• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3617 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ شهريور

معاون اول رييس‌جمهور، فساد گسترده در دستگاه‌هاي مختلف را اين‌گونه توصيف كرد

موريانه‌اي به جان كشور

بايد دامن نظام از فساد پاك شود

  فساد دوستان «كوچك‌نمايي» مي‌شود  و فساد دشمنان «بزرگ‌نمايي»

گروه سياسي | بحث فساد در جامعه روز به روز عميق‌تر مي‌شود، يك روز فيش‌هاي نجومي و روز ديگر املاك نجومي، رقم‌هاي نامتعارف كه از مسوولان دولتي به سبب آيين نامه‌هاي غلط تا شهرداري تهران را مي‌پيمايد و حجم گسترده اخبار فساد نهادها و سازمان‌ها گوش جامعه را پر مي‌كند. در اين ميان اما چه كسي حواسش است كه مهم‌ترين سرمايه‌اي كه يك نظام سياسي مي‌تواند داشته باشد در خطر است و آن اعتماد مردم است. موضوعي كه معاون اول رييس‌جمهور هم به آن اشاره مي‌كند و مي‌گويد: در مقطع فعلي رسالت همه ما، پاك كردن دامن جمهوري اسلامي از فساد است، متاسفانه فساد مانند موريانه‌اي به جان كشور افتاده و اعتماد و اعتقاد مردم را اشاره گرفته است. از همان ابتدا كه ماجراي حقوق‌هاي نا متعارف مطرح شد دولت موضوع را مورد پيگيري قرار داد، برخي عزل شدند و پول‌هاي ناحق به خزانه بازگشت. در اين ميان اما حسن روحاني و مردان كابينه‌اش بيش از هر چيز بر ريشه ماجراها تاكيد كردند. چند روز پيش بود كه رييس‌جمهور از امضاهاي طلايي در فسادهاي نهادها و دستگاه‌ها سخن گفته بود و اكنون معاون اولش نيز بر اين مساله تاكيد مي‌كند. اسحاق جهانگيري در شصت و يكمين همايش سراسري سازمان حراست كل كشور كه با عنوان «حراست‌ها، اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» برگزار شد، با اشاره به اهميت و دشواري كار حراست‌ها گفت: حراست‌ها مي‌توانند گلوگاه‌ها و امضاهاي طلايي نهادها را شناسايي و با آنها مقابله كنند.
مبارزه با فساد اولويت نخست قانون‌گرايي است
دولت حسن روحاني چند ماه گذشته فشارهاي زيادي را متحمل شده است. به ويژه بعد از ماجراي حقوق‌هاي نا متعارف كه مخالفان دولت گويي برگ برنده‌اي يافته باشند از هيچ گونه تخريبي مضايقه نكردند و در اين ميان نيم نگاهي هم به پيگيري‌ها و اقدامات دولت در اين زمينه نكردند. شايد از همين روست كه دولتمردان روحاني از هر فرصتي استفاده مي‌كنند تا اقدامات و نيات دولت در اين زمينه را به رخ بكشند و بر اين مساله پافشاري كنند كه دولت عزم جدي براي مبارزه با فساد دارد. به گزارش ايسنا، معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به عزم دولت در مبارزه با فساد گفت: از نظر دولت و آقاي رييس‌جمهور مبارزه با فساد اولويت نخست قانون گرايي است در همين زمينه نيز مهم‌ترين رسالتي كه در مقطع فعلي براي حراست‌ها تبيين مي‌شود، قانون گرايي و مبارزه با فساد است. جهانگيري با بيان اينكه «متاسفانه نقش فساد در كشور ما پر رنگ شده و فساد سيستمي به عنوان موضوعي جدي در كشور مطرح مي‌شود»، ادامه داد: در مقطع فعلي رسالت همه ما، پاك كردن دامن جمهوري اسلامي از فساد است، متاسفانه فساد مانند موريانه‌اي به جان كشور افتاده است و اعتماد و اعتقاد مردم را اشاره گرفته است. معاون اول رييس‌جمهور همچنين با بيان اينكه «كساني كه در صف مقدم مبارزه با فساد هستند بايد عزمي جدي داشته باشند»، به نقش وزارت اطلاعات در اين زمينه اشاره و اظهار كرد: وزارت اطلاعات در زمينه مبارزه با فساد نقشي تعيين‌كننده و پيشرو دارد؛ وزارت اطلاعات نبايد نقش خود در اين زمينه را كم تلقي كند. جهانگيري در ادامه صحبت‌هاي خود با تاكيد بر اينكه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي موضوع پيشگيري مقدم بر مبارزه است، اظهار كرد: در دولت آيين‌نامه‌اي به تصويب رسانديم كه بر اساس آن بايد در هر نهادي، شورايي تحت نظارت رياست آن دستگاه ايجاد شود و صرفا كارش پيشگيري از وقوع فساد در آن نهاد باشد. معاون اول رييس‌جمهور در ادامه بر لزوم شناسايي گلوگاه‌هاي ايجاد و وقوع فساد در نهادهاي مختلف نيز تاكيد كرد و گفت: حراست‌ها مي‌توانند گلوگاه‌ها و امضاهاي طلايي نهادها را شناسايي و با آنها مقابله كنند.
با فساد از موضع يك بلا براي نظام برخورد نشده است
وقتي جهانگيري مي‌گويد «با فساد از موضع يك بلا براي نظام برخورد نشده است» به خوبي مشخص است كه با كنايه لب به گله باز كرده است و آنجايي اين كنايه بارز مي‌شود كه مي‌گويد: هر كسي فكر كرده مي‌تواند رقيب خود و كساني را كه قبول ندارد با اتهام فساد از صحنه خارج كند يا اينكه در جايي فسادي اتفاق افتاده است و آن فرد از دوستان ما است، سعي ‌شود كه آن فساد كوچك نمايي شود و برعكس. اين حرف‌هاي معاون اول رييس‌جمهوري است كه وقتي ماجراي فيش‌هاي حقوقي نامتعارف مطرح شد مخالفانش با برچم مبارزه با فساد هر روز با دستور حمله به دولت وارد معركه شدند اما همان پرچمداران وقتي ماجراي املاك نجومي شهرداري افشا شد سكوت كردند و پرچم مبارزه با فساد را پايين كشيدندو اين برخورد دوگانه مخالفان دولت در موضوع مبارزه با فساد است كه گله‌مندي دولت را به همراه آورده است. در واقع همين برخورد دوگانه مي‌تواند اعتماد مردم را بيش از هر چيز خدشه‌دار كند. معاون اول رييس‌جمهور هم به همين مساله مي‌پردازد و مي‌گويد: اعتماد مردم سرمايه‌اي بزرگ براي نظام است كه بايد از آن حفاظت شود، آنچه كه نگذاشته با فساد مبارزه‌اي دقيق شود اين است كه با فساد از موضع يك بلا براي نظام برخورد نشده است و هر كسي فكر كرده مي‌تواند رقيب خود و كساني را كه قبول ندارد با اتهام فساد از صحنه خارج كند يا اينكه در جايي فسادي اتفاق افتاده است و آن فرد از دوستان ما است، سعي شود كه آن فساد كوچك نمايي شود و برعكس. وي همچنين با تاكيد بر اينكه حراستي‌ها بايد در برخورد با مفاسد با شجاعت تصميم‌گيري كنند، اظهار كرد: گاهي ممكن است عده‌اي براي جلوگيري از يك اقدام عليه فساد، ده‌ها دليل منطقي مطرح كنند كه اين كار به صلاح نيست؛ اما آنچه در اينجا مهم است شجاعت و قدرت تصميم‌گيري مدير و مسوول مربوطه در اين زمينه است. چنانچه به پيشگيري جدي از وقوع فساد بپردازيم قطعا جلوي بسياري از آسيب‌هايي كه به دنبال فساد مي‌آيد گرفته مي‌شود. جهانگيري در ادامه با تاكيد بر لزوم پيشگيري از وقوع فساد، اظهار كرد: حتما هزينه پيشگيري از وقوع فساد كمتر از مبارزه با آن است. معاون اول رييس‌جمهور كاهش سطح رفاه مردم و همچنين كاهش اقتدار اقتصادي ايران در سطح منطقه را از جمله ديگر چالش‌هاي پيش روي اقتصاد كشور عنوان كرد و گفت: متاسفانه طي سال‌هاي اخير سطح رفاه مردم كاهش يافته است و وضع درآمد سرانه ايران به دليل وقوع تورم‌هاي بالا، با افت مواجه بوده است. در همين زمينه در سال 92 قدرت خريد مردم شهري 19 درصد و مردم روستايي 22 درصد كاهش يافته است. جهانگيري با انتقاد از برخي اظهارات نسبت به دولت در رابطه با اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، تصريح كرد: اينكه عده‌اي راه مي‌افتند و مطرح مي‌كنند كه دولت نسبت به اقتصاد مقاومتي بي‌توجهي كرده است، كار عده‌اي بيكار است كه به دنبال تلف كردن وقت دولت هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون