• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3616 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ شهريور

سيدحسن خميني:

از افراد ترسو، ملت شجاع زاييده نمي‌شود

گروه سياسي


شجاعت مهم‌ترين توصيه‌اي بود كه نوه بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران به دانشجويان داشت. شجاعت در كلام و رفتار و همه شؤونات زندگي و براي اين مساله پدربزرگ خود را به عنوان الگويي مناسب معرفي مي‌كند. سيد‌حسن خميني بزرگترين وجه تمايز امام خميني (ره) با ساير سياستمداران و علما را در شجاعت او مي‌داند و نه در چيز ديگري. خميني جوان مهم‌ترين عامل تقويت خصلت شجاعت را در ارتباط با خدا مي‌داند و از همين رو به دانشجويان توصيه مي‌كند براي شجاع شدن در قدم اول ارتباط خود را با خدا تقويت كنند. اما آنجا كه با موضوع كرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها مي‌رسد مي‌توان فهميد كه يادگار امام چرا چنين توصيه‌اي را به دانشجويان داشته است. به باور او كرسي‌هاي آزاد انديشي بدون وجود عنصر شجاعت در دانشجويان چندان فايده‌اي ندارد. سيد‌حسن خميني با اشاره به تاكيد رهبر معظم انقلاب بر ايجاد و تقويت كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها، گفت: اين امر شجاعت در حوزه فكري را شامل مي‌شود و بايد همراه با شجاعت رفتاري در زندگي و فعاليت‌هاي اجتماعي باشد.
تفاوت امام با ساير علما
در شجاعتش بود
به گزارش جماران، سيد‌حسن خميني در مراسم اختتاميه نخستين اردوي آموزشي و فرهنگي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي كه در پژوهشكده امام خميني و انقلاب اسلامي برگزار شد، با اشاره به عنصر «شجاعت» به عنوان يكي از نقاط تمايز ميان انسان‌ها، اظهار كرد: گرچه اموري چون علم و دانش انسان‌ها نيز در كارهاي آنها اثر دارد، اما اغلب افعال ما ريشه‌هاي شخصي دارد و شناخت يك شخصيت جز از طريق درك علل اصلي پديدآورنده رفتار او غلط است. وي با بيان اينكه ما به سبب برخورداري از قوه تفكر توانايي توجيه رفتارهاي خويش را داريم در حالي كه بعضا دليل اصلي در جاي ديگري نهفته است، افزود: هرچه انسان‌ها از حوزه انديشه و خرد قوي‌تري برخوردار باشند توانايي آنها در توجيه رفتارهايشان بيشتر است. يادگار امام سپس با اشاره به شخصيت عظيم بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، يادآور شد: تفاوت امام با عالمان و سياستمداران ديگر قوت در فقه، اصول و عرفان و سياست نيست؛ گرچه امام از همه اين صفات برخوردار بوده است. بلكه تفاوت امام برخورداري ايشان از جوهره شجاعت است كه در ميان ديگران كمتر بوده است. وي تصريح كرد: معرفي امام بدون در نظر گرفتن صفت شجاعت، بسنده كردن به يكسري مباحث مفهومي است كه در هر كدام در جاي خود درست است اما چهره كامل امام را نمايش نمي‌دهد.
سيد‌حسن خميني با بيان اينكه آمادگي پرداخت هزينه براي آرمان نكته بسيار مهمي است كه امام واجد آن بود، گفت: خيلي اوقات در سبد محاسبه‌مان، در ازاي هزينه‌اي كه پرداخت مي‌كنيم منافعي را هم كسب مي‌كنيم كه كمترين آن نام نيك است؛ بدين معنا كه كسي مي‌گويد من گرچه با پيمودن يك مسير جان خود را از دست مي‌دهم، اما در ازاي آن از من به بزرگي ياد خواهد شد. ولي روزي كه مبارزه امام آغاز شد حتي بحث نام و شهرت هم مطرح نبود و كسي نمي‌دانست كه اين عظمت امروز براي امام ايجاد مي‌شود؛ ريشه اينگونه رفتار كردن وسعت روح و جان و شجاعت است. وي با بيان اينكه تلاقي آرمان‌هاي بزرگ ملت ايران در شخصيت امام نيز از ديگرعوامل عظمت ايشان است، ادامه داد: شجاعت مقوله‌اي نيست كه از روز اول به صورت كامل در انسان‌ها قرار داده شده باشد؛ بلكه شجاعت را بايد تمرين كنيم و مانند ساير خصلت‌ها در خود تكميل و تقويت كنيم.
كرسي‌هاي آزاد انديشي شجاعت
در حوزه فكري را شامل مي‌شود
يادگار امام اظهار كرد: فراموش نكنيم كه شجاعت به معناي «تهوّر» و اينكه هركس هرچه گفت ما با آن مخالفت كنيم، نيست؛ بنابراين، شجاعت به شرطي باعث سعادت مي‌شود كه توام با انديشه و خرد باشد. وي سپس به عوامل جوانه زدن شجاعت در شخصيت انسان‌ها پرداخت و گفت: ريشه شجاعت امام به ارتباط روحي ايشان با خدا برمي‌گردد. در شرايط سال 42 وقتي نيمه شب به منزل امام در قم ريختند و ايشان را دستگير كردند، خودشان نقل مي‌كنند كه «وقتي مرا با ماشين به تهران منتقل مي‌كردند و يك‌باره ماشين از جاده منحرف شد و به سمت درياچه نمك رفتند استنباط من اين بود كه مي‌خواهند مرا بكشند؛ در آن لحظه هرچه به خودم رجوع كردم كه ببينم مي‌ترسم يا خير، ديدم نمي‌ترسم». اين شجاعت به رابطه روحي امام با خدا برمي‌گردد. يادگار امام به دانشجويان توصيه كرد كه در راستاي تقويت شجاعت، ارتباط خود با خدا را تقويت كنند و تصريح كرد: وقتي اين ارتباط برقرار شد جوهره شجاعت در وجود انسان‌ها پيدا مي‌شود. وي با تاكيد بر اينكه شجاعت را در محيط دانشگاهي و خانواده خود بارور كنيد، يادآور شد: ايستادن در مقابل ظلم و تحميل در دنياى استكبارى، به شرطي ممكن است كه تك تك ما شجاع باشيم، چرا كه از افراد ترسو ملت شجاع زاييده نمي‌شود و ملت شجاع مولود تك‌‌تك افراد شجاع است. سيد‌حسن خميني در پايان با اشاره به تاكيد رهبر معظم انقلاب بر ايجاد و تقويت كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها، گفت: اين امر شجاعت در حوزه فكري را شامل مي‌شود و بايد همراه با شجاعت رفتاري در زندگي و فعاليت‌هاي اجتماعي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون