• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3617 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ شهريور

اتحاديه جهاني بايد مناسبات داوري را حل‌و‌فصل كند

خادم: شانس جدي براي حضور در هيات‌رييسه نداريم

گروه ورزش

رسول خادم، رييس فدراسيون كشتي درباره انتخاب اعضاي جديد هيات‌رييسه اتحاديه جهاني كشتي گفت: مجمع هيات‌رييسه ۱۴ شهريور براي ۶ كرسي در اتحاديه جهاني برگزار مي‌شود و يك تعداد كانديدا از كشورهاي مختلف كه اكثرا متعلق به قاره اروپا هستند حضور دارند. فدراسيون‌هاي ملي اروپايي به‌طور منسجم و با پشتوانه‌سازي سياسي و بسيار جدي يكديگر را حمايت مي‌كنند و چنين حمايتي نيز براي ورود به اتحاديه كشتي لازم و طبيعي است. يكي از مهم‌ترين ابزارهاي كشورهاي مدعي و نمايندگان آنهايي كه كانديدا شده‌اند، حمايت‌هاي سياسي اتحاديه اروپا و حمايت اقتصادي است كه مقامات ارشد سياسي اين كشورها از طريق IOC و مسيرهاي مختلفي كه وجود دارد در جهت جذب نظر كشورهاي آفريقايي، آسيايي و قاره امريكا اقدام مي‌كنند و انسجام سياسي و مديريتي اتحاديه اروپا نيز همواره به همراه آنان است. اين موضوع كاملا نقطه مقابل شرايط ايران است. فدراسيون ايران فقط با پيگيري‌هاي خود كه در اين مدت انجام شده و تلاش‌هايي كه براي توسعه كشتي به همراه حفظ كشتي در رقابت‌هاي المپيك داشته است و همچنين فعاليت‌هايي كه در جهت حفظ و توسعه كشتي سنتي داشته به نوعي مستقيم و غيرمستقيم فضاي ديپلماسي محدودي براي خود ايجاد كرده است كه در اين مدت حمايت‌هاي كميته ملي المپيك ايران را نيز به همراه خود داشته است. متاسفانه حمايت‌هاي سياسي مقامات ارشد كشور و حمايت‌هاي اقتصادي كه كانديداهاي ديگر در رشته‌هاي مختلف داشته‌اند را به همراه نداشته‌ايم و اگر اين حمايت‌ها نباشد نمي‌توانيم در رقابت موفق باشيم چرا كه مناسبات فدراسيون‌هاي جهاني بر حسب جايگاه فني نيست. مناسبات فدراسيون جهاني بر اساس تعاملات سياسي و اقتصادي است كه وجود دارد. رقابت در اين شرايط كار بسيار سختي خواهد بود. مشكل ديگر، موضوع قاره آسيا است كه بخشي از كشورهاي عربي به دليل مسائل سياسي به‌شدت موضع سياسي در مقابل ايران دارند و بعضا موضوعات ديگري را نيز در جهت تخريب ايران مطرح مي‌كنند. همچنين بخش ديگر كشورهاي آسيايي هم به نوعي تحت‌الشعاع مناسباتي هستند كه در بين كشورهاي جنوب شرقي و شرق آسيا وجود دارد و اين رقابت را براي ايران دشوار مي‌كند. هدف فدراسيون ايران از حضور كانديدا در انتخابات اتحاديه جهاني كه با خواست مجمع فدراسيون كشتي صورت گرفت، تنها براي ورود به اتحاديه نيست. ما وظيفه داريم تلاش خودمان را در تعامل با ساير كشورها به ويژه كشورهايي كه كشتي آنان ضعيف است، در قاره آفريقا، امريكاي جنوبي و اقيانوسيه ادامه دهيم. اگر چه اين تلاش در اين انتخابات به نتيجه نمي‌رسد، اما بالاخره نتيجه آن را خواهيم ديد و نبايد از فعاليت‌هاي جدي كه در حوزه ديپلماسي شروع كرده‌ايم، مايوس شويم.
خادم در مورد عملكرد تيم‌ ‌ملي كشتي آزاد در المپيك 2016 ريو، بيان‌ كرد: رضايتمندي مردم بالاترين ميزان ارزيابي از عملكرد در المپيك است. با وجود زحماتي كه همراه با قهرمانان در اين مدت كشيديم تا به اوج توانايي و جسمي خود برسند، اما شايد نظر من به عنوان سرمربي تيم‌ ‌ملي از كشتي‌گيران با تمام توانمندي‌ها و قابليت‌هاي ويژه‌اي كه داشتند بيشتر بود، اما همين كه رضايت نسبي در بين مردم وجود دارد من هم نمي‌توانم اعلام نارضايتي كنم و به رضايتمندي مردم راضي هستم.
رييس فدراسيون كشتي در مورد نتايج تيم‌ ‌ملي كشتي فرنگي در المپيك ريو نيز، اظهار كرد: قهرمانان بزرگ كشتي فرنگي و سرمربي برجسته آن نهايت تلاش خود را كردند. به‌ هر حال كشتي فراز و نشيب‌هاي خاص خود را دارد و برخي اتفاقات در ورزش قابل پيش‌بيني نيست. مانند اينكه در المپيك 2012 لندن نتايج خوبي را در كشتي فرنگي داشتيم كه قابل پيش‌بيني نبود. در المپيك 2016 نيز با توجه به توان و تجربه كادرفني انتظار بيشتري از اين رشته وجود داشت اما به‌ هر حال فراز و نشيب‌ها باعث مي‌شود كه بازنگري منطقي‌تري در برنامه‌هاي‌مان داشته باشيم. بايد بپذيريم كه كشتي فرنگي ما سرمايه بزرگ و فني دارد. اگر چه گاهي اوقات نمي‌تواند انتظاري كه وجود دارد را پاسخگو باشد اما با اين وجود با بازنگري مجدد و با نسل جواني كه در پشت چهره‌هاي شاخص حضور دارند و همچنين با شوراي فني مي‌توان شرايط كسب افتخار را دوباره در رقابت‌هاي پيش‌رو فراهم كرد، زيرا ما مسابقات جام جهاني را در ايران داريم و همچنين تا چشم بر هم بگذاريم بازي‌هاي آسيايي 2018 آغاز مي‌شود.
خادم در پاسخ به اين پرسش كه امكان وجود تغييرات در فدراسيون يا كادرفني تيم‌ ملي رده‌هاي مختلف وجود دارد؟ تصريح كرد: با بازنگري‌هايي كه انجام مي‌شود، اگر نياز باشد در بخش اجرايي و فني تغييراتي را خواهيم داشت. فدراسيوني مانند كشتي بايد حركت رو به جلو و اصلاحي خود را متوقف نكند، اصلاحات ممكن است در بخش ساختاري و سيستم‌هاي اجرايي يا در حوزه مديريت اجرايي و فني در رده‌هاي مختلف باشد. البته فرصت داريم و بايد با حوصله اين كار را انجام بدهيم. زمان براي مطالعه و تامل بيشتر وجود دارد. زماني كه به تدريج تغييرات و اصلاحات داشته باشيم مردم را در جريان قرار مي‌دهيم.
او با اشاره به قضاوت داوري در المپيك ريو، گفت‌: اگر اتحاديه جهاني كشتي نتواند شيوه قضاوت‌هايي كه شائبه دارند و شفاف نيستند را حل كند، مطمئنا در مورد حضور كشتي در المپيك مشكل جدي به وجود مي‌آيد، زيرا نگاهي منفي در فدراسيون‌هاي ملي به وجود آمده كه آن را به كميته ملي المپيك كشورهاي خود انتقال مي‌دهند. بنابراين، اين موضوع بايد در اتحاديه جهاني حل و فصل شود. در المپيك ريو بسياري از كشورها از جمله ايران، در هر دو بخش آزاد و فرنگي به لحاظ داوري آسيب ديده‌اند كه قابل جبران نيستند و با برخوردهاي نظير اينكه داور را محروم كنند دردي از كشتي‌ دوا نمي‌شود. رضا يزداني با پاي مصدوم با تمرينات جداگانه‌اي كه داشت توانست خود را به المپيك برساند و به اعتقاد من يكي از بهترين كشتي‌هاي عمرش را با حريف آذربايجاني خود كه حريف اصلي‌اش محسوب مي‌شد گرفت. با وجود اينكه به دليل پاي مصدوم نمي‌توانست خيلي از حركات انفجاري را داشته باشد، اما كشتي كاملا يك طرفه بود ولي مقابل چشم ميليون‌ها بيننده نتيجه‌ را از ايران گرفتند و روحيه اين كشتي‌گير نيز خراب شد و انگيزه‌اي براي ادامه كار نداشت. اين موضوع قابل جبران نيست. اتفاقات ديگري نيز براي كشتي‌گيران پورتوريكو، ايتاليا و اميد نوروزي افتاد كه همه واقعا متاثر شدند. اگر اتحاديه جهاني كشتي نتواند از پس مناسبات در داوري بر‌آيد مطمئنا از اين ناحيه براي حضور كشتي در المپيك ضربه جدي خواهد خورد. رييس فدراسيون كشتي در پايان گفت‌: از مردم و رسانه‌ها تشكر مي‌كنم. شرايط جهت انجام صحبت با رسانه‌ها وجود نداشت و رسانه‌ها اجازه دادند كه كشتي‌گيران و كادرفني كارخود را انجام دهند و از اين لحاظ از آنها تشكر مي‌كنم. مردم نيز بزرگ‌ترين دلخوشي ما هستند و اميدوارم كه دعاي آنها هميشه شامل حال ما شود، زيرا ما به دعاي آنها نياز داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون