• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3619 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ شهريور

حاشيه‌هاي وزارت ارشاد و دردسرهاي آقاي سخنگو

آنها كه بي‌محابا به «جم» رفتند عزم برگشت دارند

صحنه براي نادمان باز است

بابك احمدي

سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين ماه سه بار با خبرنگاران روبه‌رو شد و درباره حواشي پيش‌آمده در حوزه فرهنگ توضيح داد. او روز گذشته و در سي و دومين نشست هفتگي به پرسش‌هاي متعددي كه اين روزها گريبان فرهنگ و هنر را گرفته است، پاسخ داد. اظهارات اخير جهانگير كوثري و ممنوع‌التصويري او و اعضاي خانواده‌اش توسط صداوسيما، حواشي پيش آمده پيرامون اكران فيلم سينمايي «رستاخيز»، فيلترينگ چند خبرگزاري‌ در روزهاي گذشته، عدم اختصاص بودجه مصوب هنرهاي نمايشي و همين طور براي چندمين بار حواشي عدم برگزاري كنسرت در مشهد پاسخ داد. بخش‌ زيادي از زمان اين نشست به «عقب‌نشيني» يا به قول سخنگوي وزارت ارشاد «ملاحظه» علي جنتي در مواجهه با درخواست‌ آيت‌الله علم‌الهدي مبني بر چشم‌پوشي از برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي در شهر مشهد اشاره كرد.  به دليل تاخير يك ساعته در آغاز اين نشست، نوش‌آبادي از صحبت‌هاي مقدماتي خود صرف نظر كرد و به استقبال پرسش‌هاي خبرنگاران رفت. سخنگوي وزارت ارشاد با تكذيب خبر پذيرش شروط دادستاني تهران براي پيشگيري از لغو كنسرت‌هاي موسيقي گفت: «البته عدم پذيرش اين شروط به معناي عدم‌همكاري ما با نهادهاي انتظامي و قضايي نيست. چنان‌كه اين همكاري همواره وجود داشته و طبق قانون وظيفه صدور مجوز و نظارت محتوايي را همچنان برعهده خواهيم داشت.»
نظارت محتوايي بر كنسرت‌ها برعهده ما است
نوش‌آبادي به اصلاح ماده ۲۰ قانون اماكن عمومي براي تفكيك وظايف دادستاني، نيروي انتظامي و وزارت ارشاد در زمينه برگزاري كنسرت‌ها اشاره و از ادامه اين روند استقبال كرد. او با تاكيد بر ادامه نظارت محتوايي وزارت ارشاد بر كنسرت‌ها اين‌طور بيان كرد كه «فعاليت‌هاي خارج از چارچوب در كنسرت‌ها را پيگيري مي‌كنيم، اما اجازه نمي‌دهيم فضاي سالم فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري مخدوش شود.»او در اين نشست تاكيد كرد كه با شوراي تامين استان‌ها هماهنگ هستند و «تنها بحث اظهارنظرهاي شخصي افراد» مطرح است. نوش‌آبادي همچنين گفت: «آنها كه با برگزاري كنسرت‌ها مخالفت كردند هم در گفت‌وگوهاي بعدي به اين نكته كه مشكلي با اصل موسيقي وجود ندارد و حتي خودشان هم موسيقي گوش مي‌دهند اشاره داشتند.»
اكران «رستاخيز» با رعايت ملاحظات مراجع تقليد
شكايت قضايي دست‌اندركاران فيلم سينمايي «رستاخيز» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يكي ديگر از مسائل مطرح شده در اين نشست بود. مساله‌اي كه وزير دو روز قبل‌ترش در مورد آن حرف زده بود و بعد از آن احمدرضا درويش در مورد حرف‌هاي وزير خواست كه همچنان سكوتي كه در پيش گرفته است را ادامه دهد. نوش‌آبادي با بيان اينكه «انتظار نداشتيم موضوع فرهنگي به مساله‌اي كيفري و قضايي تبديل شود. »، بيان كرد: «همچنان معتقديم فيلم «رستاخيز» از بهترين نمونه‌هاي سينماي فاخر ديني ما محسوب مي‌شود. در حوزه اكران تمايل داشتيم فيلم در ماه محرم اكران شود، اما مطابق با فتواهاي برخي مراجع عظام كه حرمت شرعي دارند، به توليدكنندگان فيلم اعلام كرديم اگر سكانس‌هاي مربوط به تصوير حضرت عباس (ع) اصلاح شود، اكران فيلم از نظر ما هيچ مشكلي ندارد.»
سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره درخواست خسارت ميلياردي از سوي تهيه‌كننده و سازندگان فيلم نيز به اظهارنظر پرداخت. او گفت: «بحث پرداخت خسارت توسط وزارت ارشاد زماني مطرح مي‌شود كه ما جلوي اكران فيلم را گرفته باشيم درحالي كه به سازندگان براي اصلاح فرصت داديم و جناب وزير هم همواره تاكيد كرده‌اند كه مشكلي براي اكران وجود ندارد. اميدواريم ماجراي شكايت گروه سازندگان از فرآيند كيفري مجددا وارد فرآيند فرهنگي شود.»
پخش خانگي «50 كيلو آلبالو» منوط به دريافت مجوز
فيلم «50كيلو آلبالو»ي ماني حقيقي يكي ديگر از حاشيه‌هايي بود كه پايش دوباره به نشست خبري معاون پارلماني وزير ارشاد باز شد. فيلمي كه چندي قبل روي پرده سينماها رفت و فروش ميلياردي داشت اما در ورود به شبكه نمايش خانگي با مشكلاتي مواجه شد. حالا نوش‌آبادي مي‌گويد: «دليل ندارد هر فيلمي كه در سينماهاي كشور اكران عمومي مي‌شود، با همان مجوز امكان پخش در شبكه نمايش خانگي را داشته باشد. ورود يك فيلم سينمايي به شبكه نمايش خانگي منوط به درخواست سازندگان اثر و دريافت مجوز از مديريت شبكه نمايش خانگي است.»
ممنوع‌التصويري خانواده كوثري
جهانگير كوثري كه سال‌ها اجرا در تلويزيون را در كارنامه دارد، چند روز قبل به ممنوع‌التصويري خود و اعضاي خانواده‌اش – رخشان بني‌اعتماد، كارگردان و باران كوثري، بازيگر سينما – در رسانه ملي اشاره كرد. اين موضوع نيز يكي از پرسش‌هاي خبرنگاران بود و نوش‌آبادي در همين رابطه بيان كرد: «شايبه ممنوع‌الكاري يا ممنوع‌التصويري آقاي جهانگير كوثري و دخترشان هيچ ارتباطي به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ندارد و اگر در اين رابطه موضوعاتي مطرح شده، بايد از طريق مسوولان ذيربط پيگيري شود. تصور مي‌كنم اين موضوع مرتبط با سازمان صدا و سيما باشد كه ضوابط خاص خودش را دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هيچ تصميمي براي ممنوع‌الكاري جهانگير كوثري و باران كوثري اتخاذ نكرده است.»
اختصاص بودجه تئاتر
اما باتوجه به گذشت شش ماه از سال همچنان بودجه متناسبي به اداره كل هنرهاي نمايشي نرسيده و مسائل مالي عرصه تئاتر همچنان پابرجاست. نوش‌آبادي در پاسخ به خبرنگار «اعتماد» به ارايه توضيح درباره اين مساله و همچنين توقف فاز دوم بازسازي مجموعه تئاترشهر به دليل كمبود منابع پرداخت. او بيان كرد: «خوشبختانه اعتبارات تئاتر در بودجه سال ۹۵ رشد خوبي داشته و در اين حوزه شاهد رشد ۵۰ درصدي بوديم. مسوولان دولتي و وزرا نيز با حضور در سالن‌هاي نمايشي به تماشاي آثار نشسته‌اند كه به خودي خود نشان‌دهنده اهتمام دولت در اين زمينه است. البته اختصاص بودجه همواره به كندي صورت مي‌گيرد و در نيمه نخست سال نمي‌توان انتظار چنداني داشت. اميدوارم به زودي شاهد تخصيص بودجه‌ها در اين بخش باشيم.» سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه اظهارنظر خود را به بحث توقف بازسازي مجموعه تئاترشهر اختصاص داد و افزود: «در فاز نخست بالغ بر۲۰ ميليارد تومان صرف بازسازي و نوسازي شده است كه مجموعه تئاتر شهر نيز در اين روند قرار گرفت. فعلا وارد مطالعات فاز دوم بازسازي مجموعه شده‌ايم كه به زودي بعد از بررسي طرح‌هاي مطالعاتي، كار بازسازي تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر را نيز آغاز خواهيم كرد.»
خبرهايي  درباره آنها كه به جم پيوستند
بحث هنرمنداني كه به شبكه‌هاي فارسي‌زبان پيوستند يكي ديگر از مباحث مطرح شده در نشست حسين نوش‌آبادي با خبرنگاران بود. او گفت: «اخيرا خبرهايي به گوش مي‌رسد از كساني كه سراب حضور در فيلم‌هاي خارجي داشتند و بي‌محابا به شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان پيوستند و عزم برگشت دارند. البته بعيد مي‌دانم به همين راحتي‌ها بتوانند نسبت به بازگشت خود اقدام كنند. به هر صورت آنها از عمل خود پشيمان شده‌اند و با توجه به اينكه در آنجا نتوانسته‌اند به خواسته‌هاي مادي خود برسند، تمايل به بازگشت به ايران دارند. صحنه براي نادمان باز است و به زودي خبرهايي را مي‌شنويد.»
رييس‌جمهور قصد شكايت از توهين‌كنندگان ندارد
بحث توهين بعضي رسانه‌ها و روزنامه‌ها به رييس‌جمهور يكي ديگر از موارد مطرح شده در سي و دومين نشست رسانه‌اي سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود. نوش‌‌آبادي در اين رابطه گفت: «بعضي رسانه‌ها همچنان به توهين و انتساب برخي الفاظ و واژه‌هايي كه مصداق عناوين مجرمانه است و بعضا جنبه عمومي هم پيدا مي‌كند ادامه مي‌دهند. بعضي معتقدند در اين مواقع مدعي‌العموم مي‌تواند وارد عمل شود. عده‌اي هم معتقدند بايد شاكي خصوصي وجود داشته باشد. معاون حقوقي رييس‌جمهور هم اعلام كرد اگر توهين‌ها ادامه پيدا كند براساس قوانين اقدام خواهيم كرد.» نوش‌‌آبادي ادامه داد: «عده‌اي همچنان نمي‌خواهند بپذيرند رييس‌جمهور بعد از مقام معظم رهبري عاليرتبه‌ترين مقام كشور طبق نص صريح قانون اساسي است. ما هم از اين رويه ناراحت و نگران هستيم، چون از يك سو تعرض به حقوق اجتماعي است، ولي شخص رييس‌جمهور قصدي براي پيگيري اين امور ندارد ولي بدنيست ديگر نهادها ورود كنند.»
فيلتر دو سايت خبري براساس دستور مقام قضايي
درحالي كه عده‌اي تصور مي‌كردند دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مسوول مسدود شدن تعدادي از خبرگزاري‌ها طي چند روز گذشته است، نوش‌آبادي ضمن رد اين نظر در همين زمينه بيان كرد: «براساس ماده ٢٣ قانون جرايم رايانه‌اي بعضي موارد مصداق جرم تلقي شده است كه مقام قضايي و كميته تعيين مصاديق مجرمانه فضاي مجازي در صورت مشاهده مي‌تواند وارد عمل شود. ولي وزارت ارشاد هيچ نقشي در مسدود شدن خبرگزاري‌هاي «موج» و «برنا» نداشته و دستور مقام قضايي اجرا شده است.»
نظام جامع رسانه‌اي هنوز در مرحله پيش‌نويس است
اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون مطبوعات يكي ديگر از پرسش‌هاي خبرنگاران از سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود. نوش‌آبادي با بيان اينكه «اصلاح قانون مطبوعات نيازمند مصوبه مجلس است. » اظهار كرد: «با تصويب اين لايحه، قانون مطبوعات هم به نوعي اصلاح خواهد شد اما قانون كلي مطبوعات همچنان همان چيزي است كه به عنوان قانون مطبوعات مي‌شناسيم. اگر در كار ما اشكالي وجود داشته باشد هم در جريان روند بررسي برطرف مي‌شود. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون