• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3619 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ شهريور

ايران با درخشش زنان ووشوكار نايب‌قهرمان آسيا شد

دو طلا و يك برنز براي خواهران منصوريان

وحيد جعفري

كاش ووشو المپيكي شود. پتانسيل بالاي ورزشكاران ايراني اين رشته و موفقيت‌هاي بين‌المللي آنها در دو بخش زنان و مردان باعث شده تا علاقه‌مندان به اين ورزش به اين بينديشند و پيش خود زمزمه كنند كه «چي مي‌شد اگر ووشو المپيكي شود تا تعداد رشته مدال‌آور ايران در المپيك افزايش يابد». با اضافه شدن كاراته به المپيك حالا ايران كه در اين ورزش توان لازم براي مقابله با رقباي جهاني خود را دارد خوشحال‌تر از هر زماني است و تنها نگراني در اين رشته يك صدا نبودن خانواده كاراته ايران در شرايط اكنون است كه اميد مي‌رود با برگزاري انتخابات و معرفي رييس جديد اين رشته، كاراته همچون گذشته با ثبات به كار خود ادامه داده و به سمت و سوي موفقيت‌هاي بيشتر پيش برود. كاراته ايران اين پتانسيل را دارد كه در دنيا آقايي كند و افتخاراتي از جنس المپيك براي كشورمان به ارمغان بياورد. ووشو نيز اين توان را دارد؛ اما اينكه شرايط المپيكي شدن اين رشته فراهم شود يا نه، همگي بستگي به تلاش روساي بين‌المللي و البته حمايت خانواده بزرگ اين رشته در سراسر جهان دارد. ووشو يك ورزش واقعي است، با تمام سختي‌ها، ظرافت‌هاي خاص خود را دارد كه در كمتر رشته‌اي مي‌توان ديد. ووشو يك ورزش كامل است، يعني تمام آن چيزي كه يك رشته ورزشي نياز دارد تا بي‌نياز از ساير ورزش‌ها به حيات خود ادامه دهد را دارد. اين رشته به شمشير تيزي مي‌ماند كه تمام اجزاي آن با هنرمندي هرچه تمام‌تر در كنار هم قرار گرفته‌اند تا يك سلاح كامل و بي‌نقص را شكل دهند. سلاحي كه وقتي در غلاف قرار دارد زيباست و فريبنده و زماني هم كه از نيام خارج مي‌شود منحصر به فرد بودن‌اش بيشتر به چشم مي‌آيد و اين توان را دارد كه هر چيزي سختي را از وسط به دو قسمت مساوي تقسيم كند. با ووشو مي‌توان يك مبارزه تمام عيار و مهيج را تجربه كرد و در پايان از رقابتي كه انجام گرفته رضايت كامل داشت.
اين ورزش را در قياس با ساير رشته‌هاي رزمي در ايران بايد ورزشي نوپا دانست كه با توجه به حيات كم خود توانسته است نتايجي بزرگ براي كشورمان كسب كند و از آن مهم‌تر اينكه زنان اين رشته نيز بسيار موفق عمل كرده و همواره در ميادين بين‌المللي براي كشورمان كسب افتخار كرده‌اند. خديجه آزادپور در بازي‌هاي آسيايي 2010 گوانگ‌جو چين موفق به كسب مدال طلا شد تا نام خود را به عنوان نخستين زن ايراني كه در المپيك آسيايي به مدال طلا مي‌رسد در تاريخ ثبت كند. موفقيت‌هاي زنان اين رشته به اينجا ختم نشده و ووشوكاران همواره در رقابت‌هاي آسايي و جهاني خوش درخشيده‌اند. به عنوان مثال خواهران منصوريان طي چند روز گذشته و در رقابت‌هاي ووشوي قهرماني آسيا كه به ميزباني چين تايپه برگزار شد موفق به سه مدال شدند تا با افتخاري ماندگار اين رقابت‌ها را ترك كنند. تيم ووشو ايران در اين رقابت‌ها با كسب 15 مدال در جايگاه دوم تيمي قرار گرفت.
تيم ملي ووشوي بزرگسالان ايران در مجموع دو بخش ساندا و تالوي زنان و مردان با كسب هفت مدال طلا، سه نقره و پنج برنز بر سكوي نايب‌قهرماني نهمين دوره مسابقات آسيايي ايستاد و تيم‌هاي چين و ويتنام عناوين قهرماني و سومي را به خود اختصاص دادند. اين رقابت‌ها با حضور نمايندگان 20 كشور به ميزباني شهر تايپه، پايتخت تايوان برگزار شد. كاروان ووشوي ايران با كسب هفت مدال طلا توسط تيم دوئلين (محسن احمدي، رضا خلف‌زاده و امير محمدرضايي)، «مرتضي عظيمي»، «معين تقوي»، «يزدان ميرزايي»، «عرفان آهنگريان»، «شهربانو منصوريان» و «الهه منصوريان»، سه نقره از سوي «سعيد فاضلي»، «رضا خلف‌زاده» و «فرشاد عربي» و پنج برنز توسط «سهيلا منصوريان»، «صديقه دريايي»، «مريم هاشمي»، «اشكان دلفاني» و «مهدي محمدي» به كار خود در اين مسابقات پايان داد. تيم ايران در حالي به اين عنوان رسيد كه با تركيبي متفاوت نسبت به مسابقات پيشين به خصوص در سانداي مردان به مصاف حريفان آسيايي خود رفته بود.
 
بهترين نتيجه دوئلين
تيم دوئلين مردان ايران متشكل از محسن احمدي، امير خلف‌زاده و اميرمحمدرضايي به مصاف رقباي قدرتمند آسيايي خود رفت و با كسب امتياز 9/69 به مدال طلا دست يافت. تيم دوئلين تايوان با امتياز 9/68 دوم شد و نقره گرفت و سنگاپور با امتياز 9/67 به مدال برنز رسيد. رضا خلف‌زاده تالوكار جوان كشورمان در فرم چيانگ شو با نمره 9/66 به مدال ارزشمند نقره دست يافت. در اين فرم، «چاي وو» نماينده ماكائو با امتياز 9/67 بر سكوي نخست ايستاد و مدال طلا گرفت و تالوكار مالزي با امتياز 9/64 به مدال برنز رسيد. مهدي مختارپور ديگر نماينده ايران در فرم چيانگ شو بود كه با امتياز 9/43 به كار خود پايان داد. همچنين فرشاد عربي در فرم نن دائو با امتياز 9/68 بر سكوي دوم ايستاد و مدال نقره گرفت. در اين فرم نماينده چين با امتياز 9/70 به مدال طلا رسيد و ووشوكار تايوان با 9/68 به مدال برنز دست يافت. طاهر قاسمي ديگر شركت‌كننده ايران در فرم نن دائو بود كه با امتياز 9/64 به كار خود پايان داد. با اين اوصاف تيم تالوي ايران با مدال طلاي دوئلين و دو مدال نقره فرشاد عربي و امير خلف‌زاده بهترين نتيجه تاريخ خود در مسابقات قهرماني آسيا را به دست آورد.

درخشش بانوان
در بخش سانداي بانوان، الهه منصوريان در ديدار پاياني وزن منهاي 56 كيلوگرم به مصاف «شن ژيانگ» سانداكار مطرح چيني رفت و در دو راند متوالي با نمايشي خيره‌كننده به برتري رسيد و به مدال طلا دست يافت. ووشوكار شايسته كشورمان، نخستين بانوي سانداي تاريخ ايران است كه توانست در مسابقه رسمي بر حريفي چيني غلبه كند. شهربانو منصوريان قهرمان جهان از ايران به مصاف «هرگي باكايدان» نايب قهرمان سال 2015 جهان از فيليپين رفت و در دو راند متوالي پيروز شد و به فينال وزن منهاي 65 كيلوگرم رسيد. اين دو سال گذشته در فينال مسابقات جهاني اندونزي هم به مصاف هم رفته بودند كه منصوريان با برتري مقابل حريفش به مدال طلا رسيده بود. شهربانو براي كسب مدال طلاي مسابقات قهرماني آسيا به مصاف «ترانك آن كئوان» از ويتنام رفت و با غلبه بر او طلايي شد.
همچنين سهيلا منصوريان در وزن منهاي ۵۲ كيلوگرم كه با شكست «هي بين كيم» نايب قهرمان جهان و دارنده مدال برنز بازي‌هاي آسيايي اينچئون از كره‌جنوبي راهي مرحله نيمه نهايي شده بود، در اين مرحله مقابل «يو يائو لي» از چين نتيجه را واگذار كرد و برنز گرفت. مريم هاشمي در مرحله نيمه نهايي وزن 70 كيلوگرم سانداي بانوان به مصاف «ژينگ ليان وان» نماينده پرقدرت چين رفت و با وجود تلاش فراوان شكست را پذيرا شد و از رسيدن به فينال بازماند و به مدال برنز بسنده كرد. صديقه دريايي نيز در مرحله نيمه نهايي وزن منهاي 60 كيلوگرم بانوان به مصاف «ينگ كاي» ووشوكار عنوان‌دار چين رفت و با وجود تلاش فراوان شكست خورد و از رسيدن به فينال بازماند. وي به مدال برنز مشترك اين رقابت‌ها اكتفا كرد.

موفقيت مردان
در بخش مردان مرتضي عظيمي در ديدار نهايي وزن به اضافه 90 كيلوگرم به مصاف «زاخار رايابوف» از قزاقستان رفت و در رقابتي سخت و نفس گير به برتري دو بر يك دست يافت تا به مدال ارزشمند طلا دست يابد. عرفان آهنگريان در ديدار نهايي وزن 60 كيلوگرم سانداي مردان به مصاف ووشوكار مطرح چيني رفت و در دو راند متوالي به پيروزي دست يافت و طلا گرفت.
معين تقوي براي كسب مدال طلاي وزن 85 كيلوگرم سانداي مردان با «تورسينكلوف» از قزاقستان مصاف داد و در دو راند متوالي پيروز شد و مدال طلا را بر گردن آويخت. يزدان ميرزايي براي كسب مدال طلاي وزن 80 كيلوگرم به مصاف «كنژايف» از قزاقستان رفت و حريف خود را ناك اوت كرد و به مدال طلا رسيد. همچنين در ديدار نهايي وزن 70 كيلوگرم سانداي مردان، «سعيد فاضلي» به مصاف نماينده چين رفت و در حالي كه تا 2 ثانيه پاياني راند نخست از حريف پيش بود شكست خورد. وي در راند دوم نيز نتيجه را واگذار كرد و در نهايت به مدال نقره رسيد. اشكان دلفاني در مرحله نيمه نهايي وزن 90 كيلوگرم سانداي مردان به مصاف «ون ژونگ وانگ» رفت و با قبول شكست برابر اين حريف از رسيدن به فينال بازماند و به مدال برنز قناعت كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون