيم ملي ايران ملحق شود. بازيكني كه سابقه بازي در رده‌هاي پايه هلند را داشت. پاسخ اين مهاجم به كي روش مشخص بود: «نيازي به تماس گرفتن نبود، من مي‌خواهم براي ايران بازي كنم». پس از آن شرايط طوري پيش رفت كه قوچان‌نژاد از تصميمش پشيمان نشد. او گل‌هاي مهمي را براي كشورش در مسابقات راهيابي به جام جهاني به ثمر رساند. يكي از گل‌هايش گل صعود به جام جهاني مقابل كره جنوبي بود. پس از آن در هر سه مسابقه مرحله نهايي جام جهاني حضور يافت و نخستين و تنها گل ايران در مسابقات را به ثمر رساند.

 عملكرد ايران در جام جهاني برزيل چطور بود؟

صعود به جام جهاني يك معجزه بود و همه از رفتن به برزيل خوشحال بودند. قرعه ما مربوط به يك گروه مشكل بود، توقعات از ما بالا نبود اما به خصوص مقابل آرژانتين خوب بازي كرديم، شكست خورديم اما به دنيا نشان داديم كه چه كاري از دستمان بر‌مي‌آيد. پيغام‌هاي حمايتي زيادي پس از آن مسابقات از سوي كل دنيا دريافت كرديم و اميدواريم كه در جام ملت‌هاي آسيا به روند رو به رشد ادامه بدهيم.

 در رده‌هاي پايه هلند بازي كرده بودي اما تصميم گرفتي كه براي تيم بزرگسالان ايران بازي كني. رويايت حضور در تورنمنت‌هاي بزرگ فوتبال بود؟

بله، همين طور است. هر بازيكني روياي آن را دارد و از خدا ممنونم كه به من اين فرصت را داد تا در جام‌جهاني بازي كنم كه مسابقات خيلي خاصي بود چرا كه در برزيل برگزار مي‌شد. اين تجربه بي‌نظيري بود و خاطراتي فراموش نشدني را از آن دارم.

 تنها گل ايران را در برزيل در بازي مقابل بوسني و هرزگوين به ثمر رساندي.

اين روياي ديگري بود كه به تحقق پيوست. در آن لحظه به گلزني خودم فكر نمي‌كردم. با آن گل نتيجه ۲-۱ شده بود و به تساوي اميدوار شده بوديم. مي‌خواستيم بازي را ببريم و صعود كنيم. متاسفانه آن گل خيلي دير به ثمر رسيد. حضور در جام جهاني به تنهايي تجربه بي‌نظيري بود اما گلزني در اين مسابقات اتفاقي است كه براي كمتر بازيكني رخ مي‌دهد. به كاري كه انجام دادم افتخار مي‌كنم.

 ايران يكشنبه نخستين بازي خود را در جام ملت‌ها انجام مي‌دهد. آرزوهاي‌تان براي تورنمنتي كه سه بار در آن قهرمان شده‌ايد، چيست؟

جام ملت‌هاي آسيا از نظر سطح توقعات با جام جهاني متفاوت است. با بهترين آمار ممكن به مسابقات صعود كرديم و هواداران ايراني توقعات بالايي از ما دارند. نياز داريم تا كار خودمان را انجام بدهيم و فشار را فراموش كنيم. سال گذشته سخت تلاش كرديم و اميدوارم كه بتوانيم به پيشرفت ادامه بدهيم. نخستين بازي ما مقابل بحرين خواهد بود. به كادر فني و كي‌روش اعتماد زيادي داريم. با حضور او به موفقيت اطمينان داريم.

 ايران با سه تيم غرب آسيايي همگروه شده است: بحرين، قطر و امارات. نظرت در مورد گروه چيست؟

شخصا برايم همگروه‌هاي‌مان چندان حايز‌اهميت نيستند. ما به تازگي در جام جهاني مقابل تيم‌هاي بزرگي حضور داشته‌ايم و هيچ بهانه‌يي قابل قبول نخواهد بود. مهم اين است كه حواس‌مان را روي هر سه بازي جمع كنيم و به نتيجه دلخواه دست پيدا كنيم. بايد به حريفان احترام بگذاريم و كار خودمان را انجام بدهيم.

 تو در حال حاضر در كويت بازي مي‌كني و برخي از هم‌تيمي‌هايت هم در خليج فارس توپ مي‌زنند. از نظر تو اين يك برتري است؟

فوتبال در خليج فارس با اروپا فرق دارد. پنج ماه در كويت بودم و با آب و هواي آنجا خو گرفتم. حضور برخي از بازيكنان ما در كشورهاي منطقه مسلما به سود ماست سه تيم گروه ما همه از منطقه خليج‌فارس هستند و مي‌دانيم كه چه توقعاتي از ما وجود دارد. اميدوارم كه بتوانيم تجربيات‌مان را درون زمين پياده كنيم.

 آقاي گل مسابقات مقدماتي جام ملت‌هاي آسيا شدي. فكر مي‌كني كه فشار روي تو در استراليا خيلي زياد باشد؟

فشار زيادي را حس نمي‌كنم و بازي كردن براي كشورم باعث افتخار من است. خوشحالم كه مي‌توانم با گلزني، دادن پاس گل و خوب بازي كردن به كشورم كمك كنم.
مهم اين است كه بتوانيم به مرحله بعد برسيم و هواداران را خوشحال كنيم. چه من گل بزنم چه هم تيمي‌ها خوشحال خواهم شد. مهم‌ترين اصل فوتبال، گروهي بودن آن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون