• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3620 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ شهريور

جمله‌هاي كليدي

  گروه ويژه اقدام مالي(فاتف) يك سازمان بين‌المللي رسمي نيست. بلكه فاتف يك گروه و به عبارتي يك كلوب از برخي دولت‌ها است كه بين خودشان توافق كرده‌اند اين گروه را به‌طور موقتا ايجاد كرده و هزينه‌هاي آن را هم پرداخت مي‌كنند.
  در دو سند بسيار مهم سازمان ملل متحد، كه در مجمع عمومي اين سازمان و با اجماع و موافقت همه اعضاي سازمان ملل متحد از جمله ايران به تصويب رسيدند، اين توصيه‌هاي فاتف مورد تاييد قرار گرفتند و از دولت‌ها خواسته شده است به اين توصيه‌ها توجه داشته باشند. شايد اشاره به اين هم جالب باشد كه اتفاقا تصويب هردوي اين سندها در زمان دولت گذشته صورت گرفت كه مي‌تواند نشان‌دهنده عنصر ثبات در ديپلماسي كلان جمهوري اسلامي باشد و اينكه در دولت گذشته نيز ايران پيوستن به اجماع و همراهي با اين مصوبات را خلاف اصول خود ارزيابي نكرده است.
 نشست عمومي فاتف تصميم‌هاي خود را با اجماع همه اعضاي خود اتخاذ مي‌كند و لذا ليست سياه تهيه شده هم محصول تصميم‌گيري اجماعي اين گروه از دولت‌ها است كه در ميان آنان، نام برخي دولت‌ها كه روابط بسيار نزديكي با ايران داشته و در برخي امور راهبردي و حساس مانند حمايت از محور مقاومت در سوريه همراه و همپاي ايران هستند نيز به چشم مي‌خورد.
  توصيه‌هاي فاتف كدام اثر الزام آور را مي‌خواهد براي كشور به همراه داشته باشد كه خود قطعنامه‌هاي فصل هفتمي شوراي امنيت نداشته باشند؟ وقتي كشوري بر اساس اصول و منافع خود و با ملاحظه هزينه فايده‌ها، تصميم مي‌گيرد كه تمام يا بخشي از مفاد يك قطعنامه فصل هفتمي شوراي امنيت را اجرا نكند، اينكه در فلان توصيه فاتف به اين قطعنامه‌ها اشاره شده باشد يا نه هيچ اثر حقوقي يا سياسي اضافه‌اي به همراه نخواهد آورد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون