• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3617 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ شهريور

دادستاني تهران اتهام سارقان را «سرقت حدي» دانست

سرقت ميلياردي از مغازه‌ها

اعتماد

 سه سارق كه با شگرد تخريب وارد مغازه‌ها و انبارهاي تهران شده و بيش از يك ميليارد تومان سرقت كرده بودند با كيفرخواست «سرقت حدي» از سوي دادستاني، در آستانه محاكمه‌اي سنگين قرار گرفتند. براساس قانون مجازات اسلامي، كيفر سرقت حدي در صورت اثبات، از قطع انگشتان دست تا اعدام را در بر مي‌گيرد كه صدور هر يك از اين احكام مستلزم احراز شرايط متعددي است كه شمار آن به 16 بند مي‌رسد. بلوغ سارق، عدم وجود تهديد و اجبار در سرقت، اطلاع از حرام بودن سرقت مال، قرار داشتن مال در حرز، عدم سرقت در سال قحطي و... تنها بخشي از شرايط وقوع سرقت حدي است.
در پرونده اخير، متهمان با تخريب در ورودي 10 مغازه پوشاك، موبايل و رايانه موفق به سرقت ميلياردي از آنها شده بودند و تنها در يك مورد830 ميليون تومان به سرقت برده بودند. دستگيري آنها نيز در آخرين سرقت و از سوي صاحب انبار كالايي در قزوين رخ داده است به اين شكل كه سارقان پس از سرقت 110 ميليون توماني از انبار، به قصد فرار سوار خودروي خود شده بودند اما به محض خروج از محل سرقت، از سوي صاحب انبار و اهالي محل تحت تعقيب قرار گرفتند. آنها براي فرار از دست مالباخته به چند خودروي پارك شده در خيابان نيز كوبيدند اما سرانجام با توقف خودروشان، يكي از آنها دستگير و دو نفر ديگرشان متواري شدند.
سارق دستگيرشده پس از انتقال به پايگاه هشتم پليس آگاهي تهران بزرگ با اعتراف به 10 فقره سرقت به كارآگاهان گفت: «ما سه نفر هستيم كه پس از شناسايي مغازه‌ها، نيمه‌هاي شب، با وسايلي چون پيچ گوشتي و... به آنجا رفته و پس از تخريب در ورودي اقدام به سرقت مي‌كرديم. بيشتر مغازه‌هايي كه دستبرد زديم، موبايل و رايانه‌فروشي بودند اما از مغازه‌هاي پوشاك هم سرقت كرديم.» با ثبت اعترافات متهم، دستگيري دو سارق ديگر هم به جريان افتاد و سرانجام پس از مدتي رسيدگي، هردوي آنها نيز در عمليات جداگانه پليس به دام افتادند. در بين آنها، سارقي سابقه‌دار مشهور به «بلك» نيز حضور دارد كه در بازجويي‌ها به سرقت‌ها اعتراف كرده است.
پرونده پيش روي قضات دادگاه كيفري استان تهران، 10 مالباخته دارد كه مغازه‌هاي‌شان از 5 ميليون تا 830 ميليون تومان مورد سرقت قرار گرفته است. مالباخته‌اي كه 830 ميليون تومان از نقشه سارقان خسارت ديده به كارآگاهان گفته است: «روز حادثه در خانه بودم كه همسايه‌ها زنگ زدند و گفتند كه قفل كركره‌هاي مغازه‌ات دزديده شده. سريع خودم را رساندم اما تا كركره را بالا بردم، ديدم سارقان مغازه‌ام را خالي كرده‌اند. 600 گوشي گرانقيمت، رايانه و وسايل جانبي ديگر به ارزش 830 ميليون تومان به سرقت رفته بود.» شاكي ديگري نيز كه مورد سرقت 45 ميليون توماني قرار گرفته گفته است: «من مغازه پوشاك دارم. صبح روز حادثه وقتي سر كار رفتم، همه‌چيز به هم ريخته بود. نمي‌دانم سارقان چطور وارد مغازه‌ام شده بودند، چون كركره‌اش برقي است.»
قرار است شعبه هفتم دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي خازني، در روزهاي آينده، براساس كيفرخواست «سرقت حدي» صادره از سوي دادستاني، به اتهامات سارقان رسيدگي كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون